لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

گرانی و کمبود دارو در ايران


اظهارات مقام های جمهوری اسلامی و دست‌ اندرکاران صنعت دارو درباره گرانی و کمبود دارو در ايران همچنان ادامه دارد و جديدترين آن مربوط است به اظهارات رييس اتحاديه وارد کنندگان دارو که می‌گويد در حال حاضر ۷۰ ميليون دلار دارو در گمرک است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:40 0:00
لینک مستقیم

ناصر رياحی در گفتگو با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)‌ گفته که داروهايی به ارزش ۷۰ ميليون دلار در گمرک انبار شده که اجازه ترخيص ندارند و ممکن است به مرور فاسد شوند. او درباره علت عدم ترخيص اين داروها توضيح بيشتری نداده و تنها گفته که افزايش سختگيری‌ها و عدم همکاری لازم از طرف بانک مرکزی به اين مشکل دامن زده است.

رييس اتحاديه وارد کنندگان دارو در ادامه درباره مساله کمبود دارو در ايران دلايل ديگری را هم دخيل دانسته از جمله حذف ارز مرجع برای واردات دارو،‌ پيچيده شدن فرآيند واردات و بدهی داروخانه‌ها و شرکت‌های بيمه به وارد کنندگان که به بحران کمبود نقدينگی در شرکت‌های وارد کننده دارو منجر شده است.

اما صرف نظر از اين که علت چه باشد و مقصر چه کسی، واقعيت اين است که به گفته دست اندرکاران اين صنعت مساله کمبود دارو و گرانی آن به مساله‌ای جدی در ايران تبديل شده. صاحب داروخانه‌ای در تهران علاوه بر کمبود دارو از افزايش قيمت برخی از داروها تا ۶۰ درصد خبر می‌دهد:

«امسال خيلی از داروها حتی تا پنج بار يا شش بار افزايش قيمت داشتند. نزديک ۵ هزار قلم دارو است نمی‌شود اسم برد. تقريبا اين موضوع سر تمام داروها هست. ما توی داروهای جانبی حتی ۶۰ درصد افزايش قيمت را ديديم.»
«من فکر می‌کنم بيشتر از سی چهل قلم دارو ما توی يک سال گذشته دچار مشکل بوديم برای تهيه‌اش. بحثی که وجود دارد در داروخانه‌های سطح شهر خيلی از داروهای حتی دم دستی هم ما شاهد هستيم توی چند ماه گذشته با مشکلاتی روبه‌رو بوده. حالا تعدادش را من نمی‌توانم بگويم خيلی دقيق چون در مقاطعی بعضی از اين داروها وارد شده، توزيع شده در داروخانه‌ها.
یک داروساز به رادیو فردا

در همين حال محمد حسن طريقت منفرد وزير بهداشت می‌گويد هيچ کمبود جدی در بازار دارو وجود ندارد چرا که بيش از ۹۵ درصد داروی مصرفی در داخل توليد می‌شود. او دو هفته پيش گفته بود کمبود دارو در ايران تنها شامل ۳۰ قلم دارو می‌شود که مشابه آنها در داخل کشور موجود است. وزير بهداشت در حالی اين سخنان را می‌گويد که ظاهر رستمی رييس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از کمبود بيش از ۲۰۰ قلم دارو در ايران خبر می‌دهد.

يک دکتر داروساز در تهران در اين باره به راديو فردا می‌گويد:

«من فکر می‌کنم بيشتر از سی چهل قلم دارو ما توی يک سال گذشته دچار مشکل بوديم برای تهيه‌اش. بحثی که وجود دارد در داروخانه‌های سطح شهر خيلی از داروهای حتی دم دستی هم ما شاهد هستيم توی چند ماه گذشته با مشکلاتی روبه‌رو بوده. حالا تعدادش را من نمی‌توانم بگويم خيلی دقيق چون در مقاطعی بعضی از اين داروها وارد شده، توزيع شده در داروخانه‌ها. ولی خب هنوز هم می‌شود گفت که دچار مشکل هستيم در اين مورد. دقيقا هم نمی‌شود گفت همه اين داروها مشابه داخلی دارند. چون بعضی هايشان حتی مشابه داخلی‌اش هم در بازار موجود نيست.»

عباس حاجی آخوندی، معاون وزير بهداشت روز سه‌شنبه از کمبود ۶۳ قلم دارو در ايران خبر داده و گفته که با همکاری بانک مرکزی با گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت اين مشکل ظرف دو هفته قابل حل است. در همين حال وزير بهداشت ايران از طرح پرداخت يارانه دارو به برخی از بيماران خبر داده و گفته که به زودی ۱۴۰ هزار بيمار خاص يارانه دارو دريافت خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG