لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

ايران و روسيه توافقنامه همکاری راهبردی امضا کردند


علی باقری، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، و يوگنی لوکيانف، معاون دبير شورای امنيت روسيه، در مسکو، توافقنامه همکاری راهبردی امضا کردند.


به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی باقری اين توافقنامه را حاوی ابعاد مختلف همکاری ميان شوراهای امنيت ملی ايران و روسيه در زمينه‌های مختلف امنيتی، اقتصادی، سياسی و اطلاعاتی خواند.

آقای باقری با اشاره به دیدار با مقامات روس گفت: «در خصوص گزارش تازه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آميز کشورمان و مواضعی که بايد در قبال اين گزارش اتخاذ شود و نيز شکل همکاری دو کشور در اين ارتباط ، تبادل نظر و گفت‌وگو کرديم.»

وی افزود: «يکی ديگر از موضوعات مهم مطرح شده در ديدارهای اين سفر، طرح گام به گام بود که در مورد آن هم با آقای لاوروف وزير امور خارجه روسيه و معاونانش و هم با آقای پاتروشف دبير شورای امنيت اين کشور و معاونين وی بحث و گفت‌و‌گو کرديم.»

روسیه پیشتر برای حل بحران هسته ای ایران طرح گفت‌وگوهای گام به گام را مطرح کرده و خواسته بود در ازای کاهش برخی از فشارها، ایران هم در برنامه خود توقف ایجاد کند تا گفت وگوها ادامه پیدا کند.

به گزارش بلومبرگ، وزارت خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که روز چهارشنبه آقای باقری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره برنامه هسته ای ایران گفت‌و‌گو کرده‌اند.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت ایران تائید کرده که خواستار پاسخ دادن به تمامی پرسش‌های آژانس انرژی بین‌المللی اتمی است. وی همچنین از مخالفت روسیه با وضع تحریم‌های شدیدتر علیه تهران خبر داد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه هشتم آبان در گزارشی نسبت به ابعاد «نظامی» احتمالی فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.

مقامات ایران این گزارش را بی‌اساس و پایه دانسته‌اند. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، گزارش را «غيرمتوازن، غيرحرفه‌ای و سياسی» خواند و محمود احمدی‌نژاد هم روز چهارشنبه با تأکید بر این‌ که مردم ایران نیازی به بمب ندارند، گفت: «این مردم اگر بخواهند بمب بسازند از شماها می‌ترسند؟ این مردم شما را آدم حساب نمی‌کنند.»

آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار وضع «تحریم‌های سخت‌» علیه ایران شده‌اند، مگر این که ایران در مورد برنامه اتمی‌ خود با جامعه بین‌الملل همکاری کند.

چین و روسیه که هر دو دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، مخالفت خود را با تحریم‌های بیشتر علیه تهران اعلام کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG