لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

تقاضای ايران رکوردی جديد در عرضه برنج هندی رقم می‌زند


ايران بزرگترين مشتری برنج باسماتی هند محسوب می‌شود.
ايران بزرگترين مشتری برنج باسماتی هند محسوب می‌شود.
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۳۱ مرداد منتشر شد، نوشت که افزايش «تقاضای ايران» رکوردی جديد در عرضه برنج هندی رقم می‌زند به‌طوری که صادرات برنج هند تا ۲۵ افزایش داشته است.
این گزارش می‌گويد که هند در چهار ماهه اول سال مالی خود که از ابتدای آوريل (تقريبا معادل سال خورشيدی ايران) شروع می‌شود، صادرات برنج را ۲۵ درصد افزايش داده و به يک ميليون و ۵۰۰ هزار تن رسانده است.
آقای «آر.اس سشادری»، دبير مجمع صادرکنندگان برنج هند، به بلومبرگ گفته است که کل صادرات برنج هند برای سال مالی جاری نسبت به سال گذشته احتمالا تا ۱۰ درصد افزايش يافته و به سه ميليون و ۸۰۰ هزار تن بالغ شود.
به‌گفته وی، تحريم های غرب و اعتماد ايران به هند، باعث افزايش تقاضای ايران برای واردات برنج معطر باسماتی اين کشور شده که هم افزايش قيمت اين محصول را در پی داشته و هم باعث شده کشاورزان هندی زمين‌های بيشتری برای کشت اين محصول به‌جای غلات ديگر اختصاص بدهند.
بر اساس آمار سازمان صادرکنندگان برنج هند، در قراردادها، قيمت فروش هر تن برنج باسماتی به بازرگانان ايرانی در ماه گذشته ۱۶۵۹ دلار قيد شده است، در حالی که اين رقم برای سال گذشته مالی ۱۳۰۰ دلار و برای سال قبل آن ۹۰۰ دلار بود. ايران بزرگترين مشتری برنج باسماتی هند است.
بر اساس اين گزارش، هند در چهارماه اول سال جاری مالی خود ۶۰۲ هزار تن برنج به ايران صادر کرده است.
آخرين آمار منتشر شده توسط گمرک ايران نيز حاکی است که طی چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۲، مقدار ۶۹۲ هزار تن برنج به ارزش ۸۰۲ ميليون دلار وارد کشور شده است.
واردات اين محصول نسبت به سال قبل، ۴۷ درصد افزايش وزنی و ۸۳ درصد افزايش ارزشی داشته است.
گزارش گمرک می‌گويد که واردات برنج ايران از هند طی اين مدت از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتيب ۶۴ درصد و ۷۲ درصد رشد داشته و به رقم ۵۷۶ ميليون و ۸۳۸ هزار دلار رسيده است.
امارات و پاکستان بعد از هند بزرگترين تامين‌کنندگان برنج وارداتی ايران هستند.
آمارهای گمرک ايران می‌گويد که حجم واردات ايران از هند طی ۴ ماه گذشته نسبت به دور مشابه در سال ۹۱ بيش از ۲۰۲ درصد (بيش از دو برابر) افزايش داشته است. از لحاظ ارزشی نيز واردات ايران از هند افزايش ۱۸۵ درصدی نشان می دهد.
XS
SM
MD
LG