لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

نگرانی از قيمت‌گذاری فرآورده‌های خونی


روزنامه های شرق، رسالت و کيهان اظهارات فرماندهان سپاه پاسداران درباره « مانور گردان های ضدشورش سپاه در تهران » و « آمادگی سپاه برای حمله به پايگاه های نظامی در منطقه » مورد توجه قرار داده اند.
روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی از ديدار خانواده های آيت الله محمدبهشتی و خانواده‌های کشته شدگان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تير ۱۳۶۰ با اکبر هاشمی رفسنجانی، خبر داده که اين خانواده ها از « از موانع برگزاری مراسم سالگرد شهدای هفتم تير » انتقاد کرده اند.
روزنامه های ابتکار، ابرار اقتصادی از تداوم گرانی مواد غذايی و افزايش ۸۵ درصدی قيمت مرغ نسبت به يک سال پيش خبر داده اند. روزنامه جهان صنعت گزارش داده که « پس لرزه‌های مسکو دامن ارز را گرفت » و قيمت « دلار » بار ديگر تا « مرز دو هزار تومان » افزايش يافت.
روزنامه آرمان از قول وحيد صرامی دبير شورای مرکزی انضباطی دانشجويان علوم پزشکی نوشته که با اجرای « آيين‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای » از اين پس دانشجويان علوم پزشکی« کارنامه پوشش » می‌گيرند.
روزنامه تهران امروز طی گزارشی با تيتر « خون‌فروشی آری يا خير » نوشته « نامه رد و بدل شده بين عليرضا توسلی مديرکل انتقال‌خون استان‌فارس و يک بيمارستان در شيراز» از « قيمت‌گذاری فرآورده‌های خونی برای نخستين در ايران خبر می دهد. »
مانور گردان های ضد شورش سپاه برای تغيير چهره تهران
روزنامه های شرق، رسالت و کيهان اظهارات فرماندهان سپاه پاسداران درباره « مانور گردان های ضدشورش سپاه در تهران » و « آمادگی سپاه برای حمله به پايگاه های نظامی در منطقه » مورد توجه قرار داده اند.
روزنامه شرق در تيتر يک شماره پنجم تير ماه از قول محسن کاظمينی فرمانده سپاه ويژه پايتخت از « مانورهای بزرگ سپاه در تهران » خبر داده و نوشته از جمله اين مانورها که محسن کاظمينی خبر از برگزاری آن در تهران داده « مانور گردان‌های عاشورا » در هفته پايانی شهريور ماه است.
فرمانده سپاه ويژه تهران بزرگ از مجموعه اين مانورها با عنوان « طرح لبيک يا خامنه‌ای » نامبرده و گفته که اين طرح با حمايت محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه تهيه شده و سپاه پاسداران در جريان مانورهای گردان های ضد شورش « عاشورا » در تهران قرار است «قدرت نرم سپاه را به نمايش بگذارد.»
به نوشته روزنامه شرق اين مقام سپاه پاسداران همچنين گفته « با اجرايی شدن طرح لبيک يا خامنه ای » از سوی سپاه ويزه تهران « يک اتفاق بزرگی در تهران خواهد افتاد که وضع ظاهری شهر تغيير کند. »
روزنامه شرق همچنين گزارش داده که محسن کاظمينی فرمانده سپاه ويژه پايتخت گفته که اين سپاه در جريان جنگ با عنوان « لشکر ۲۷ محمد رسوالله » فعاليت می کرد اما « بعد از جنگ در عرصه مقابله با اغتشاشات و آشوبگران » فعاليت می کند و از جمله ماموريت برخورد با اعتراضات پس از انتخابات را در تهران بر عهده داشته و به همين دليل « امروز فتنه‌گران هيچ‌گونه قدرت مانوری ندارند. »
فرمانده سپاه ويژه تهران بزرگ علاوه براين از پايان سازماندهی نيروی ديگری با عنوان « گردان های امام علی » در کنار گردان های ضد شورش « عاشورا » و « الزهرا » برای برخورد با اعتراضات داخلی در تهران خبرداده، و تاکيد کرده که « در تهران، گردان امام علی وجود دارد که خوب ساماندهی شده‌اند و در آينده چندين مانور مشترک و يگانی برگزار می‌شود » و سپاه ويژه تهران بزرگ « در سال ۹۱ همچنان در عرصه سخت و نيمه‌سخت و جنگ نرم حضور فعال خواهد داشت.
روزنامه رسالت نيز از قول محسن کاظمينی از « برنامه‌ريزی سپاه برای برخورد با چهار تهديد عمده در شهر تهران » خبر داده است.
اين روزنامه وابسته به جناح حاکم از قول فرمانده سپاه تهران بزرگ نوشته « طرح لبيک يا خامنه‌ای سپاه در موضوعات فرهنگی، يک اتفاق بزرگی در تهران خواهد بود که چهار تهديد را دنبال می‌کند و ۵۲۶ برنامه و اقدام را در پی خواهد داشت » و « با اجرايی شدن اين طرح وضع ظاهری شهر تغيير خواهد کرد. »
روزنامه های شرق و رسالت جزئيات بيشتری از « طرح » و « مانور » سپاه ويژه تهران بزرگ را منتشر نکرده اند.
همزمان روزنامه کيهان اظهارات دو تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درباره تهديدات منطقه ای را منتشر کرده است.
به نوشته اين روزنامه اميرعلی حاجی زاده فرمانده نيروی هوا فضای سپاه با اشاره به « فراوانی پايگاه های قدرت های فرامنطقه ای در همسايگی ايران » گفته است « وجود اين پايگاه ها در ابتدا تهديد محسوب می شد اما امروز ما نه تنها وجود آنها را تهديد نمی دانيم بلکه به اين پايگاه ها به مثابه فرصت نگاه می کنيم. » و « با تهاجمات احتمالی دشمنان به شدت مقابله کرده و پاسخ پشيمان کننده ای به آن ها خواهيم داد.»
کيهان همچنين از قول حسين سلامی جانشين فرمانده کل سپاه نوشته « قادر هستيم هم به راهبرد دشمن و هم منافع حياتی او در منطقه و در هر نقطه دلخواه در همان سطحی که دشمن عمليات انجام دهد، ضربه بزنيم. »
جانشين فرمانده کل سپاه همچنين از « دستيابی سپاه به فناوری رهگيری و انهدام موشک های بالستيک » خبر داده و با اين ادعا که « زمين، زمان ، هدف، شدت منازعه و نوع سلاح و درگيری و اطلاعات همه در اختيار و کنترل سپاه است » گفته است « ذخاير دفاعی ما آنقدر پرهست که گاهی اوقات فرماندهان برای ذخيره سازی اين توان با محدوديت مکان و فضا مواجه می شوند. »
محدوديت برای برگزاری مراسم سالگرد آيت الله بهشتی و کشته شدگان ۷ تير
روزنامه اعتماد ضمن انتشار گزارشی از ديدار خانواده های آيت الله محمدبهشتی و خانواده‌های کشته شدگان و آسيب ديدگان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تير ۱۳۶۰ با اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت، خبر داده که اين خانواده ها از « از موانع برگزاری مراسم سالگرد شهدای هفتم تير » انتقاد کرده اند.
به نوشته اين روزنامه، در جريان اين ديدار فرزند محمدعلی فياض‌بخش از کشته شدگان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تير ۶۰ « با ابراز گلايه از برخی موانع برای برگزاری مراسم سالگرد شهدای هفتم تير » گفت که « خانواده اين شهدا » نيز « همانند ساير خانواده انقلاب و نظام، دلسوز کشور هستند » و « عدالت اين است که همان‌گونه که خانواده‌های مسوولان نظام فعاليت می‌کنند، فرزندان و خانواده‌های شهدا نيز اجازه فعاليت داشته باشند. »
اعتماد نوشته که فرزند محمدعلی فياض بخش همچنين گفت که « اختلاف‌نظر و ديدگاه و نيز آزادی ابراز عقيده در انقلاب اسلامی به رسميت شناخته شده و همان‌گونه که شهدای هفتم تير با وجود اختلاف‌نظرات و سلايق، همزيستی مثال‌زدنی داشتند، خانواده انقلاب نيز می‌توانند در کنار هم کمر همت برای خدمت به کشور و نظام اسلامی ببندند. »
به نوشته روزنامه اعتماد، اکبر هاشمی رفسنجانی رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز « خانواده‌های ۷۲ تن را يکی از شايسته‌ترين‌ها برای برگزاری ياد و خاطره آن ها » خواند و با تاکيد بر اينکه « استفاده از راه شهدا و ترويج اهداف آنان مهم است نه نام آنها، استفاده ابزاری از نام و خون شهدای انقلاب » را « در جهت اهداف مادی و باندی، انحراف از اهداف آيت الله خمينی و شهدا » توصيف کرده و گفته است « انحراف پايدار نمی‌ماند. »
عليرضا حسينی بهشتی فرزند آيت الله محمد بهشتی از بنيانگذاران جمهوری اسلامی در جريان انتخابات سال ۸۸ از مشاوران ارشد ميرحسين موسوی بود. او در جريان سرکوب گسترده حکومتی اعتراضات پس از انتخابات، از اعضای کميته مشترک موسوی-کروبی برای پيگيری سرنوشت بازداشت شدگان و کشته شدگان پس از انتخابات بود که دو بار از سوی دستگاه های امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. از آن پس دفتر انتشارات بقعه و بنياد آيت الله بهشتی چند بار مورد هجوم ماموران قرار گرفت و برگزاری مراسم سالگرد برای کشته شدگان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی نيز با محدوديت ها و موانعی از سوی دستگاه های امنيتی جمهوری اسلامی مواجه شده است.
پس لرزه‌های اقتصادی مذاکرات هسته ای مسکو؛افزايش قيمت دلار تا مرز دو هزار تومان
روزنامه های ابتکار، ابرار اقتصادی از تداوم گرانی مواد غذايی خبر داده اند و روزنامه جهان صنعت گزارش داده که « پس لرزه‌های مسکو دامن ارز را گرفت » و قيمت « دلار » بار ديگر تا « مرز دو هزار تومان » افزايش يافته است.
روزنامه ابتکار نوشته که به استناد « گزارش هفتگی بانک مرکزی از متوسط قيمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران » از « افزايش‌سه رقمی قيمت‌برخی کالاها » و « تورم ۴۳ درصدی برای ۴۰ قلم کالای اساسی » خبر داده است.
اين روزنامه نوشته گزارش بانک مرکزی « صعودی بودن قيمت ۶۳ درصد اقلام در مقايسه با هفته قبل » و « صعودی بودن ۷۲ درصد اقلام در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل » را تائيد کرده و اين گزارش « حکايت از وضعيت نامناسب بازار دارد. »
روزنامه ابرار اقتصادی نيز « گزارش بانک مرکزی ازافزايش قيمت سه رقمی برخی کالاها » را منتشر کرده و نوشته براساس گزارش بانک مرکزی « قيمت مرغ با افزايش ۸۵ درصدی در هفته دوم تيرماه نسبت به هفته دوم تير سال ۹۰ پرچمدار گرانی ها » است.
روزنامه جهان صنعت با اشاره به اينکه « پس لرزه‌های مذاکرات هسته در مسکو دامن ارز را گرفت » گزارش داده که روز يک شنبه با افزايش قيمت ارزهای خارجی در ايران « قيمت دلار به مرز دو هزار تومان » رسيد.
به گزارش اين روزنامه « قيمت هر دلار آمريکا که در پايان معاملات روز شنبه ۱۸۷۹ تومان بود تا ظهر يک شنبه بلنابر نرخ اتحاديه طلا، سکه و صراف تهران به ۱۹۱۹ تومان » رسيد و « دلالان فعال در بازار آزاد ارز » نيز « نرخ دبار » را « دو هزارتومان » اعلام کردند.
اين روزنامه نوشته که « قيمت سکه » نيز افزايش يافت و روز يک شنبه « قيمت سکه تمام طرح قديم ۷۱۰ هزار تومان، طرح جديد ۷۰۶ هزار تومان، نيم‌سکه ۳۵۳ هزار تومان و ربع ‌سکه ۱۸۵ هزار تومان شد. »
روزنامه جهان صنعت افزايش قيمت دلار و سکه را ناشی از « مسايل سياسی منطقه » و همچنين بی نتيجه ماندن مذاکرات هسته ای در مسکو عنوان کرده و نوشته « تنها چند روز پس از نشست مسکو پس‌لرزه‌های اين نشست دامن ارز را گرفت. »
دانشجويان « کارنامه پوشش » می‌گيرند
روزنامه آرمان نوشته « وحيد صرامی دبير شورای مرکزی انضباطی دانشجويان علوم پزشکی از تدوين آيين‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای برای دانشجويان علوم پزشکی خبر داده است. »
وحيد صرامی با اشاره به « تدوين آيين‌نامه پوشش و رفتار حرفه‌ای برای دانشجويان علوم پزشکی با همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت » گفته « اين آيين‌نامه در صورت نهايی شدن از مهر ماه با ابلاغ به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا می شود. »
به نوشته روزنامه آرمان، دبير شورای مرکزی انضباطی دانشجويان علوم پزشکی تاکيد کرده که با اجرای آيين‌نامه پوشش « کارنامه پوشش و رفتار حرفه‌ای برای دانشجويان صادر می‌شود » و گفته است « در کارنامه پوشش، اساتيد به دانشجويان خود نمره پوشش به صورت ضعيف، متوسط، خوب و عالی می‌دهند » و « کارنامه پوشش برای شورای انضباطی به عنوان بازوی مشورتی است. »
اين مقام وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی همچنين گفته « در صورتی که دانشجويی بر اساس کارنامه پوشش وضعيت مناسبی نداشته باشد، در مرحله اول دانشجو به دفتر مشاوره ارجاع داده می‌شود و اگر مجددا تکرار شود، تصميم انضباطی برای وی اتخاذ می‌شود. »
افزايش نگرانی بيماران خاص از « پولی شدن فرآوردهای خونی »
روزنامه تهران امروز در شماره دوشنبه طی گزارشی با تيتر « خون‌فروشی آری يا خير » نوشته که « نامه رد و بدل شده بين عليرضا توسلی مديرکل انتقال‌خون استان‌فارس و يک بيمارستان در شيراز، از قيمت‌گذاری فرآورده‌های خونی برای نخستين در ايران، خبر می‌دهد. »
اين روزنامه گزارش داده که براساس « نامه‌‌ای که رو نوشت آن برای دکتر پايدار معاون توسعه و مديريت منابع و دکتر امينی معاون فنی و کنترل کيفی سازمان سازمان انتقال خون ايران و همچنين خاکسار ذی‌حساب اداره کل انتقال خون استان فارس ارسال شده ‌است » علاوه بر قيمت گذاری بر روی « فرآورده‌های خونی مرکز انقال خون » وابسته به جمعيت هلال احمر، تاکيد شده که « درآمد ناشی از فروش فرآورده‌های خونی به خزانه کل کشور واريز ‌شود. »
روزنامه تهران امروز با اشاره به اينکه قيمت گذاری فراورده های خونی به « نگرانی‌های بسياری درميان بيماران خاص منجر شده‌است » نوشته « قيمت‌گذاری‌هايی که باعث افزايش هزينه درمان بيماران خاص از جمله تالاسمی،هموفيلی، پيوندی، سرطان، تصادفات و... خواهد شد. »

همزمان محسن منشدی کارشناس روابط عمومی سازمان انتقال خون در گفت و گو با روزنامه تهران امروز « اجرايی شدن اين مصوبه را تکذيب کرده و آن را در حد يک مصوبه که معلوم نيست اجرا بشود يا خير » توصيف کرده اما تاکيد کرده « اين قيمت‌گذاری روی فرآورده‌های خونی است نه خونی که مستقيم از اهدا کننده گرفته شده است » و « اين پول برای فعاليت‌های انجام شده و نتيجه فعاليت‌ها دريافت می‌شود. »
تهران امروز با اشاره به اينکه در ايران۱۸ هزار و ۸۶۵ بيمار تالاسمی وجود دارد نوشته از جمله نکات در مصوبه تعيين قيمت ۲۰ هزار تومان برای « يک واحد خون با کاهش لکوسيت » است که برای مبتلايان به بيماری تالاسمی ضروری است، و بيماران سرطانی نيز بايد برای دريافت «پلاکت فرزيس» را از بيمارستان‌ها مبلغ۲۰۰ هزارتومان و از سازمان انتقال خون به مبلغ ۱۷۵ هزار تومان تهيه کنند درحالی که به گفته مجيد آراسته رئيس هيات مديره انجمن تالاسمی « اين خدمات برای بيماران سرطانی و خاص تاکنون رايگان انجام می‌گرفت. »
زهرا کشوری درباره « تعيين قيمت برای فرآورده های خونی » در تهران امروز نوشته که « سازمان انتقال خون قبل از ارسال مصوبه به بيمارستان بايد با مجلس و بيمه‌ها وارد گفت‌وگو شود تا اين هزينه از جيب بيمار پرداخت نشود » چرا که انجمن‌ها و فعالان حوزه بيماران خاص و از جمله محمدرضا مشهدی از انجمن تالاسمی ايران « اجرای مصوبه جديد سازمان انتقال خون بدون حضور بيمه‌ها را يک فاجعه بزرگ برای بيماران خاص می‌دانند. »
XS
SM
MD
LG