لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

تيم ملی ایران بدون شکست ماند


یکی از هواداران تیم ملی فوتبال ایران
یکی از هواداران تیم ملی فوتبال ایران

بی شکست ماندن تيم ملی فوتبال ايران در سال ۱۳۹۰ را می توان يگانه اتفاق مثبت تيم های ملی، يا دست کم مهم ترين واقعه فوتبال ايران در تمام رده های سنی دانست.

حذف تلخ تيم ملی اميد به خاطر استفاده از بازيکن محروم در ديدار با عراق، ناکامی باشگاه ها، ليگ پرحاشيه، نامشخص بودن برنامه ريزی جام حذفی، تراکم رقابت های داخلی، جنجال بی پايان بر سر داوری ها، زندانی شدن مديرعامل باشگاه ذوب آهن و مالک باشگاه داماش به اتهام اختلاس مالی، همچنين انتخابات پرماجرای فدراسيون فوتبال، فقط بخشی از وقايع خبرساز فوتبال ايران در سال ۱۳۹۰ بودند.

در آغاز سال، فدراسيون فوتبال ايران پس از ناکامی افشين قطبی در جام ملت های آسيا، از پانزدهم فروردين هدايت تيم ملی را به کارلوس کی‌روش سپرد.

اين مربی پرتغالی که سابقه هدايت تيم‌های ملی فوتبال آفريقای جنوبی و پرتغال، رئال مادريد و سال‌ها دستياری سرآلکس فرگوسن در منچستريونايتد را دارد، تا پايان سال در ۱۴ بازی رسمی و غير رسمی روی نيمکت تيم ملی نشست و در تمام اين رقابت ها بدون شکست ماند.

دهمين دوره ليگ برتر نيز ۳۰ ارديبهشت با تکرار قهرمانی سپاهان به اتمام رسيد. امير قلعه نويی برای چهارمين بار به عنوان سرمربی با يک تيم ليگ برتری قهرمان شد و پرافتخارترين سرمربی اين مسابقات لقب گرفت. او سپس اصفهان را به مقصد تبريز ترک کرد.

بيستم خرداد، پرسپوليس برای پنجمين بار قهرمان جام حذفی شد و علی دايی در پی ماجراهايی پرحاشيه و دامنه دار از پرسپوليس جدا شد تا هدايت راه آهن را برعهده بگيرد.

هفتم آبان‌ ۹۰ پرسپوليس در ورزشگاه سردار جنگل رشت، داماش گيلان را برد اما در جريان اين بازی اتفاقی رقم خورد که ماه‌ها نقل محافل بود. شادی نامتعارف محمد نصرتی و شيث رضايی پس از گل‌های اول و دوم پرسپوليس به ترتيب محروميت‌ ۱۰ و ۲۰ ماه را برای اين دو بازيکن در بر داشت. اما بعداً تقليل پيدا کرد و هر دو نيز به ميدان برگشتند.

يکی از ديگر مهمترين اتفاقات فوتبال ايران در سال ۹۰ بازگشت مصطفی دنيزلی به پرسپوليس بود. اين مربی ترکيه‌ای، دهم دی هدايت تيم بحران زده پرسپوليس را برعهده گرفت.

حضور اشکان دژآگه بازيکن ايرانی الاصل مقيم آلمان در ترکيب تيم ملی نيز از مهم ترين اتفاقات فوتبال ايران در سال ۹۰ بود.

اشکان دژاگه که در ولفسبورگ بازی می کند، دهم اسفند نخستين بازی خود برای ايران را مقابل قطر انجام داد و در اولين بازی ملی خود ۲ گل به ثمر رساند. اين درخشش، زمينه دعوت از ساير بازيکنان ايرانی مقيم خارج از کشور از جمله رضا قوچان نژاد نفر سوم رده بندی گلزنان در ليگ بلژيک را پر رنگ تر کرد.

پانزدهم اسفند، اعضای مجمع فدراسيون فوتبال علی کفاشيان را برای چهار سال ديگر به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال انتخاب کردند. کفاشيان در ميانه های نشست مجمع، قصد کناره گيری داشت اما با اعتراض امير عابدينی و دگرگون شدن جو مجمع، از خالی کردن ميدان رقابت صرف نظر کرد.

ماجرای انتخابات فدراسيون فوتبال در روزهای پايانی سال همچنان داغ است و خطر تعليق از سوی فيفا، هرآينه فوتبال ايران را تهديد می کند.

مصطفی پورمحمدی رييس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به انتخابات فدراسيون فوتبال، بدون نام بردن از علی کفاشيان از شکاندن گردن قانون شکنان خبر داده است!

اگر پورمحمدی اين وعده خشن خود را عملی کند، فوتبال ايران از حضور در تمامی عرصه های بين المللی محروم شده و در تمام رده های سنی، از جدول رقابت ها حذف خواهد شد.

آيتم لب خوانی در برنامه ۹۰ نشان داد که مسئولين عاليرتبه وزارت ورزش، چگونه انتخاباتی مهندسی شده را برگزار می کنند. غافل از اين که اعضای مجمع، نه به گزينه دولت بلکه به علی کفاشيان رای خواهد داد.

ناکامی باشگاه های ايرانی در جام باشگاه های آسيا، از ديگر اتفاقاتی بود که در سال ۹۰ رخ داد. در اين بين حذف تيم سپاهان صرفاً به خاطر اشتباه مهلک اين تيم در استفاده از رحمان احمدی دروازه بان دو اخطاره شان بود.

السد قطر با بهره گيری از اين اشتباه، تا فينال پيش رفت و ضمن قهرمانی، فرصت بازی با بارسلونا در جام باشگاه های جهان را هم پيدا کرد.

در رقابت های مقدماتی المپيک نيز ناظر بازی قبل از شروع مسابقه به مسئولان تيم اميد ايران اعلام کرد که نتيجه بازی رفت ۳-۰ به سود عراق رقم خورده است.

علت تغيير نتيجه، استفاده از کمال کاميابی نيا بازيکن محروم در آن بازی بود. کنفدراسيون فوتبال آسيا پيش از بازی رفت هم با ارسال نامه ای به فدراسيون ايران اعلام کرده بوده که کاميابی نيا محروم است.

او در بازی رفت مقابل قرقيزستان در دقيقه ۵۹ و در بازی برگشت در دقيقه ۷۳ کارت زرد گرفته بود. با يک جستجوی ساده بر روی سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا می شد گزارش هر دو بازی را ديد اما مسئولين پرتعداد شاغل در فدراسيون و دست اندرکاران تيم اميد، متوجه اين موضوع نشده بودند.

پس از حذف تيم اميد، هيچ مسئولی در فدراسيون فوتبال حاضر به پذيرش اين خطای بزرگ نشد و کسی هم استعفا نداد.


۱۴ بازی بدون شکست

حرکت تيم ملی فوتبال ايران به سمت جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل، از اردوی تدارکاتی در اتريش آغاز شد. ايران اردوی ۱۲ روزه ای در شهر لايپرسدورف برپا کرد.
اين تيم حالا با انجام اين ۱۴ بازی در سالی نه چندان سخت، گام به سال دشوار ۱۳۹۱ و بازی هايی نفسگير می گذارد که در راه صعود به جام جهانی، بسيار تعيين کننده خواهد بود.

در ادامه، مروری شده است بر ۱۴ بازی رسمی و غير رسمی تيم ملی ايران در سالی که گذشت.


ايران ۰ متاليست خارکف ۰

سيدمهدی رحمتی، خسرو حيدری، مهرداد پولادی، سيدجلال حسينی، هادی عقيلی، آندرانيک تيموريان، قاسم حدادی فر، علی کريمی، محمدرضا خلعتبری، ميلاد زنيدپور و رضا نوروزی بازيکنان نيمه اول بودند.

در نيمه دوم همگی تعويض شده و عليرضا حقيقی، پژمان منتظری، مصطفی سيفی، قاسم دهنوی، محمد نصرتی، مازيار زارع، ايمان مبعلی، پژمان نوری، حسين ماهينی، محمد قاضی و سعيد دقيقی به ميدان رفتند.

اين ترکيب تيم ملی در ادامه سال نيز تغييرات محسوسی نداشت. اوکراينی ها با خطای قاسم دهنوی، يک پنالتی را به دست آوردند. زننده ضربه مارکو دوئيچ بود اما عليرضا حقيقی اين پنالتی را دفع کرد.


ايران ۲ دی استرادا (اسلواکی) ۰

اولين پيروزی تيم ايران با هدايت کارلوس کی‌روش، در وزرشگاه رودرسدورف رقم خورد. ايران باز هم در هر نيمه با ترکيبی متفاوت بازی کرد. مردان کی روش ابتدا با گل هادی نوروزی پيش افتادند و سپس سعيد دقيقی اختلاف را به دو گل رساند.
به دليل درگذشت ناصر حجازی که دو سال پيش مدير فنی تيم دی استرادا بود، دو تيم پيش از شروع مسابقه يک دقيقه سکوت کردند.

ايران ۳ بانيک استراوا (جمهوری چک) ۲

ايران در آخرين ديدار تدارکاتی خود در اردوی آماده سازی اتريش، باشگاه قديمی و پرسابقه بانيک استراوا از جمهوری چک را ۳ بر ۲ شکست داد.

محمد قاضی گل اول را زد، سپس نماينده جمهوری چک دو بار دروازه ايران را باز کرد.
حملات ايران در نيمه دوم بيشتر شد تا رضا نوروزی گل مساوی را بزند. بعد از آن هم ضربه کاشته قاسم حدادی فر برگشت داده شد تا پژمان منتظری گلزنی کند.

ايران ۱ ماداگاسکار ۰

گرچه ماداگاسکار لژيونرهايش را در اختيار نداشت اما اين ديدار دوستانه با توجه به اين که ماداگاسکار با تيم ملی اش به تهران آمده بود، بازی رسمی به حساب می آمد. تنها گل اين ديدار را سيد جلال حسينی با ضربه سر به ثمر رساند.

ايران ۴ مالديو ۰

اين بازی از مرحله حذفی رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در ورزشگاه آزادی برگزار شد. در اين ديدار کريم انصاريفرد ( دو بار)، علی کريمی و سعيد دقيقی گلزنی کردند.

مالديو ۰ ايران ۱

در بازی برگشت و در هوايی شرجی و داغ، محمدرضا خلعتبری در پايان نيمه نخست دروازه مالديو را باز کرد تا ايران با برتری ۵-۰ در مجموع دو بازی، راهی دور بعد شود.

ايران ۳ اندونزی ۰

در نخستين بازی از مرحله نخست گروهی، ۷۶ هزار نفر به ورزشگاه آزادی آمدند تا نظاره گر برتری ايران باشند. جواد نکونام دو بار و آندرانيک تيموريان گل های ايران را وارد دروازه مارکوس کردند.

قطر ۱ ايران ۱

در دوحه هادی عقيلی تيم ملی ايران را پيش انداخت اما محمد ال سيد بازيکن تيم ام صلال، گل مساوی را زد. در نيمه دوم کريم انصاری فرد يک موقعيت طلايی را از دست داد.

ايران ۷ فلسطين ۰

تيم ملی ايران در ديداری دوستانه مقابل فلسطين به ميدان رفت و پس از ۴۵ دقيقه مقاومت تيم مهمان، موفق شد يک پيروزی پر گل را رقم بزند.

محمد قاضی، کريم انصاری‌فرد، جواد نکونام، جواد کاظميان (۲ بار) ، پژمان منتظری و پژمان نوری دروازه حريف را به توپ بستند.

ايران ۶ بحرين ۰

در حالی که مربيان داخلی منتقد کی روش می گفتند فلسطين محک مناسبی برای بازی با بحرين نيست، چيزی نمانده بود همان نتيجه مجدداً تکرار شود.

اين بازی، مهم ترين برد فوتبال ايران در سال ۱۳۹۰ بود. سيدجلال حسينی، مجتبی جباری، هادی عقيلی، آندرانيک تيموريان، کريم انصاری فرد و غلامرضا رضايی با گل هايشان نتيجه ای تاريخی و خيره کننده را ثبت کردند.

بحرين ۱ ايران ۱

در بازی برگشت، شرايط به کلی متفاوت بود. ايران تا دقيقه ۹۲ مغلوب اين بازی بود اما مجتبی جباری مانع از شکست ايران شد تا دو تيم، امتيازات را تقسيم کنند.

اندونزی ۱ ايران ۴

در زمين لغزنده جاکارتا، ميلاد ميداودی گل اول را زد. مجتبی جباری، جواد نکونام و غلامرضا رضايی نيز هر کدام يک بار دروازه هندرو کارتيکو را گشودند.

ايران ۲ اردن ۲

بازی دوستانه ايران و اردن در امارات برگزار شد و تيم ملی ايران بار ديگر در وقت های تلف شده از شکست گريخت.

اردنی ها تا ثانيه های آخر با نتيجه ۲-۱ پيش بودند اما ارسال ماهينی و ضربه سر قاضی در واپسين ثانيه ها باعث شد تا کارلوس کی‌روش همچنان بی شکست بماند.
پيش از قاضی، علی کريمی نيز با ضربه سر، دروازه اردن را باز کرد.

ايران ۲ قطر ۲

چهاردهمين بازی سال تيم ملی ايران در ورزشگاه آزادی برگزار شد. اشکان دژآگه در نخستين بازی ملی اش هر دو گل ايران را به ثمر رساند تا آغازی رويايی در فوتبال ايران داشته باشد.

با اين نتيجه ايران به عنوان سرگروه، راهی مرحله آخر گروهی از رقابت های مقدماتی در منطقه آسيا شد. کره جنوبی، ازبکستان، لبنان و قطر رقبای ايران در اين مرحله هستند.

XS
SM
MD
LG