لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

علاء الدین بروجردی: امنیت سوریه را امنیت خود می دانیم


علاء الدين بروجردی
علاء الدين بروجردی
علاء الدين بروجردی، ریيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه با بشار اسد و فاروق الشرع معاون وی، در سوریه ديدار کرد. وی همچنین «امنیت سوریه را امنیت جمهوری اسلامی خوانده است.»

به گزارش خبرگزاری دولتی سوريه، بشار اسد در اين ديدار که روز يکشنبه پنجم شهريور صورت گرفت، تاکيد کرد که سوريه «با هر هزينه‌ای» اجازه نخواهد داد توطئه‌ای که آن را هدف قرار داده، به موفقيت برسد.

مقام‌های سوريه از ابتدای آغاز اعتراض‌ها در اين کشور در ۱۷ ماه گذشته می‌گويند که با توطئه‌ای خارجی روبرو هستند.

بشار اسد در ادامه تاکيد کرده که سوريه «در مسيری که برای دفاع از حقوق مشروع ملت‌ها انتخاب کرده، ثابت قدم است؛ هرچه حجم همکاری ميان کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه برای منحرف کردن سوريه از اين مسير بزرگ باشد.»

او افزود که مردم سوريه به اين توطئه اجازه پياده شدن و رسيدن به اهداف خود را نمی‌دهند، هرچند که ممکن است هزينه گزافی داشته باشد.

بشار اسد در ادامه خاطرنشان کرد: «طرحی که امروز اجرا می‌شود، تنها عليه سوريه نيست، بلکه کل منطقه که سوريه سنگ بنای آن است را هدف قرار داده است.»

از سويی، علاء الدين بروجردی، به «منافع مشترک ميان ايران و سوريه» اشاره و تاکيد کرد که «امنيت سوريه را امنيت خود می خوانیم.»

آقای بروجردی همچنين بر ادامه پشتيبانی جمهوری اسلامی ايران، از دولت و ملت سوريه در همه زمينه‌ها و ادامه مشورت‌ها برای پايان دادن به بحران کنونی اين کشور» تاکيد کرده است.

او در ادامه اظهار داشت: «همانگونه که ايران پيشتر از تروريسم رنج برد و اين مرحله دشوار را پشت سر گذاشت، سوريه نيز اين توانايی را دارد.»

ریيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، سوريه و ايران را به «فولاد آب ديده» تشبيه کرد که «هرچقدر هم حجم توطئه‌های کشورهای بيگانه بزرگ باشد، نمی‌توانند به نقش مقاوم آن‌ها در منطقه پايان دهند.»

خبرگزاری دولتی سوريه در ادامه گزارش خود اعلام کرد که بروجردی با فاروق الشرع معاون بشار اسد نيز ديدار و درباره روابط دو جانبه بحث و گفت‌و‌گو کرد.

بنا بر اين گزارش، فاروق الشرع در اين ديدار از «مواضع اصولی ايران درباره آن چه که در سوريه روی می‌دهد» تقدير کرد.

اين ديدار در حالی صورت گرفته است که شايعه‌هايی مبنی بر جدا شدن فاروق الشرع از نظام بشار اسد وجود داشت. برخی از منابع مخالفان گفته بودند که فاروق الشرع از نظام اسد جدا شده و از سوريه خارج شده است. سخنانی هم مبنی بر حصر خانگی او مطرح شده بود. حضور نيافتن او در مجامع عمومی در هفته‌های گذشته از جمله حاضر نشدنش در نماز عيد فطر بر خلاف سال های گذشته، بر اين شايعه‌ها افزوده بود.

علاء الدين بروجردی روز شنبه وارد دمشق، پايتخت سوريه شد. ديدار با وليد المعلم، وزير امور خارجه و عمران الزعبی وزير اطلاع رسانی سوريه، از ديگر ديدارهای بروجردی با مسئولان بلند پايه سوری بود.

حدود سه هفته پيش سعيد جليلی رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی ايران نيز به سوريه رفته بود و با بشار اسد ديدار و گفت‌و‌گو کرده بود.
XS
SM
MD
LG