لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

«دولت های غربی معتقدند اقتصاد ایران به زودی از هم می پاشد»


روزنامه «لس آنجلس تایمز» ازقول یک دیپلمات اروپایی می‌نویسد، دولت‌های غربی معتقدند که اقتصاد ایران تحت فشار تحریم‌های خارجی، تحریم نفت و سوء مدیریت دولت، در آینده نزدیک از درون از هم خواهد پاشید به طوری که در بهار آینده ممکن است کاملا فلج شود.

کارشناسان اقتصادی دولت‌های غربی معتقدند که طی شش ماه تا یک سال آینده ذخایر ارز خارجی ایران تمام خواهد شد و بنابراین جمهوری اسلامی ایران دیگر قادر نخواهد بود کالاهای ضروری برای ادامه کار صنایع و بخش‌های خدمات عمومی را خریداری کرده و یا محصولات ایرانی را در خارج از کشور بفروشد.

دولت‌های غربی در سال جاری تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده و امیدوارند که فلج شدن تجارت خارجی ایران، فشار بر حکومت را افزایش داده و از این طریق سیاست آن کشور را در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، تغییر دهند.

حکومت ایران تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده و تاکید می‌کند که هدف از برنامه‌های هسته‌ای آن کشور تولید انرژی برای مصارف صلح آمیز است.

دولت‌های غربی معتقدند که کاهش شدید درآمدهای خارجی و ناتوانی حکومت ایران در پرداخت هزینه‌های عمومی باعث بروز ناآرامی و نارضایتی‌های گسترده‌ای در میان مردم شده و از آن طریق ادامه حیات رژیم جمهوری اسلامی ایران به خطر خواهد افتاد.

روزنامه «لس آنجلس تایمز» یادآوری می‌کند که اتحادیه اروپا در هفته اخیر تحریم‌های جدیدی را علیه بخش مالی، بخش انرژی، منابع طبیعی و شبکه حمل و نقل ایران وضع کرده که به احتمال زیاد باعث خواهد شد، فشار شدیدی به ذخیره ارز خارجی ایران وارد شده و ارزش برابری ریال با ارزهای معتبر جهان بیش از پیش کاهش یابد.

تحریم‌های خارجی تاکنون باعث شده که میزان صادرات نفت ایران به نصف کاهش یابد. یک دیپلمات اروپایی که ترجیح داد نام وی ذکر نشود در گفتگو با خبرگزاری‌ها در شهر واشینگتن گفت: «به دلیل محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقال‌های بانکی و مشکلات مربوط به حمل و نقل و بیمه محموله‌های نفتی، ایران بخش زیادی از صادرات نفت خود را از دست داده‌است.»

به نظر می‌رسد، اکنون دولت‌های غربی روی این نکته متمرکز شده‌اند که ذخایر ارز خارجی ایران چه زمانی به پایان خواهد رسید تا از طریق این فشارهای اقتصادی و قبل از آنکه ایران بتواند اورانیوم لازم برای ساخت کلاهک‌های هسته‌ای را تولید کند حکومت آن کشور را وادار کنند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

دولت اسراییل معتقد است، اواخر بهار آینده ایران به اورانیوم‌های غنی شده برای تولید بمب هسته‌ای دست خواهد یافت ولی دولت آمریکا معتقد است که ایران تا رسیدن به آن مرز چند سال فاصله دارد.
سایر حکومت‌های غربی تاکنون در اظهار نظرهای علنی، ارزیابی خود از تاریخ دستیابی ایران به اورانیوم‌های غنی شده برای تولید سلاح هسته‌ای را اعلام نکرده‌اند.

«مارک دوبوتیز» مدیر مرکز پژوهشی «بنیاد دفاع از دمکراسی» طرفدار تشدید تحریم‌ها علیه ایران است و می‌گوید که فروپاشی اقتصاد ایران باید حداقل شش ماه قبل از رسیدن ایران به مرز تولید سلاح هسته‌ای متحقق شود. در چنین حالتی عواقب فروپاشی اقتصاد تاثیر خود را بر نظام سیاسی حاکم بر کشور به جا خواهد گذاشت و رهبران ایران را متقاعد خواهد کرد که باید سیاست خود را تغییر دهند.

«کلیف کوپچیان» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که به اعتقاد وی نمی‌توان زمان مشخصی را برای فروپاشی اقتصاد ایران تعیین کرد چون عوامل متعدد و پیچیده‌ای در این زمینه دخالت دارند. به گفته وی در مورد حجم ذخایر ارزی ایران در شرایط کنونی ارزیابی‌های گوناگونی وجود دارد برخی از ارزیابی‌ها رقم آن را حدود ۳۰ میلیارد و برخی دیگر آن را حدود ۱۱۰ میلیارد دلار تخمین می‌زنند.
XS
SM
MD
LG