لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

ایران در قبال فروش نفت خود به هند دیگر روپیه «قبول نمی‌کند»


گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بیژن زنگنه، وزیر نفت، تصمیم به لغو برخی امتیازات نفت و گاز ایران به شرکای هندی گرفته است
گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بیژن زنگنه، وزیر نفت، تصمیم به لغو برخی امتیازات نفت و گاز ایران به شرکای هندی گرفته است
یک نشریه هندی خبر داده که دولت جدید ایران قول‌های دولت احمدی‌نژاد درباره اعطای امتیازات نفت و گاز به هند را پس گرفته است و از جمله دیگر تمایل ندارد هند بهای نفت ایران را به روپیه بپردازد.

بر اساس گزارش نشریه «ایندین اکسپرس» که روز سه‌شنبه، ۲۶ شهریور منتشر شد، بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران، در دیداری که حدود دو هفته قبل با سفیر هند در تهران داشت به او گفته است، تهران دیگر نمی‌پذیرد که هند مانند گذشته در ازای نفت ایران روپیه پرداخت کند.

هند تمام بهای نفت وارداتی از ایران را به روپیه می‌پردازد که به گفته ایندین اکسپرس، دلیل آن کاهش هزینه‌های حاصل از مبادلات ارزی برای دولت هند بوده، اما از آنجا که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نقل و انتقالات مالی را برای تهران دشوار می‌سازد، دولت پیشین ایران نیز به این شیوه پرداختی راضی شده است.

این نشریه می‌نویسد که وزیر نفت هند ماه گذشته به نخست وزیر این کشور اطمینان داده بود که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ حدود ۱۱ میلیون تن نفت از ایران به هند صادر می‌شود که با توجه به شیوه پرداخت فعلی،بیش از هشت میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال خواهد داشت.

اما ایران از ارسال صورت‌حساب‌ها به شیوه اخیر که در آن کل هزینه‌ها به روپیه حساب می‌شود، خودداری کرده و به سیستم پیشین بازگشته است که بر اساس آن هند تنها ۴۵ درصد از بهای نفت وارداتی خود از ایران را می‌تواند به روپیه بدهد.

در همین حال خبرگزاری مهر از تصمیمات بیژن زنگنه برای لغو دو امتیاز نفت و گاز دیگر به هندی‌ها خبر داده است.

این خبرگزاری نوشته که آقای زنگنه در یکی از نخستین اقدامات خود امتياز تخفيف گازی به سرمايه گذاران هندی برای ساخت مجتمع‌های جديد پتروشيمی در بندر چابهار را لغو کرده است.

همچنین وزیر نفت ایران مخالفت رسمی خود با مشارکت یک کنسرسیوم هندی در طرح توسعه میدان گازی «فرزاد-بی» را اعلام کرده و به وزارت انرژی هند گفته است که او «نه می‌تواند دولت و نه مجلس را برای پذیرش این قرار‌داد متقاعد کند».

مهر می‌نویسد، قرارداد اولیه توسعه میدان گازی «فرزاد- بی» در خلیج فارس با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال ۲۰۰۲ امضا شد، اما با وجود گذشت ۱۱ سال از امضای آن، این قرارداد هنوز نهایی نشده است و اکنون به نظر می‌رسد که متخصصان داخلی این پروژه را اجرا خواهند کرد.

هند از شرکای تجاری عمده ایران محسوب می‌شود و در حال حاضر روزانه به‌طور متوسط حدود ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند، آماری که هند را به دومین مشتری نفت ایران تبدیل کرده است.
XS
SM
MD
LG