لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

قیمت بليت پروازهای خارجی «بدون اعلام قبلی» دو برابر شد


پس از افزايش حدود ۶۵ درصدی قيمت بليت پروازهای داخلی در ایران از روز ۱۶ آبان‌ماه جاری، نرخ بليت پروازهای خارجی نيز از روز چهارشنبه، ۲۴ آبان‌ماه، «۱۰۵ تا ۱۰۷ درصد» افزايش يافت.

مدیر یک آژانس هواپيمايی و مسافرتی در شهر مشهد روز چهارشنبه با تاييد اين خبر به روزنامه خراسان گفت: «نرخ بليت تمام پروازهای خارجی ايرلاين‌های ايرانی و غيرايرانی از بامداد روز چهارشنبه، به يک‌باره و بدون اعلام قبلی به دو برابر افزايش پيدا کرد.»

روزنامه اعتماد، روز پنج‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، نوشت که بر اساس ابلاغيه سازمان هواپيمايی کشوری در روز ۲۳ آبان ۹۱ به مديران شرکت‌های هواپيمايی خارجی در ايران، مقرر شده است تا از اين پس مبنای محاسبه ارز مورد نياز شرکت‌های خارجی در ايران «با نرخ بازار آزاد باشد».

روزنامه خراسان همچنین گزارش کرده است که هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران، هما، در بخشنامه‌ای، نرخ بانکی ارزها را که بايد توسط واحدهای هما و دفاتر فروش، آژانس‌ها، نمايندگی‌ها و ساير شرکت‌های هواپيمايی در ايران از اول وقت اداری چهارشنبه ۲۴ آبان تا ۳۰ آبان‌ماه جاری مورد استفاده قرارگيرد اعلام کرد.

بر اساس گزارش خراسان، نرخ بليت‌ پروازهای خارجی تا سه‌شنبه شب گذشته بر اساس دلار ۱۲۲۶ تومانی محاسبه می‌شد که با اين بخشنامه، از بامداد چهارشنبه نرخ بليت پروازهای خارجی بر اساس نرخ هر دلار ۲۴۹۲ تومان محاسبه می‌شود که همان نرخ ارز مبادله‌ای است.

پیشتر عبدالرضا موسوی، رئيس انجمن شرکت‌های هواپيمايی در ايران، اعلام کرده بود که نرخ بليت پروازهای داخلی به‌طور متوسط تا ۶۵ درصد افزايش می‌يابد.

به گفته آقای موسوی، اين رقم «با توجه به مسيرهای مختلف و مسافت‌های متفاوت، کمتر يا بيشتر می‌شود». او در عين حال اشاره کرده است که قيمت اين بليت‌ها بايد صددرصد افزايش می‌يافت.

کار‌شناسان در ايران پيش‌بينی کرده بودند که با توجه به سقوط ارزش ريال، واحد پول ايران، در برابر ارزهای خارجی، افزايش نرخ بليت هواپيما در کشور «اجتناب‌ناپذير» خواهد بود.

موضوع افزايش قيمت بليت هواپيما از شهريورماه سال ۸۸ و در زمان رياست رضا نخجوانی بر سازمان هواپيمايی کشوری پيگيری و ابلاغ شده بود و تيرماه سال ۹۰،‌ شرکت‌های هواپيمايی داخلی قيمت بليت پروازهای داخلی را ۱۴ درصد افزايش داده بودند.

به گفته شرکت‌های هواپيمايی، افزايش ۱۴ درصدی آن‌ زمان، تنها می‌توانست ‌بخشی از هزينه‌های ناشی از هدفمندی يارانه‌ها و گران‌ شدن قيمت سوخت را پوشش دهد و حال نيز با افزايش بی‌سابقه قيمت ارز به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپيمايی ‌برای جبران زيان‌های وارده، راهی جز افزايش قيمت بليت نداشته‌اند.
XS
SM
MD
LG