لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

«دعوتنامه زنگنه برای غول های نفتی بريتانيا»


بيژن نامدار زنگنه
بيژن نامدار زنگنه
وزير نفت رسما برای شل و بریتیش پتروليوم دو غول نفتی بریتانیا برای بازگشت به ايران دعوتنامه ارسال کرده است، اما اين شرکتها برای بازگشت به ايران پيش شرط تعيين کرده اند.
خبرگزاری مهر جمعه، ۲۷ دی ماه گزارش داده است که شرکتهای نفتی بريتانيا بازگشت خود را در گروی لغو کامل تحريم‌ها اعلام کرده‌ند.
اين گزارش می گويد که همزمان با بلوکه کردن درآمدهای نفتی و گازی ايران توسط شل و برتيش پتروليوم (بی پی)، بيژن زنگنه وزير نفت برای بازگشت اين دو غول نفتی اروپا دعوت نامه ارسال کرده است.
اشاره به بلوکه شدن دارايی های ايران توسط بريتانيايی ها، مربوط به پروژه مشترک توليد گاز «رهام» از دريای شمال است که از چهار سال قبل متوقف شد، اما قرار است دوباره توليد گاز از سر گرفته شود.
دولت بریتانیا اواسط دی ماه سالجاری اعلام کرده است منابع مالی متعلق به شرکت ملی نفت ايران از محل استخراج گاز از اين ميدان که ايران ۵۰ درصد از سهم آن را در اختيار دارد، تا اطلاع ثانوی در حسابی بلوکه خواهد شد.
بريتانيا در سال ۲۰۰۹ بخاطر تحريم های ايران توليد از اين ميدان را متوقف کرد.
شرکت رويال داچ شل نيز طی اعلاميه رسمی خود، از بابت خريد نفت از ايران، حدود ۲.۳ ميليارد دلار بدهی به ايران دارد که از سال ۲۰۱۲ بخاطر تحريمها قادر به پرداخت نيست.
آمريکا و اتحاديه اروپا از اواسط سال ۲۰۱۲ ميليادی تحريمهای سنگين بانکی و نفتی عليه ايران را به اجرا گذاشتند، موضوعی که تاکنون باعث بلوکه شدن حدود ۱۰۰ ميليارد دلار درآمدهای نفتی ايران در خارج شده و افت صادرات نفت ايران از ۲.۲ ميليون بشکه در سال ۲۰۱۱ به حدود يک ميليون بشکه در سال گذشته شده است.
بيژن نامدار زنگنه قبلا نيز اعلام کرده بود که در حاشيه اجلاس ماه گذشته اوپک در وين برخی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز اروپا و آمريکا همچون استان اويل هيدروی نروژ، انی ايتاليا، توتال فرانسه، اکسون موبيل و کونوکو فيليپس آمريکا، او.ام.وی اتريش و ويتول سوئيس را برای بازگشت به ايران دعوت کرده است.
خبرگزاری مهر می نويسد که لرد لامونت رئيس اتاق مشترک انگليس و ايران در حاشيه مذاکرات جک استراو وزير خارجه سابق بريتانيا با مسئولان اتاق بازرگانی ايران، اعلام کرد: زنگنه وزير نفت ايران از دو شرکت انگليسی دعوت به همکاری کرده است.
جک استراو که اخيرا به ايران سفر کرده بود همچنين از سفر قريب الوقوع زنگنه به لندن برای مذاکره با شرکت های نفت و گاز اروپايی و به ويژه انگليسی خبر داده است.
تاکنون پائولو اسکرونی مديرعامل شرکت نفتی انی ايتاليا و کريستوف دُمارژُری مدير عامل شرکت نفتی توتال فرانسه رسما برچيده شدن تحريمها را شرط بازگشت به ايران عنوان کرده اند.
توافقنامه هسته ای ايران و شش قدرت جهانی از ۳۰ دی ماه اجرايی خواهد شد، اما تحريمهای نفتی ايران کماکان بدون تغيير باقی مانده است.
تاکنون آمريکا چندين بار به شرکتهای بين المللی نفتی هشدار داده است که توافق هسته ای به منزله لغو تحريمهای اعمال شده بر بخش انرژی ايران نيست و هنوز برای ارزيابی پروژه های ايرانی عجله نکنند.
XS
SM
MD
LG