لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

ايران و کره شمالی، نبردی برای صعود


افشین قطبی
افشین قطبی
در ادامه پانزدهمين دوره رقابت های فوتبال جام ملت های آسيا به ميزبانی قطر، شنبه از گروه D رقابت ها، تيم های ملی ايران و کره شمالی به مصاف هم می روند. عراق و امارات نيز ديگر بازی اين گروه را برگزار خواهند کرد.

از نکات آماری جالب درباره مصاف دو تيم اين است که کره‌شمالی به رغم قدمت جالب توجهی که در فوتبال آسيا دارد، هرگز مقابل ايران به پيروزی نرسيده است.

در آستانه برگزاری اين مسابقه، روزنامه الوطن چاپ قطر با انتشار عکسی از بازيکنان کره شمالی که در هتل با لباس‌های متحد کنار هم نشسته و هيچ کار خاصی انجام نمی دهند، وضعيت آن ها را به زندانی ها تشبيه کرده است.
ايران با ۳ امتيازی که از برتری مقابل عراق اندوخته، در صورت پيروزی در اين مسابقه شش امتيازی خواهد شد تا پيش از بازی با امارات، صعود خود را به مرحله يک چهارم نهايی مسجل کند.

افشين قطبی در کنفرانس خبری گفته است که دوست دارم قهرمانی را به مردم ايران هديه کنم. در طرف مقابل، سرمربی تيم ملی کره شمالی با تاکيد بر اين نکته که ديدار ايران و کره شمالی جدال برای صعود خواهد بود؛ گفته است اميدواری های زيادی به پيروزی دارد و مردانش در بازی با ايران اصول دفاعی و تاکتيکی را بيشتر رعايت خواهند کرد.

از نظر جو تانگ‌سوپ، طلسم شکست ناپذيری ايران مقابل کره شمالی، بار روانی مضاعفی روی تيم اوست. او می گويد ما در همه بازی ‌ها دفاع و ضدحمله را در دستور کار داريم. قطعاً جلوی ايران هم همين برنامه را داريم.
به اعتقاد او، ايران بازيکنانی با قدرت بالا دارد که از همه نقاط زمين به خصوص کناره‌ها خوب استفاده می کنند.

تانگ سوپ در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره انتظار مردم کره‌شمالی از تيم ملی فوتبال اين کشور گفت: " آن ها می ‌خواهند که ما از گروهمان صعود کنيم."

همچنين فيليپ تروسيه که ژاپن را به قهرمانی در جام ملت های ۲۰۰۰ رساند، تيم های استراليا، ايران، ژاپن، کره جنوبی و قطر را بخت های اصلی قهرمانی دانسته است.

تروسيه همچنين گفت ارتباط خيلی خوبی با فدراسيون فوتبال ايران و برخی از افراد در ايران دارم، گفتگوهايی داشته ايم. اگر من را بخواهند باعث افتخار من خواهد بود که سرمربی ايران شوم. پس از کنار گذاشتن علی دايی، فدراسيون ايران با من تماس گرفت و صحبت کرديم. من منتظر ماندم اما پاسخی نيامد و قطبی انتخاب شد.

گفتنی است، اين مربی مشهور فرانسوی غير از سرمربيگری در المپيک مارسی، سابقه هدايت تيم های ملی ساحل عاج، نيجريه، مراکش، آفريقای جنوبی، قطر و بورکينافاسو را هم دارد.

بورا ميلوتينوويچ از مشاهير فوتبال جهان، سرمربيگری ۹ تيم ملی مختلف را برعهده داشته و همراه با کارلوس آلبرتو پريرای برزيلی، يکی از دو سرمربی در تاريخ فوتبال دنياست که در پنج دوره از بازی های جام جهانی روی نيمکت پنج تيم مختلف نشسته است. او که در قطر حضور دارد با تاکيد بر پيش بينی ناپذير بودن رقابت ها می گويد: "نبايد فراموش کنيم که ايران دو بازی ديگر هم دارد که بسيار سخت خواهد بود."

گفتنی است در صورت قطعی شدن صعود ايران، قطبی بايد در انديشه ديدارهای گروه C و تيم های قدرتمند کره جنوبی و استراليا باشد که به احتمال فراوان، دو تيم صعود کننده از اين گروه خواهند بود.
XS
SM
MD
LG