لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

آنچه ايران می تواند از تجربه قزاقستان بياموزد


«نورسلطان نظربايف» رييس جمهور قزاقستان
«نورسلطان نظربايف» رييس جمهور قزاقستان
«نورسلطان نظربايف» رييس جمهور قزاقستان در يادداشتی در بخش ديدگاههای روزنامه « نيويورک تايمز» توصيه و تحليل خود در مورد برنامه های هسته ای ايران و آموختن از تجربه قزاقستان را تشريح کرده است.

رييس جمهور قزاقستان در آغاز اين مطلب به اهميت مسئله امنيت سوخت و مواد هسته ای اشاره کرده و تاکيد می کند که خطر انتقال يک چنين مواد و فن آوری هايی به دست گروههای تروريستی جدی است و اگر چنين اتفاقی بيافتد آنها در استفاده از اين ابزارهای خطرناک ترديد نخواهند کرد.

امنيت مواد هسته ای در اجلاس امنيت هسته ای که در سال ۲۰۱۰ در واشنگتن برگزار شد در صدر مباحثات قرار داشت. در اجلاس سال جاری نيز که در سئوال برگزار می شود ما همراه با دولت آمريکا و پنجاه کشور ديگر جهان راههای پيشگيری از نقل و انتقال و گردش غيرقانونی مواد و تکنولوژی هسته ای را بررسی خواهيم کرد.

امنيت و يا خطر ناشی از تکنولوژی و سلاحهای هسته ای در تاريخ معاصر قزاقستان جايگاه ويژه ای دارد. طی چهار دهه خاک قزاقستان حياط خلوت اتحاد شوروی سابق برای انجام آزمايش های هسته ای و موشکی بود. در مجموع حدود ۴۶۰ انفجار بزرگ و از جمله ۱۱۶ انفجار هسته ای در قلمرو اين کشور صورت گرفته است. با وجود بيست سال که از توقف اين آزمايش ها می گذرد آثار و پيامدهای زيانبخش آن برای کشور ما ادامه يافته است.

هزاران نفر از شهروندان کشور ما به خاطر تشعشات هسته ای عمر کوتاهی داشته ، ابتلا به سرطان و نقض عضو نوزادان در مناطق نزديک به محل وقوع آزمايش ها درصد بسيار بالايی دارد و هنوز هم کودکان زيادی با نقض عضو و يا نارسايی های مغزی متولد می شوند. اين ضايعات انسانی به خوبی نشان می دهد که چرا ملت ما به طور قاطع و پيگير خواستار بر چيدن سايه سنگين سلاح های هسته ای بر جهان است.

« نور سلطان نظربايف » توضيح می دهد که امنيت هسته ای در برگيرنده سه عامل به هم پيوسته است. حفاظت از مردم و محيط طبيعی کشورها و در عين حال مقابله با خطر بالقوه دستيابی تروريست ها به فن آوری و مواد هسته ای . به همين خاطر قزاقستان به شکل فعالی از خلع سلاح هسته ای، پذيرش معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و اعمال ممنوعيت کامل بر انجام هرگونه آزمايش هسته ای حمايت می کند.

بايد در نظر داشت که پذيرش خلع سلاح هسته ای و يا کنار گذاشتن برنامه های توليد سلاح هسته ای از سوی کشورها ساده نخواهد بود. حقيقت اين است که حتی اگر فقط يک کشور در جهان سلاح هسته ای خود را حفظ کند ديگران احساس خواهند کرد که برای امنيت خود به چنين زرادخانه ای نياز دارند.

رييس جمهور قزاقستان در ادامه يادداشت خود در روزنامه «نيويورک تايمز» می افزايد که نيات واقعی حکومت ايران در پيشبرد و توسعه برنامه ها ی هسته ای آن کشور در سراسر جهان موجب نگرانی شديدی است. دولت قزاقستان در چهارچوب احترام به حق تمام کشورهای جهان برای توسعه فن آوری هسته ای صلح آميز، سعی کرده از مناسبات خود با ايران بهره جسته و سرمشق و سوابق قزاقستان را به رهبران ايران يادآوری کند.

ما معتقديم که شفافيت در برنامه های هسته ای ايران علاوه بر بهبود روابط اين کشور با همسايگان به پرهيز از وقوع يک بحران و تنش شديد در خاورميانه کمک کرده و به يافتن راه حلی عادلانه و پايدار برای بحران هسته ای ايران کمک خواهد کرد.

ما و همسايگان خود در آسيای ميانه هدف خود را عاری ساختن منطقه از سلاح های هسته ای قرار داده و پيشنهاد کرده ايم که طرح های مشابهی برای ساير مناطق جهان به اجرا درآيد. در عين حال لازم است که از کشورهای صاحب سلاح هسته ای تضمين های معتبری دريافت کرد که آنها هيچگاه از سلاح هسته ای خود بر عليه کشورهايی که اين اسلحه ها را در اختيار ندارند، استفاده نخواهند کرد.

قزاقستان به عنوان بزرگترين توليد کننده اورانيوم خام در سطح جهان برای استقرار بانک جهانی ذخيره اورانيوم موقعيت بسيار خوبی دارد. چنين بانکی که زير نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی اداره خواهد خواهد شد می تواند اورانيوم لازم و مناسب برای سوخت راکتورهای غيرنظامی را در اختيار کشورهای علاقمند قرار دهد. تمام کشورهايی که شروط و الزامات آژانس را رعايت کنند حق خواهند داشت که از اين ذخاير بهره مند شوند.

«نور سلطان نظربايف» در بخش پايانی يادداشت خود می گويد که تجربه قزاقستان نشان داده که کنار گذاشتن سلاح هسته ای به نفع تک تک کشورهای جهان خواهد بود.

قزاقستان با کنار گذاشتن سلاح هسته ای کشوری مرفه تر، با ثبات تر و دارای روابطی بهتر با همسايگان و جامعه بين المللی است.

ما روابط دوستانه و صلح آميز را بر هراس و سوء ظن های دائم ترجيح داديم . ايران نيز اکنون با يک چنين تصميمی روبرو است. همه ما بايد تلاش کنيم تا شرايط لازم را فراهم کرده که کشورهای ديگر نيز تصميم درستی اتخاذ کرده و سلاح هسته ای را کنار بگذارند.
XS
SM
MD
LG