لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

صادق لاریجانی: رخنه اختاپوس ارتباط پنهان در دستگاه های مختلف


روزنامه های شرق، خراسان، جهان صنعت تيترهای اصلی شماره دوشنبه را به «جدل سران سه قوه» در همايش ارتقای سلامت نظام اداری بر سر گسترش فساد در دولت و قوه قضائيه اختصاص داده اند.

روزنامه های اعتماد و مردمسالاری گزارش داده اند که در هشتمين جلسه دادگاه اختلاس ۳ هزار ميليارد تومانی « پای مقامات ارشد دولتی » از جمله اسفنديار رحيم مشايی رئيس دفتر احمدی نژاد و علی نيکزاد وزير راه و شهرسازی هم به اين پرونده باز شده است.
روزنامه شرق خبر داده که شمار « ناشران محروم‌شده از حضور در نمايشگاه کتاب تهران » افزايش يافته است.

روزنامه رسالت طی يادداشتی به مقام های ارشد جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده تا برلای مقابله با بحران اقتصادی « شورای عالی مديريت بسيج اقتصادی کشور » زير نظر آيت الله خامنه ای تشکيل شود.

جدل سران سه قوه درباره گسترده فساد در ميان مقام های حکومتی

روزنامه های شرق، خراسان، جهان صنعت تيترهای اصلی شماره دوشنبه را به « جدل سران سه قوه » در همايش ارتقای سلامت نظام اداری بر سر گسترش فساد در دولت و قوه قضائيه اختصاص داده اند.

روزنامه شرق نوشته همايشی که قرار بود به «ارتقای سلامت نظام اداری» و راه‌های مبارزه با فساد بپردازد به « جدل سران سه قوه » منجر شد و « مقامات و روسای قوا حرف‌هايی را مطرح کردند که گويی بر دلشان سنگينی می‌کرد. »

به گزارش اين روزنامه، دهم ارديبهشت « تريبون چهارمين اجلاس ارتقای سلامت نظام اداری در دست هر مقامی قرار می‌گرفت، فرصتی می‌شد تا او پاسخ اظهارات سخنران قبلی را بدهد » و به اين ترتيب « محمود احمدی‌نژاد از فساد نماينده مجلس سخن گفت و از قوه‌قضاييه انتقاد کرد »، و گفت « من مجلس را دوست دارم، يک نهاد قانونگذار است، اما نبايد پايش را از قانون اساسی فراتر بگذارد. قوه‌قضاييه را هم دوست دارم بدون قوه‌قضاييه بسياری از مشکلات حل نخواهد شد. من همه را دوست دارم. »

شرق نوشته که احمدی‌نژاد هنگامی که می‌خواست بگويد «من وزير اطلاعات را دوست دارم»، با خنده خطاب به حيدر مصلحی گفت: من «اطلاعات» را نيز دوست دارم » و « سپس به مصطفی پورمحمدی رييس سازمان بازرسی کل کشور کرد و بی‌آنکه از تشابه اسم وزارت اطلاعات با روزنامه اطلاعات سخن بگويد، گفت « آقای پورمحمدی کيهان است و ‫من کيهان را هم دوست دارم » و « من هم اطلاعات را دوست دارم و هم کيهان را. »

اين روزنامه تاکيد کرده که در مقابل علی لاريجانی رئيس مجلس هم از مديری سخن گفت که می‌گويد «قانون به چند من؟»، و صادق لاريجانی رييس قوه‌قضاييه نيز از « رگه‌های پنهان فساد، اختاپوس بزرگ در فساد اداری، رستورانی که پاتوق آقايان شده، انتصابات قارچ‌گونه » و « فساد مالی » پرده برداشت.

به نوشته شرق، محمدجعفر منتظری رييس ديوان عدالت اداری نيز در حين سخنرانی در «همايش ارتقای سلامت نظام اداری »، ابراز اميدواری کرد تا «احمدی‌نژاد حرف‌های خود را بشنود و به آن عمل کند. »

روزنامه خراسان با تيتر « واکنش صادق لاريجانی به انتقاد احمدی‌نژاد از روند رسيدگی به پرونده فساد بزرگ »، به جدال لفظی روسای قوه قضائيه و دولت پرداخته و نوشته صبح يک شنبه در همايش ارتقای سلامت اداری، محمود احمدی نژاد « به شدت از نحوه رسيدگی به پرونده فساد بزرگ بانکی انتقاد کرد » و گفت « بعضی ها تصور می کنند که اگر ما چهار نفر را اعدام بکنيم قاطعيت ما در فساد محرز می شود اما اينگونه نيست و ما بايد عدالت را اجرا کنيم. »

به نوشته اين روزنامه صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه در واکنش به احمدی نژاد گفت « گاهی کلماتی از برخی صادر می شود که می گويند برخورد دستگاه قضايی در اين پرونده سياسی بوده است. من می گويم که کسی که اين فساد را کوچک عنوان کند مانند فردی است که سرش را زير برف کرده است. مگر می شود سه هزار ميليارد پول در اختيار افراد غير باشد و در کار خود مصرف نشود فساد محسوب نشود. »

رئيس قوه قضائيه با تاکيد براينکه « بايد بپذيريم که دستگاه اجرايی ما فساد کرده است » گفته « تمام مديران بانک ها در پرونده فساد احضار شده‌اند » و « آقايی در اين پرونده ۱۲ ميليارد تومان رشوه گرفته است و وقتی دادستان می‌گويد پول ها را برگردان سريع ۵ ميليارد تومانش را برمی‌گرداند و اين يعنی آن ها پول زيادی در اختيار دارند. »

به نوشته روزنامه خراسان صادق لاريجانی همچنين از « رخنه اختاپوس ارتباط پنهان در دستگاه های مختلف » حکومتی خبر داده و گفته « سوای اين فساد يک رده پنهانی از فساد نيز وجود دارد » و « يک اختاپوس ارتباطی وجود دارد که با بده بستان‌هايی که دارند توانايی اين را داشته که مشکلات شان را در جاهای مختلف حل کنند حتی در دستگاه قضايی و متأسفيم که چنين چيزی وجود دارد و من برای اين امر مظاهر مختلفی را يافته‌ام ولی نمی‌توانم اينجا همه آنها را باز کنم. »

اين روزنامه همچنين از قول رئيس قوه قضائيه نوشته « برای مثال رستورانی پاتوق يک عده خاصی شده است حتی برخی از قضات ما نيز به آنجا رفت و آمد دارند البته ظاهر آن ها مشکلی ندارد ديزی می‌دهند و قليان هم چاق می‌کنند ولی کنار اين ها بعضی از طرح‌ها هم می‌گويند و آنجا بده بستان‌هايی دارد صورت می‌گيرد. »

به نوشته روزنامه خراسان، رئيس قوه قضائيه با اشاره ضمنی به ارتقاء برخی از متهمان با حکم محمود احمدی نژاد، گفته است « فرض کنيد در ماجراهايی قوه قضائيه رسيدگی انجام داده و متهمی را که اتفاقا اتهام او کوچک نيست به دليل مصلحتی مورد رأفت نظام قرار داده و اين فرد مورد عفو از تعقيب قرار می‌گيرد اما واقعا دليلی دارد که به چنين متهمی حکم بدهيم » و « آيا ما نبايد ملاحظه کنيم که اگر متهمی در دستگاه قضايی مورد رأفت نظام قرار گرفته نبايد به وی احکام کليدی بدهيم، تشويق‌اش کنيم » و « اين همان فساد اختاپوس پنهان است و بده بستان‌ها در لايه‌های زيرين است. »

مشايی و نيکزاد ؛« متهمان بلندپايه » دادگاه اختلاس بزرگ

روزنامه های اعتماد و مردمسالاری گزارش داده اند که هشتمين جلسه دادگاه اختلاس ۳ هزار ميليارد تومانی « پای مقامات ارشد دولتی » از جمله اسفنديار رحيم مشايی رئيس دفتر احمدی نژاد و علی نيکزاد وزير راه و شهرسازی هم به اين پرونده باز شده است.

روزنامه اعتماد نوشته « شش نفر از متهمان پرونده اختلاس سه هزار ميلياردی، روز يک شنبه در دادگاه حاضر شدند و در مقابل اتهامات از خود دفاع کردند » و « اگرچه اين‌بار هم نامی از متهمان به ميان نيامد و رسانه‌ها با اسامی مستعاری که از چند حرف الفبا تشکيل شده بود، اخبار اين دادگاه را منتشر کردند، اما سايه سنگين نام يکی از مقامات ارشد دولتی که از او با نام "الف. ر. م" ياد شد، تمام جلسه را تحت‌الشعاع خود قرار داد. »

خود روزنامه روزنامه اعتماد هم از « اسفنديار رحيم مشايی » پدر عروس و رئيس دفتر محمود احمدی نژاد با نام اختصاری « الف. ر. م » ياد کرده اما نوشته « مطرح شدن نام اين مقام دولتی به عنوان طرف حساب گروه آريا در کنار برخی ديگر از اظهارات متهمان که باعث شد نماينده دادستان خواستار حضور وزير راه و شهرسازی در دادگاه شود، جلسه هشتم را با ساير جلسات دادگاه فساد اقتصادی متفاوت کرده بود. »
اعتماد همچنين نوشته« شايد به همين دليل بود که محمود احمدی‌نژاد » ساعتی پس از برگزاری « هشتمين » جلسه دادگاه اختلاس سه هزار ميليارد تومانی در چهارمين همايش ارتقای سلامت اداری « موضوع رسيدگی به فساد اخير را پيش کشيد و از نحوه برخورد با عوامل اين ماجرا انتقاد کرد. »

روزنامه مردمسالاری نيز در گزارشی از هشتمين جلسه دادگاه فساد مالی بزرگ از قول ابوالفضل گلزاری مدير عامل وقت شرکت خط و ابنيه راه‌آهن که از او با نام اختصاری « الف.گ » نامبرده اعلام کرد که « يکی از جعبه‌سياه‌های پرونده در تصادف فوت کرده است. »

به نوشته اين روزنامه، ابوالفضل گلزاری که از سوی معاون دادستان به « مشارکت در پرداخت رشوه به مبلغ ۲۰۲ هزار يورو به م.الف و ۲۶۶ هزار دلار به ش.ر، و مبلغ ۱۶۸ هزار يورو به ع.الف و تحصيل مال از طريق نامشروع به مبلغ ۷۰۰ ميليون تومان » متهم شد در جريان دادگاه گفت که « من روضه‌خوان امام حسين هستم و نيازی به پول رشوه ندارم » و فقط « پنجم خرداد ۷۰۰ ميليون گرفتم » اما « همان روز چک کشيدم و پس دادم. »
روزنامه مردمسالاری گزارش داده که ابوالفضل گلزاری همچنين در دادگاه گفت که « مه‌آفريد امير خسروی دو بار با وزير راه و شهرسازی جلسه خصوص داشت » اما « من از آقای وزير چيزی نمی‌دانم که پولی گرفته يا نه. »

به نوشته اين روزنامه ابوالفضل گلزاری در جريان دادگاه همچنين از خود به عنوان « بسيجی » نامبرده و با تاکيد براينکه « من در بحران کوی دانشگاه فرزند آقا بودم. در جريان فتنه هم يکی از سرستون‌ها بودم و در آنجا سر پسرم را شکستند »، گفته « من بچه کربلای پنج بودم. از کجا می‌دانستم يک روز در دادگاه رسيدگی به فساد مالی حضور می‌يابم؟ » و خطاب به رئيس رئيس دادگاه گفته « با فک قرار ما موافقت کنيد. چهار ماه و ۱۰ روز است که من در زندان انفرادی‌ام. »

اين روزنامه همچنين نوشته که فراهانی نماينده دادستان تهران خطاب به قاضی دادگاه اختلاس سه هزار ميليارد تومانی گفته که « من از شما تقاضا می‌کنم » که علی نيکزاد « وزير کنونی راه، مسکن و شهرسازی و يا معاون ايشان به عنوان مطلع به دادگاه فراخوانده شوند، چون در اظهارات برخی متهمان آمده است که مبلغ قرارداد بندرعباس ـ شيراز ۶۰۰ ميليارد تومان بوده که عمدا آن را به ۱۲۰۰ ميليارد تومان افزايش داده‌اند. »

همزمان روزنامه های وابسته به جناح حاکم از جمله روزنامه های « رسالت » و « حمايت » نيز ضمن انتشار اظهارات روز يک شنبه علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را در تيترهای اصلی از قول وی نوشته اند « اقدام کسانی که با يک عنوان و برای کاری خاص، تسهيلات کلان بانکی می گيرند اما در جايی ديگر از اين تسهيلات استفاده می کنند، مصداق خيانت و دزدی از کيسه ملت است و بايد با اين افراد برخورد شود. »

افزايش شمار « ناشران محروم ‌از حضور در نمايشگاه »

روزنامه شرق خبر داده که شمار « ناشران محروم‌شده از حضور در نمايشگاه » کتاب تهران افزايش يافته است.

به نوشته اين روزنامه « ناشران ديگری از جمله نشر آهنگ ديگر، نشر اميد فردا و انتشارات کوير نيز از جمله ناشران محروم‌شده هستند و اجازه حضور در نمايشگاه ندارند. »
داوود علی‌بابابی، مدير نشر « اميد فردا » به روزنامه شرق گفته « چرا انتشارات «اميد فردا» با ۱۲ سال سابقه فعاليت از حضور در نمايشگاه منع شده » و پفاطمه انتظارمهدی، مدير انتشارات «کوير» نيز گفته که برای « برای دومين سال متوالی، پس از ۲۳سال فعاليت انتشارات کوير، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شرکت اين انتشارات در بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران جلوگيری کردند. »

روزنامه شرق نوشته « هيچ مقام مسوولی در معاونت فرهنگی آن وزارتخانه پاسخگوی اين اقدام بی‌دليل نيست » و « وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی از حضور اين ناشران ممانعت به عمل آورده که اين ناشران، ناشران منتقد بوده‌اند و برخلاف گفته معاون فرهنگی که ناشران می‌توانند حرف بزنند، از حضور در نمايشگاه محروم شده‌اند. »

خشايار ديهيمی مترجم و از فعالان فرهنگی نيز طی يادداشتی با تيتر « شهامت مدنی » در روزنامه شرق، خبر داده که حدود دو هفته پيش از «واحد صدور و تمديد پروانه نشر» وزارت ارشاداسلامی با دفتر نشر کوچک که صاحب امتياز و مديرمسوول اين نشر همسر من است » تماس گرفتد و پس از مراجعه مدير اين اننشارات به اين وزارتخانه « مسوول مربوطه پروانه را گرفته بود و گفته بود تمام. همين. پروانه باطل است. رسيده بود، دليلش؟ گفته بودند دستور حراست است. »

روزنامه شرق در شماره روز يک شنبه هم نيز نامه بيش از ۱۶۰ نفر نويسندگان و فعالان فرهنگی ايران را « در اعتراض به عدم حضور نشر چشمه در نمايشگاه کتاب »منتشر کرده بود.نويسندگان آن نامه « به دو اقدام اين وزارتخانه اعتراض کرده بودند: نخست حرف و حديث درباره تعليق ناشرانی چون نشر چشمه و ثالث که از ناشران پرسابقه‌اند » و « دوم ممانعت از شرکت نشر چشمه در نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران. »

پيشنهاد « تشکيل شورای عالی مديريت بسيج اقتصادی کشور »

روزنامه رسالت طی يادداشتی به مقام های ارشد جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده برای مقابله با بحران اقتصادی « شورای عالی مديريت بسيج اقتصادی کشور » زير نظر آيت الله خامنه ای تشکيل شود.

اين روزنامه وابسته به جناح حاکم در سرمقاله شماره يازدهم ارديبهشت نوشته « مسائل اقتصادی به عنوان مسئله اصلی و محوری کشور » به «يکی از نقاط چالشی بين مسئولين و منتقدين » تبديل شده و از سوی ديگر با وجود «بينش ها و تفکرات اقتصادی متفرق و ناهمگون و گاهی متضاد در يک طرف و سياست زدگی در امر اقتصاد » لازم است تا « برای تحقق جايگاه فرماندهی عمليات (اقتصادی ) « شورای عالی مديريت بسيج اقتصادی کشور» تشکيل شود « تا اين شورا بتواند کليه نظرات ، ديدگاهها، راهکارها و سياست ها در اين شورا هماهنگ و اثر گذار تبديل گند.

روزنامه رسالت نوشته « حرکت خصمانه دشمن که به قصد فلج کردن اقتصاد کشور از همه ظرفيت ها و اهرم های فشار خود استفاده می کند » و تاکيد کرده که در اين ميان « لحظه ای غفلت درمقابله با دشمن جبران ناپذير خواهد بود » و « اگردر ميدان مسابقه قدرت اول منطقه عقب بمانيم، ضربه پذير خواهيم شد و ضربات سختی را بايد متحمل شويم. »

XS
SM
MD
LG