لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

فراگيری زبان از طريق مبادله اينترنتی


نيويورک تايمز نگاهی دارد به روی آوری تعداد هر چه بيشتری از علاقمندان به امکانات اينترنت برای فراگيری زبان های خارجی. این روزنامه می نويسد هر چند که پيچيدگی های دستور زبان و فراگيری يک زبان ديگر بر جای خود باقيست اما اينترنت با ظرفيت های گسترده خود در حال جايگزينی راه های قديمی برای آموزش زبان است.

نويسنده نيويورک تايمز با اشاره به تجريه شخصی خود می نويسد که چگونه با ايميل و يا پيوستن به شبکه های گروهی – اجتماعی روی اينترنت علاقمندانی را پيدا کرده که در مقابل فراگيری زبان انگليسی حاضرند به وی يک زبان ديگر را بياموزند.

يک وب سايت جديد به نام لايو موکا که مرکز آن در شهر سياتل آمريکاست اخيرا کار خود را آغاز کرده و با ترکيبی از ارائه دادن يک شبکه اجتماعی قابليت های فراگيری ۳۸ زبان مختلف را در اين وب سايت گنجانده است.

در مراحل اوليه استفاده از مطالب آموزشی اين وب سايت رايگان است ولی برخی از ابزارهای پيشرفته تر آن مستلزم پرداخت حق الاشتراکی است که از ۱۰ دلار شروع می شود. مسئولان اين وب سايت می گويند حسن اين ابزار برخورداری از امکان تمرين و آموزش زبان به طور زنده با مشترکان ديگر است.

نويسنده نيويورک تايمز براساس تجربه کوتاه خود در استفاده از اين وب سايت می نويسد با توجه به تنوع مشترکان به هنگام تبادل متن تمرينها تعداد زيادی از آنها به تصحيح متون و آموزش زبان علاقه نشان داده و هر يک متناسب با تجارب عملی و زنده خود راه حلهايی را برای آموزش ارائه می کنند.

وب سايت لايو موکا در عين حال با الهام گرفتن از بازيهايی که در وب سايت فيس بوک وجود دارد سعی کرده يک عنصر تفريحی و سرگرم کننده نيز به آموزش زبان بيافزايد. اين وب سايت حتی در نظر دارد در آينده خدمات آموزشی بهترين کاربران خود را به عنوان يک محصول ويژه به علاقمندان فراگيری زبان بفروشد.

نيويورک تايمز در ادامه اين مطلب به وب سايت های ديگری که کار آموزش زبان را از مدتها پيش آغاز کرده اند می پردازد. برخی از آنها در کنار تبادل نوشتار برخی از متون آموزشی را با صدای يک فرد بومی و آشنا به هر زبان ضبط کرده و روی وب سايت قرار داده اند تا آموزش زبان علاوه بر جنبه بصری مکمل سمعی نيز داشته باشد.

يکی ديگر از اين وب سايتها توسط موسسه اسکايپ ارائه می شود. هر علاقمندی با مراجعه به وب سايت اين موسسه و تماس با شماره تلفن مخصوصی می تواند از اين خدمات به طور رايگان استفاده کند. هر کاربر اسکايپ می تواند در آن سوی خط تلفن با دانش آموز ديگری که می خواهد زبان جديدی يادگرفته و يا زبان خود را آموزش دهد ارتباط برقرار کرده و از طريق گفتگو يکديگر را در آموزش زبان ياری رساند.

کارشناسان آموزش زبان گسترش اين نوع امکانات در شبکه اينترنت را مثبت ارزيابی کرده و معتقدند که هنوز هم تکيه اصلی بايد به مبادله متن باشد. چون اکثر افراد زبان خود و يا يک زبان خارجی را بصورت نوشتاری بهتر می دانند.

اين کارشناسان همچنين توصيه می کنند که در صورت برگزيدن اينترنت برای آموزش زبان هر مشترکی بايد به دنبال فردی بگردد که برقرار ارتباط با او ساده و موثر باشد چون در نهايت امتياز اينترنت بر کتاب اين است که آموزش به شکل زنده و دو طرفه صورت می گيرد بنابراين نزديکی ارتباط بين دو دانش آموز در سرعت فراگيری آنها بسيار موثر خواهد بود.
XS
SM
MD
LG