لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

اعتیاد به اینترنت بهداشت عمومی را «تهدید» می کند


کاربران اینترنت می توانند در خطر اعتیاد باشند. (عکس:RFE/RL)
کاربران اینترنت می توانند در خطر اعتیاد باشند. (عکس:RFE/RL)

دکتر جرالد بلوک، روانپزشکی از دانشگاه سلامت و علم اورگان در آمريکا، اخيرا در مقاله ای در مجله معتبر «مجله آمريکايی در مورد روانپزشکی» در باره اعتياد به اينترنت و عواقب آن، که برخی اوقات می تواند مرگبار باشد، هشدار داده است.


دکتر بلوک می گويد که زياده روی در بازی های کامپيوتری، بازديد از سايت های پورنو و حتی ايميل فرستادن از علايم اعتياد به اينترنت است که می تواند موجب ناهنجاری های فکری و روحی شود.


به نوشته روزنامه انگليسی زبان گاردين، چاپ لندن، وی معتقد است: زياده روی در «وبگردی» و توجه نکردن به وقت و زمان و احساس دائمی برای داشتن کامپيوتر بهتر و نرم افزارهای بيشتر، افسردگی در زمانی که کامپيوتر قابل دسترس نيست، از علايمی هستند که نشان می دهد شخصی دچار اعتياد به اينترنت است.


این روانپزشک گفته است: اعتياد به اينترنت در برخی از مواقع منجر به منزوی شدن فرد معتاد شده و کارآيی وی را در انجام دادن ديگر کارها به شدت کاهش می دهد.


دکتر بلوک در مورد مطالعاتی که در کره جنوبی در اين زمينه صورت گرفته، می گوید:« ده نفر به دليل نشستن بيش از حد طولانی در کافه های اينترنتی دچار لختگی خون شده و جان باختند و يک نفر ديگر بر سر يک بازی آن لاين کشته شده است.»


دولت کره جنوبی در حال حاضر معتقد است که اعتياد به اينترنت از جدی ترين مشکلاتی است که بهداشت عمومی را تهديد می کند.


  • «زياده روی در وبگردی و توجه نکردن به وقت و زمان و احساس دائمی برای داشتن کامپيوتر بهتر و نرم افزارهای بيشتر، افسردگی در زمانی که کامپيوتر قابل دسترس نيست، از علايمی هستند که نشان می دهد شخصی دچار اعتياد به اينترنت است.»
جرالد بلوک، روانپزشک

دولت کره جنوبی تخمين می زند که ۲۱۰ هزار نفر از کودکان اين کشور دچار اين «بيماری» هستند و برای معالجه حدود ۸۰ درصد آنها بايد از دارو استفاده شود و احتمال می رود که حدود يک چهارم آنها برای معالجه بيشتر به بيمارستان فرستاده شوند.


دانش آموزان دوره دبيرستان در اين کشور حدود ۲۳ ساعت از وقت خود در هفته را مشغول بازی آن لاين يا کامپيوتر می کنند.


دکتر بلوک می گويد:« يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر ديگر در کره جنوبی در معرض اعتياد به اينترنت هستند.»


گزارش ها حاکی است که در اين کشور افرادی که درس و يا کار خود را ترک می کنند تا هر چه بيشتر پای کامپيوتر بنشینند، رو به افزايش است.


وی می افزايد: در چين نيز حدود ۱۴ درصد از کاربران اينترنتی يعنی ده ميليون نفر به اينترنت معتاد هستند.


آقای بلوک می گوید که فکر نمی کند وب سايت های خاصی مسئول چنين امری هستند. اعتياد اينترنتی از رابطه شخص با کامپيوتر سرچشمه می گيرد.


هاری هستد، ۵۱ ساله، از نيويورک، از کسانی است که می توان وی را یک «معتاد اینترنت» نامید.


وی در اين مورد می گويد:« من ۱۶ ساعت هر روز وقت خود را بر روی اينترنت می گذراندم و توجه ای نه به دوستان خود می کردم و نه به چيز ديگری. بالاخره متوجه شدم که چه اتفاقی دارد می افتد و بايد کاری در این مورد کرد.»


درمانگاه هايی برای درمان معتادان اينترنت در بسیاری از کشورها به وجود آمده تا مشکل معتادان جهان مجازی را در دنيای واقعی حل کند.


XS
SM
MD
LG