لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

«نگاه ايران به احيای اقتصادی»


خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان «نگاه ايران به احيای اقتصادی بدنبال تماس تاريخی اوباما» می‌نويسد:‌ «ايرانيان اميدوارند تحريم‌های بين‌المللی که نفس اقتصاد را گرفته، در پی گفت و گوی تلفنی تاريخی حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ایران با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در صورت بهبود روابط تهران و واشنگتن لغو شوند.»
خبرگزاری فرانسه با اشاره به اينکه ايران و ايالات متحده که از سال ۱۹۸۰ ميلادی روابط ديپلماتيک با هم نداشته‌اند به نقل از «مرتضی» يک راننده تاکسی که نخواست کاملا معرفی شود می‌نويسد «بايد زودتر اينکار را می‌کردند.»
وی با گلايه از اينکه بخاطر تحريم‌ها نمی‌تواند قطعات يدکی خوب برای خودرويش پيدا کند گفت: «چون هرکسی تحت تأثير تحريم‌ها و وضعيت اقتصادی قرار گرفته است.»
شورای امنيت تاکنون با تصويب چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از اين دستور سرپيچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.
ايالات متحده و ديگر کشورهای غربی به اهداف هسته‌ای ايران مظنون هستند و ايران را به تلاش برای دستيابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند. تهران همواره اين اتهام را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آميز می خواند.
در همين راستا تحريم‌های سنگينی عليه ايران با هدف توقف برنامه هسته‌ای آن تصويب شده است.
بنا بر مرکز رسمی آمار ايران، قيمت‌ها برای مصرف‌کنندگان در يکسال نزديک به دو برابر شده، کالاهای مشترک چون برنج خام، روغن آشپزی و مرغ را برای بسياری از مردم بس گران کرده است.
ريال از دو سال پيش شديدا ارزش خود را از دست داده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از مهدی ميرعمادی رئيس اتاق بازرگانی ايران و فرانسه می‌نويسد که وی خوشبين است اما گفت واجب است فراموش نشود وضع اقتصادی چقدر بد است.
وی گفت: «اگر بعضی تحريم‌ها با اولويت آنهايی که متوجه معاملات بانکی است ظرف شش ماه لغو نشوند نيمی از شرکت‌های بزرگ که با مصالح وارداتی کار می‌کنند تعطيل خواهند شد.»
XS
SM
MD
LG