لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

افزايش ۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن


تيتر يک روزنامه های شرق، جمهوری اسلامی و رسالت در شماره شنبه به انتقاد و ابراز نگرانی شماری از «مراجع تقليد قم» از گرانی ها اختصاص دارد.

روزنامه های ابتکار، جام جم، شرق و اعتماد از «دفن شبانه» حسن کسايی نوازنده پيشکسوت نی و « بنيانگذار مکتب نی » خبر داده اند.

روزنامه کيهان خبر داده که « طی حکمی از سوی رهبر جمهوری اسلامی ، ابراهيم رئيسی به عنوان دادستان ويژه روحانيت منصوب شده است. »

روزنامه های مردمسالاری، جمهوری اسلامی و تهران امروز از « افزايش ۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن » خبر داده اند.

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که در جيرفت طی « يک ازدواج کم نظير، دختری ۱۷ ساله به عقد پيرمردی ۷۲ ساله در آمده است. »

« انتقاد مراجع تقليد از گرانی ها »

تيتر يک روزنامه های شرق، جمهوری اسلامی و رسالت در شماره شنبه به انتقاد و ابراز نگرانی شماری از « مراجع تقليد قم » از گرانی ها اختصاص دارد، و روزنامه تهران امروز هم با انتشار عکس اين روحانيان بلندپايه و نزديک به جناح حاکم در گزارش و سرمقاله شماره بيست و هفتم خرداد به انتقاد از گرانی ها پرداخته است.

روزنامه شرق گزارش داده که « فصل مشترک سخنان شش تن از مراجع تقليد و شماری از روحانيان بلندپايه قم از جمله « عبدالکريم موسوی اردبيلی، ناصر مکارم‌شيرازی، لطف الله صافی‌گلپايگانی، عبدالله جوادی‌آملی، موسی شبيری‌زنجانی و جعفر سبحانی » در جريان ملاقات روز پنج شنبه با علی لاريجانی رئيس مجلس نهم « انتقاد از گرانی » بود.

اين روحانيان بلندپايه همچنين به علی لاريجانی که پس از رسيدن دوباره بر کرسی رياست مجلس نهم راهی قم شده بود توصيه کردند مجلس با « جست‌وجوی عوامل گرانی » آن را بر طرف کند ، « توصيه‌هايی » که اين روزنامه نوشته « به نظر نمی‌رسد لااقل در مرحله کنونی چندان نتيجه‌بخش باشد. »

اين روزنامه از جمله نوشته ناصر مکارم‌شيرازی به رئيس مجلس گفت که « ما روزانه قريب به ۲ هزار نامه، ای‌ميل و فکس و... دريافت می‌کنيم که نگرانی‌های مردم در آنها منعکس شده است،و يکی از نگرانی‌های عمده مردم گرانی است که مخصوصا در گرانی نان ظاهر شده و مردم معتقدند که با زور نمی‌توان افراد را مجبور کرد تا نان و شير ارزان بفروشند بلکه بايد ريشه گرانی‌ها را برطرف کرد. »

عبدالکريم موسوی اردبيلی ديگر مرجع تقليد مستقر در قم نيز به علی لاريجانی گفته که « مجلس شورای اسلامی بايد مواردی همچون گرانی را مورد توجه ويژه قرار دهد. »
شرق نوشته « اين چندمين بار است که مراجع تقليد از وجود گرانی در کشور انتقاد کرده‌اند » و « حتی جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز طی نامه‌ای به احمدی‌نژاد، از وجود فشار گرانی‌ها بر مردم ابراز نگرانی کرده است. »

روزنامه جمهوری اسلامی با تيتر « تاکيد مراجع تقليد بررفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه » انتقاد مراجع تقليد از شرايط اقتصادی کشور را منعکس کرده و روزنامه رسالت ديگر روزنامه وابسته به جناح حاکم در تيتر يک شماره شنبه اين اظهارات را « اعتراض مراجع تقليد به گرانی و بدحجابی » توصيف کرده است.

روزنامه تهران امروز گزارش داده که علی لاريجانی رئيس مجلس نهم پس از ديدار با روحانيان بلندپايه قم « گرانی ‌کالاهای مورد نياز مردم را يکی از دغدغه‌های مهم و اساسی نمايندگان مجلس » عنوان کرد، و گفت « موضوع گرانی بی‌رويه نان در روزهای آينده ‌در مجلس پيگيری خواهيم کرد » و « به همين دليل مسئولان را دعوت کرديم که درباره نقدينگی، گرانی نان و وضع توليد و... توضيح بدهند. »

روزنامه تهران امروز همچنين طی سرمقاله ای با تيتر « گرانی جناحی نيست » نوشته درحالی که « مقامات اقتصادی دولت از جمله معاون اول محمود احمدی نژاد،وزرای اقتصاد و تجارت و رئيس کل بانک مرکزی به تمجيد از اوضاع اقتصادی پرداخته و وضع مردم را خوب توصيف کرده اند، « تاکيد مراجع براين مشکل، حجتی است بر اين نکته که معضل گرانی فراتراز دعوای جناحی،باندی و گروهی است. »

اين روزنامه با اشاره به انکار گرانی ها از سوی مقام های دولتی به آن ها توصيه کرده « بهترين راهکار اين است که دولت هم همصدا با مردم و ساير مراکز به وجود مشکلات اذعان کرده و برای درمان آن از همگان مدد بخواهد. »

« دفن شبانه » حسن کسايی نوازنده پيشکسوت نی

روزنامه های ابتکار، جام جم، شرق و اعتماد از « دفن شبانه » حسن کسايی نوازنده پيشکسوت نی و « بنيانگذار مکتب نی » خبر داده اند.

دفن شبانه و ناگهانی حسن کسايی درحالی صورت گرفته که شماری از روزنامه های غير دولتی در ايران از جمله روزنامه های اعتماد، شرق، ابتکار، و فرهيختگان در شماره بيست و هفتم خرداد عکس های صفحه نخست خود را به اين هنرمند صاحب سبک موسيقی سنتی ايران اختصاص داده اند.

به گزارش روزنامه ابتکار، حسن کسايی، روز پنجشنبه در ۸۴ سالگی در منزلش واقع در شهر اصفهان ديده از جهان فروبست اما « پس از دفن آرام و بی سروصدای ايرج قادری کارگردان سينما، اين موضوع يک بار ديگر درباره استاد حسن کسايی، نی نواز برجسته کشور نيز رخ داد. »
ابتکار تاکيد کرده که « پيکراين استاد موسيقی در بی اطلاعی و سکوت خبری، نيمه شب ۲۶ خرداد در آرامگاه تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد » و اين درحالی است که يکی از شاگردان حسن کسايی خبر داده بود که امروز شنبه، مراسم تشييع پيکر اين هنرمند برگزار می‌شود « اما گويا بدون هيچ اطلاع‌رسانی اين هنرمند در اولين ساعات آغاز روز جمعه به خاک سپرده شده‌است. »

روزنامه ابتکار همچنين از قول « محمد جواد کسايی فرزند استاد حسن کسايی » نوشته « با توجه به شرايط ويژه‌ای که وجود داشت » و « طبق وصيت مرحوم کسايی مبنی بر خاکسپاری در کنار مقبره استاد تاج اصفهانی، پيکر ايشان نيمه‌شب در تخت فولاد اصفهان و در فاصله کمی از مقبره استاد تاج اصفهانی به خاک سپرده شد. »

روزنامه جام جم نيز به طور ضمنی از دفن شبانه حسن کسايی انتقاد کرده و از « خاکسپاری استاد نی در سکوت خبری » گزارش داده و نوشته « پيکر استاد حسن کسايی در بی‌اطلاعی و سکوت خبری، بامداد جمعه ۲۶ خرداد در آرامگاه تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. »
اين روزنامه ها درباره جزئيات « شرايط ويژه‌ای » که فرزند حسن کسايی از آن ياد کرده است،توضيحی منتشر نکرده اند اما حسين عليزاده آهنگساز و نوازنده سرشناس طی يادداشتی در روزنامه شرق بر شهرت حسن کسايی در دنيا و ايران و محبوبيت او در ميان مردم اصفهان ياد کرده است.

حسين عليزاده تاکيد کرده که « استاد کسايی از چهره‌هايی هستند که جايگاه و مقام‌شان در موسيقی و هنر ايران به عنوان يک سرمايه ملی جاودانه است و همان‌طور که مردم اصفهان به استاد کسايی و شهرشان افتخار می‌کنند ما و همه مردم دنيا هم همين‌طور » و « اينکه می‌گويم مردم دنيا، به اين علت است که واقعا هنر استادکسايی در خارج از ايران هم شناخته شده است و احترام زيادی اهل هنر و موسيقی برای ايشان قايلند. »

حسين عليزاده در روزنامه شرق نوشته « همان‌طور که شهر اصفهان با داشتن آثار تاريخی بسيار باارزشی که ميراث جهانی حساب می‌شود و متعلق به تمام جهان است، نه فقط ايران، استادکسايی و هنرمندانی همچون«استاد شهناز که خوشبختانه همچنان در قيدحيات هستند، يا "استاد تاج"، کسانی هستند که در واقع همان ارزش را دارند و جزو ميراث جهانی هستند. »

با حکم علی خامنه ای ابراهيم رئيسی دادستان ويژه روحانيت شد

روزنامه کيهان خبر داده که « طی حکمی از سوی رهبر جمهوری اسلامی ، ابراهيم رئيسی به عنوان دادستان ويژه روحانيت منصوب شد. »

اين روزنامه نوشته « ابراهيم رئيسی معاون اول قوه قضائيه با حفظ سمت به عنوان دادستان ويژه روحانيت منصوب شده است » و « همچنان معاون اول قوه قضائيه نيز خواهد بود. »
پيشتر روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه از « تغيير همزمان دادستان و رئيس دادگاه ويژه روحانيت » و برکناری همزمان « محمد سليمی و علی رازينی » از دادگاه ويژه روحانيت خبر داده بود.

اين روزنامه نوشته بود که « ابراهيم رئيسی معاون اول قوه قضاييه و محمدجعفر منتظری رئيس ديوان عدالت اداری » با حفظ سمت فعلی خود در قوه قضائيه به عنوان « دادستان و حاکم شرع ويژه روحانيت » آغاز به کار می کنند.

« افزايش ۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن »

روزنامه های مردمسالاری، جمهوری اسلامی و تهران امروز از « افزايش ۵۰ درصدی اجاره بهای مسکن » خبر داده اند.

روزنامه مردمسالاری با اشاره به گزارش های ميدانی از مناطق مختلف تهران نوشته « نرخ اجاره‌بها در تهران به گفته بنگاه داران و مستاجران ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به پارسال رشد کرده » و « با توجه به رشد اجاره بها بعيد است امسال مستاجران به راحتی خانه دار شوند. »

اين روزنامه همچنين از « گلايه های مردم از رشد ۵۰ درصدی اجاره بها در سال جاری » گزارش داده و درعين حال نوشته « کمتر از يک هفته به آغاز فصل نقل و انتقالات مانده » اما گزارش‌ها از بازار مسکن حاکی است که « نه سياست‌های دستوری » و نه سياست‌های تبليغی دولت مبنی بر واگذاری‌ها و آغاز ثبت‌نام‌های مسکن مهر پرديس و مسکن قسطی تهران تاثيری بر ثبات و کاهش اجاره‌بها در اين ابرکلانشهر نداشته است. »

روزنامه جمهوری اسلامی نيز با تاکيد براينکه « اجاره بها در بسياری مناطق تهران بيش از ۵۰ درصد افزايش يافته است » نوشته اکنون « بار تورم و بيکاری بر دوش مستاجران » قرار گرفته است.

همزمان روزنامه تهران امروز از قول مصطفی قلی‌خسروی رئيس اتحاديه کشوری مشاورين املاک نوشته « ديگر زير بار طرح تعزيراتی اجاره‌بها نمی‌رويم. »

اين روزنامه با اشاره به اينکه « رئيس اتحاديه کشوری مشاورين املاک سال پيش از مدافعان طرح تعزيراتی اجاره‌بها بود به عقايد خود چرخشی داده و امسال با اجرای اين طرح مخالفت می‌کند » از قول مصطفی قلی خسروی نوشته « سال گذشته مسائل اقتصادی باعث بروز التهاب در بازار اجاره‌بها شده‌بود و مسئولين به فکر کنترل اين بازار افتادند، اين درحالی‌بود که اصلا نيازی به اجرای چنين طرحی نبود و ما هم نيازی نمی‌ديديم که دست به اجرای طرح تنبيهی- تعزيراتی بزنيم » اما « وزير راه‌وشهرسازی از ما خواست که دست به اجرای اين طرح بزنيم. »

رئيس اتحاديه کشوری مشاورين املاک با اشاره به اينکه در سال ۹۰ « نمی‌توانستيم از دستور وزير راه و شهرسازی تخطی کنيم و چنين طرحی را اجرا نکنيم زيرا در آن‌صورت تمام مشکلات گرانی را به گردن ما می‌انداختند و ما در اين ميان مقصر شناخته می‌شديم. »
به نوشته روزنامه تهران امروز مصطفی قلی خسروی تاکيد کرده که « در سال جاری ديگر زير بار اجرای چنين طرحی نخواهد رفت » چرا که اجرای اين طرح در سال ۹۰ « ثابت کرد که مخالفت ما با طرح تعزيراتی به حق بود »، و برخورد تعزيراتی « موجب کنترل بازار مسکن نشد » چرا که « در سال ۹۰ تنها توانستيم به يک درصد اهداف طرح تعزيراتی برسيم و نتيجه مثبتی از آن حاصل نشد. »

ازدواج دختر ۱۷ ساله با مرد ۷۲ ساله در جيرفت

روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که در جيرفت طی « يک ازدواج کم نظير، دختری ۱۷ ساله به عقد پيرمردی ۷۲ ساله در آمده است. »

اين روزنامه خبر داده که « دختری ۱۷ ساله از يکی از روستاهای اطراف جيرفت به عقد پيرمردی ۷۲ ساله در آمد » نوشته « روز سه‌شنبه در يکی از روستاهای اطراف جيرفت؛ مراسم عقد ازدواج دختری ۱۷ ساله با پيرمردی ۷۲ ساله منعقد شد. »

به نوشته اين روزنامه « مهريه اين عروس نوجوان، دو دانگ خانه، ۱۰۰ ميليون تومان وجه نقد و ۱۴ سکه بهار آزادی » است اما « عروس نوجوان ۹ سال از کوچکترين فرزند مرد ۷۲ ساله هم، کوچکتر است. »

روزنامه جمهوری اسلامی با طرح اين پرسش که « به راستی انگيزه چنين ازدواج‌هايی چيست؟ » به طور ضمنی « فقر » را عامل چنين ازدواج هايی معرفی کرده است.

در ماه های اخير گزارش هايی از ازدواج اجباری کودکان و نوجوانان در برخی استان های ايران منتشر شده که نشان می دهد تا سال ۸۵ در ايران « ۹۵۰ هزار کودک ازدواج کرده وجود داشته که حدود۹۰۰ هزار نفر از اين کودکان دختر هستند و ۷۰ هزار نفر از اين تعداد ۱۰تا ۱۴ ساله هستند » و « هر سال حدود ۴۰ هزار نفر به آمار کودکان ازدواج کرده، اضافه می‌شود. »

روزنامه همشهری نيز در هفتم اسفند ماه ۹۰ خبر داده بود که « ازدواج در کودکان نسبت به کل ازدواج‌ها از سال ۸۵ تا ۸۹، ۴۵ درصد رشد داشته است. »
XS
SM
MD
LG