لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

برتری سه بر صفر تيم ملی ايران مقابل تايلند


تيم ملی فوتبال ايران در مرحله مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسيا و در ورزشگاه راجامانگالای بانکوک، با ۳ گل مقابل ميزبان خود به برتری رسيد.

ايران با غلبه بر تايلند، ۱۰ امتيازی شد و در صدر جدول گروه B باقی ماند. تايلند در ۲۴ سال گذشته، در خانه مغلوب ايران نشده بود.

اين نخستين بازی ملی دانيال داوری سنگربان تيم اينتراخت برانشويک بود. او که در فصل جاری بوندس ليگا سه بار دروازه‌اش را بسته نگه داشته، در طول اين مسابقه نيز گلی دريافت نکرد. عليرضا جهانبخش در دومين بازی ملی، نخستين گل ملی را به ثمر رساند و رضا قوچان‌نژاد نيز در پنجمين بازی پياپی برای تيم ملی گل زد. مهرداد بيت‌آشور هم در دومين بازی ملی، نمايش موفقی ارائه کرد.
در نخستين دقايق با ارسال اشکان دژاگه که به روزهای اوجش نزديک می‌شود، منتظری توپ را به دستان دروازه‌بان تايلند کوبيد. در ادامه نيز مجتبی جباری با شوتی محکم دروازه ميزبان را تهديد کرد. سرانجام دژاگه بود که حملات ايران را به نتيجه رساند و با شوتی زيبا از پشت محوطه جريمه که با پای چپ نواخت، خط دفاعی تايلند را غافلگير کرد. دژآگه پس از مدت‌ها دوری از ميدان در ليگ برتر انگليس، دو بازی متوالی مقابل منچستر يونايتد و ليورپول در ترکيب ثابت فولام قرار گرفت.
در دقيقه ۴۲ رضا قوچان‌‌نژاد گل دوم ايران را به ثمر رساند. او در در پنج بازی گذشته برای تيم ملی در هر مسابقه يک گل زده؛ قطر ، لبنان ، کره جنوبی و دو بازی رفت و برگشت مقابل تايلند. مهاجم باشگاه استاندارد ليژ حالا در ۹ بازی ملی، آمار جالب توجه هفت گل زده را به جا گذاشته.
او در دقيقه ۶۸ هم ضمن نفوذ سريع از عمق، با دروازه‌بان تايلند تک به تک شد اما شوت قوچان‌نژاد را تاناکول که بازوبند کاپيتانی را هم به بازو داشت، به سختی دفع کرد. در دقيقه ۸۴ نيز دژاگه با دريبل مدافعان حريف، به زيبايی به دروازه تايلند نزديک شد و يک خطا از حريف گرفت.
در دقيقه ۹۴ با سماجت خلعتبری، توپ به عليرضا جهانبخش رسيد تا پای مهاجم ۲۰ ساله تيم ملی ايران هم برای نخستين بار به گل ملی باز شود. او که در نايمخن هلند بازی می‌کند فقط حدود ۹ دقيقه قبل به ميدان آمده بود.
داور استراليايی با کارت زردی که دقيقاً مشخص نشد بر چه اساسی به آندرانيک تيموريان داد، هافبک دفاعی تيم ملی ايران را دو اخطاره کرد. تيموريان هنگام ارسال ضربه ايستگاهی توسط تيم خودی، روی خط محوطه جريمه بود و توسط مدافع تايلند روی زمين افتاد اما وقتی بلند شد، داور کارت را به او نشان داد. سومان ناچات بازيکن تايلندی هم به دليل خطای خطرناک روی احسان حاج‌صفی با کارت قرمز راهی رختکن شد.
در ترکيب تيم ملی ايران دانيال داوری، مهرداد بيت‌آشور، سيدجلال حسينی، پژمان منتظری، احسان حاج‌صفی، جواد نکونام، آندرانيک تيموريان، مجتبی جباری (۶۹- محمدرضا خلعتبری)، اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد (۸۳- کريم انصاری‌فرد) و مسعود شجاعی (۸۵ - عليرضا جهانبخش) به ميدان رفتند.
در طرف مقابل تيراسيل دانگدا مهاجم تايلند که در بازی رفت با شليک ناگهانی دروازه رحمان احمدی را باز کرده بود، نتوانست کاری از پيش ببرد. او مورد توجه آتلتيکو مادريد قرار گرفته و سابقه حضور در اميدهای منچستر سيتی و تيم اصلی گراس هاپرز سوئيس را نيز دارد. دانگدا در ۵۸ بازی ملی آمار جالب ۲۹ گل زده را به جا گذاشته.
در گروه نخست، سوريه که بازی‌های خانگی‌اش در ايران برگزار می‌شود در ورزشگاه دستگردی با چهار گل بر سنگاپور غلبه کرد تا در کورس مدعيان صعود قرار بگيرد. سوريه روز سه‌شنبه در همين ورزشگاه ميزبان تيم صدرنشين عمان خواهد بود.
از گروه D قطر ۴-۱ يمن را شکست داد. با اين برد قطر ۹ امتيازی شد و به صدر رفت. در گروه E نيز ازبکستان ۳-۰ ويتنام را از پيش رو برداشت. در اين گروه، ازبکستان با هفت امتياز پس از امارات در رده دوم قرار دارد. در گروه سوم هم چين با يک گل بر اندونزی غلبه کرد. در اين گروه، عربستان با نمايشی متفاوت نسبت به مسابقات مقدماتی جام جهانی، رتبه نخست را به خود اختصاص داده.
بازی بعدی ايران، روز سه‌شنبه در بيروت مقابل تيم ملی لبنان برگزار خواهد شد. بازی رفت اين دو تيم در ورزشگاه آزادی با ۵ گل به سود ايران خاتمه يافت. مهدی محمدنبی سرپرست تيم ملی ايران به ايسنا گفت: فکر می‌کنم در بازی با لبنان کی‌روش به بازيکنانی که مقابل تايلند از روی نيمکت بازی را دنبال می‌کردند فرصت حضور دهد و به برخی از نفراتی که به طور کامل مقابل تايلند به ميدان رفتند، استراحت خواهد داد.
XS
SM
MD
LG