لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۰

وزارت امور خارجه ایران: همه گروگان ها در سوریه سالم هستند


تصویر مربوط به ایرانیان گروگان گرفته شده در سوریه که تلویزیون «العربیه» پخش کرده است.
تصویر مربوط به ایرانیان گروگان گرفته شده در سوریه که تلویزیون «العربیه» پخش کرده است.
ریيس اداره خاورميانه وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه خبر کشته شدن گروگان های ایرانی در سوریه را تکذیب کرد و گفت که «تماس‌ها برای اطلاع از سرنوشت زائران ربوده شده حاکی است که همه آنها سالم هستند.»

معتصم الاحمد، از سخنگويان مخالفان مسلح بشار اسد، پیشتر گفته بود، سه تن از ايرانيان ربوده شده توسط مخالفان، در جریان حملات نیروهای دولتی سوریه کشته شده اند.

معتصم الاحمد به خبرگزاری رويترز گفته بود که اين افراد در جريان حملات هوايی هليکوپترهای ارتش سوريه به مناطقی در حومه دمشق و فرو ريختن يکی از خانه‌هايی که گروگان‌ها در آن نگهداری می‌شدند، جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجتبی فردوسی پور در گفت و گو با «العالم» گفته است: «از زمان اعلام ربوده شدن زائران ايرانی در سوريه، ايران تماس‌های خود را برای آزادی آنها آغاز کرد و وزير خارجه در اين خصوص با همتايان خود در قطر، ترکيه و همچنين دبيرکل سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرد.»

در همین حال، علاءالدين بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز چهارشنبه در گفت و گو با سایت «خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی، نظامی بودن ایرانیان ربوده شده را تکذیب کرد.

این در حالی است که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۸ مرداد گفت که تعدادی از این ربوده‌شدگان «از بازنشستگان سپاه و ارتش» و «۴۰ نفر از آنان از بهترین عزیزان کشور» هستند.

نماينده بروجرد در مجلس شورای اسلامی در این مورد گفت که «خبر منتسب به وزير خارجه کشورمان صحت ندارد، چراکه امکان ندارد وزير خارجه مطلبی خلاف واقع را مطرح کند.»

وی رسانه های غربی را متهم به انتشار چنین اخباری برای حمایت و توجیه حرکت تروریست ها خواند.

سخنان آقای بروجردی در حالی بیان می شود که سخنان آقای صالحی مبنی بر نظامی بودن برخی از ربوده شدگان ایرانی، روز چهارشنبه توسط خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، متشر شد.

وزیر امور خارجه ایران در این مورد گفته بود که تعدادی از این ربوده‌شدگان «از بازنشستگان سپاه و ارتش» و «۴۰ نفر از آنان از بهترین عزیزان کشور» هستند.

مخالفان مسلح بشار اسد روز شنبه، ۴۸ ايرانی را در حومه دمشق ربودند. تلويزيون العربيه روز يکشنبه فيلمی ویدئويی منتشر کرد که ربوده شدگان در ميان افرادی از مخالفان نشسته بودند.

يکی از افراد مسلح در اين فيلم ويديویی می‌گويد که افراد ربوده شده «شبيحه» (لباس شخصی)‌های ايرانی هستند که برای انجام عمليات شناسايی وارد سوريه شده‌اند. او ادعا کرده است که تحقيقات نشان داده است که شماری از اين ايرانيان از اعضای سپاه پاسداران هستند.
XS
SM
MD
LG