لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

پهلو گرفتن دو ناو ايرانی در ساحل سوريه


ناو خارک
ناو خارک

در حالی که سازمان صليب سرخ جهانی از مذاکره با طرف های بحران در سوريه برای متوقف کردن درگيری و رساندن کمک انسانی به مردم اين کشور خبر داده است، دو ناو ايرانی در بندر طرطوس سوريه پهلو گرفتند. در همين حال منابع مخالفان در سوريه از اعزام شمار زيادی نيرو و خودروی زرهی ارتش به شهر حمص سخن می گويند.

ماموريت اين ناوها آموزش نيروهای دريايی سوريه برپايه توافنامه نظامی منعقد شده ميان تهران و دمشق اعلام شده است.

بنا به گزارش رسانه ها، این دو ناو یکی امداد رسان است و خارک نام دارد و دیگری ناو جنگی شهید نقدی است.

احمد وحيدی وزير دفاع ايران در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ايرنا گفت اعزام نام های ايرانی به آب های مديترانه با هدق تحکيم حضور ايران در آب های بين المللی صورت گرفته و حق طبيعی اين کشور و نشان از قدرت نيروی دريايی آن است.

از زمان پيروزی انقلاب اسلامی ايران، اين دومين بار است که ناوهای ايرانی وارد مديترانه می شوند. فوريه ۲۰۱۱ دو ناو ديگر ايرانی به بندر لاذقيه سوريه رفته بودند.
با توجه به بحران سوريه حضور اين ناوها در آب های اين کشور، به عنوان حمايت جمهوری اسلامی ايران از نظام حاکم بر آن به شمار می آيد.

از سوی ديگر، سازمان بين المللی صليب سرخ اعلام کرد با دو طرف دولت و مخالفان در سوريه برای متوقف کردن درگيری ها وارد مذاکره شده تا امکان کمک رسانی به غير نظاميان آسيب ديده فراهم شود.

بنا بر اعلام سازمان های حقوقی سرکوب اعتراض ها در سوريه تا کنون بيش از ۷ هزار کشته از غير نظاميان در پی داشته است. با اوج گيری حملات نظامی نيروهای دولتی سوريه و درگيری با جدا شدگان از ارتش، وضعيت انسانی در برخی از مناطق از جمله حمص، حماه و الزبدانی، بحرانی گزارش شده است.

کارلا حداد سخنگوی صليب سرخ به خبرگزاری رويترز گفته است که اين سازمان به دنبال يافتن راه هايی به منظور رساندن کمک های انسانی به مردم سوريه است. به گفته او مذاکره با طرف های تنش به منظور متوقف کردن درگيری ها از جمله اين راه ها است.
وزارت امور خارجه تونس نيز اعلام کرد که شورای ملی سوريه را به منظور شرکت در اجلاس بين المللی دوستان سوريه در ۲۴ فوريه جاری دعوت کرده است.

اجلاس بين المللی دوستان تونس پس از ان برگزار می شود که تلاش های بين المللی برای محکوميت خشونت ها در سوريه از راه شورای امنيت، با بنبست وتوی روسيه و چين مواجه شد.

تلويزيون الجزيره گزارش داد شورای ملی سوريه که از طيف های گسترده ای از معترضان اين کشور تشکيل شده، به عنوان نماينده مردم سوريه دعوت شده است. اين اقدام می تواند گامی در جهت به رسميت شناختن اين شورا در محافل بين المللی باشد.

XS
SM
MD
LG