لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

مهمان‌پرست: سپر موشکی ناتو کمکی به امنیت ترکیه نمی‌کند


رامين مهمان‌پرست
رامين مهمان‌پرست

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنج‌شنبه با اشاره به استقرار بخشی از سپر موشکی ناتو در ترکيه گفت: «ما معتقديم استقرار بخشی از سامانه‌ موشکی ناتو در ترکيه هيچ کمکی به ثبات و امنيت منطقه و حتی امنيت کشور ميزبان نمی‌کند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت: «سابقه‌ موضوع نشان می‌دهد که سامانه‌ سپر دفاع موشکی ناتو تداوم همان پروژه مشکوک آمريکايی است که مدت‌ها در اروپای شرقی مورد پيگيری بوده و واشینگتن با عملياتی کردن آن در پوشش ناتو و دادن آدرس غلط برای توجيه استقرار آن در منطقه، همان سياستی را دنبال می‌کند که در طول جنگ سرد تعقيب می‌شد و سعی می‌کند از اين طريق ضمن تداوم سياست‌های استکباری، عوامل امنيتی منطقه را در مسير دلخواه غرب تغيير دهد.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که ترکیه، همسایه شمال غربی ایران، هفته گذشته اعلام کرد که با نصب رادار سامانه ضدموشکی سازمان ناتو در خاک خود موافقت کرده ‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای به همین مناسبت اعلام کرد که مذاکرات در این زمینه به «مراحل نهایی خود» رسیده، اما به زمان و مکان نصب این رادار اشاره‌ای نکرده است.

اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اواخر آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ در اجلاسی در لیسبون، پایتخت پرتغال، بر سر نصب و استفاده از سامانه ضدموشکی اروپا برای مقابله با موشک‌های بالیستیک ایران به موافقت رسیدند.

از سوی دیگر اواخر تیرماه سال جاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی از سپر پدافند موشکی ناتو به عنوان «تهدیدی جدی برای جمهوری اسلامی ایران» یاد کرد.

اما این در حالی بود که مقام‌های نظامی ایران بارها بر بی‌اثر بودن هرگونه سپر دفاع موشکی برای مقابله با موشک‌های ایرانی تأکید کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: «جمهوری اسلامی ايران در راستای سياست اصولی تاکيد بر خلع سلاح و اجتناب از رويکردهای نظامی هر گونه اقدامی که منجر به نظامی شدن فضای بين‌المللی و در نتيجه ايجاد رقابت‌های تسليحاتی در سطح جهان و منطقه شود را به زيان جامعه جهانی و امنيت بين‌المللی می‌داند و آن را تقبيح می‌کند.»

احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ايران، نیز اخیرا در مورد اعلام استقرار سپر موشکی در ترکیه گفته بود: «ما حضور آمريکايی‌ها و غربی‌ها در کشورهای اسلامی را همواره يک عنصر مزاحم، مخل امنيت و آسيب‌‌زا برای کشورهای اسلامی می‌دانيم.»

بنا بر طرحی که سازمان ناتو برای سامانه ضدموشکی در نظر دارد، سامانه رادارهای ضدموشکی آمریکا که علاوه بر ترکیه قرار است در رومانی و لهستان نیز پیاده شود به شبکه سامانه دفاع ضدموشکی اروپا مرتبط خواهد شد.

هدف از این طرح ایجاد سامانه‌ای گسترده برای حفاظت از تمام کشورهای عضو ناتو در برابر حمله با موشک‌های میان‌برد قید شده است.

XS
SM
MD
LG