لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

سپاه پاسداران يک نفتکش هندی را «توقيف کرد»


نیروهای سپاه در خلیج فارس، عکس تزئینی است
نیروهای سپاه در خلیج فارس، عکس تزئینی است
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران يک نفتکش هندی را که مشغول حمل نفت عراق در آب های خليج فارس بود، توقيف کرده است.

روزنامه تايمز هند پنج شنبه ۲۴ مرداد با استناد به يک منبع آگاه نام نفتکش توقيف شده را «ام تی دِش شانتی» معرفی کرده و گزارش داده است که مقصد نفتکش ياد شده هند بوده است.

بر اساس اين گزارش نفتکش ياد شده متعلق به شرکت «کشتيرانی هند» بوده است و مشغول حمل نفت عراق، کشوری که جايگاه دوم ايران در تامين نفت وارداتی هند در سال های گذشته را هم اکنون در اختيار دارد، بوده است.

اين منبع که نامی از وی برده نشده است، گفته است که نفتکش ياد شده عصر روز گذشته در آبهای بين المللی، در حالی که در آبهای تحت حاکميت ايران وارد نشده بود، توسط نيروهای سپاه توقيف و مجبور به حرکت به سمت بندر عباس شده است.

بر اساس اين گزارش، سپاه گفته است که نفتکش هندی بخاطر آلوده کردن آبهای خليج فارس توقيف شده، اما منبع هندی به اين روزنامه گفته است که استدلال ايران چندان منطقی به نظر نمی رسد.

با اينحال خبرگزاری فارس طی گزارشی از قول نيما پورنگ مديرکل دفتر آلودگی دريای سازمان محيط زيست از نشت نفتی کشتی هندی به خليج فارس خبر داد و گفت: «اين کشتی در حال حاضر در سواحل استان خوزستان (در خور‌موسی) متوقف شده است و توسط کارشناسان سازمان بنادر و دريانوردی در حال بازرسی است.»

نيما پورنگ در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس اظهار داشت: براساس گزارشات دريافت شده از مرکز منطقه‌ای «مرکز کمک‌های متقابل در موارد اضطراری در دريا» يک کشتی نفت‌کش هندی تحت عنوان «دِش شانتی» ۸ مرداد ماه موجب بروز نشت نفتی در خليج‌فارس شده است.

مديرکل دفتر آلودگی دريای سازمان محيط زيست افزود که تانکر ياد شده بخشی از آب توازن حاوی نفت خود را در حدود ۳۰ مايلی شرق جزيره لاوان تخليه کرده است که اين امر موجب بروز لکه نفتی به طول حدود ۱۰ مايل شده است.

وی ادامه داد: «براساس اطلاعات ماهواره‌ای دريافت شده کشتی مزبور متعاقب هماهنگی منطقه‌ای انجام شده در حال حاضر در سواحل استان خوزستان، در خور‌موسی، متوقف شده است و توسط کارشناسان سازمان بنادر و دريانوردی در حال بازرسی است تا در صورت اثبات جرم تدابير مقتضی در راستای اخذ جريمه اتخاذ شود.»

اما روزنامه هندی می نويسد که احتمالا انگيزه سپاه برای توقيف نفتکش ياد شده، قدرتنمايی و خاطر نشان کردن قدرت کنترل تردد نفتکش ها توسط ايران در خليج فارس بوده است.

هند طی چهار ماه گذشته واردات نفت از ايران را بيش از ۴۰ درصد نسبت به دور مشابه سال گذشته کاهش داده است.

اين کشور در ماه ژوئن کمی بيش از ۱۴۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود که نسبت به همان ماه در سال گذشته بيش از ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. طی سال جاری، هند در ميان مشتريان نفتی ايران بيشترين کاهش واردات نفت از ايران را داشته است.
XS
SM
MD
LG