لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

آغاز جشنواره تئاتر ايرانی در لندن


اولين دوره جشنواره تئاتر ايرانی لندن، جمعه هفتم تیر در شمال لندن افتتاح می شود.

پيشتر جشنواره های تئاتر ايرانی مختلفی در شهرهای گوناگون جهان برپا شده بود که از مهمترين آنها بايد به جشنواره تئاتر ايرانی در کلن اشاره کرد که از سال ها قبل برگزار می شود.

اما شهر لندن که ميزبان ايرانی های بسياری است، هيچ گاه صاحب يک جشنواره تئاتر ايرانی نبوده است و اين برای نخستين بار است که چنين جشنواره ای در اين شهر برپا می شود.

گروه تئاتر سام برگزار کننده اين جشنواره است. سوسن فرخ نيا که خود بازيگر تئاتر است و از سال های پيش از انقلاب تا به امروز به فعاليت های تئاتری خود ادامه داده ، مديريت اين جشنواره را به عهده دارد.

برای دور اول اين جشنواره، به دليل کمبود بودجه، تنها گروه های لندنی حضور دارند و امکان دعوت از ساير گروه ها از شهرهای ديگر جهان مهيا نشده است.

در جشنواره امسال يازده گروه اجرا خواهند داشت که يکی از آنها يک گروه افغانی است. برگزار کنندگان سعی دارند مخاطبان افغان و تاجيک را هم به اين جشنواره جذب کنند.

گروه های شرکت کننده ترکيبی هستند از گروه هايی که پيشتر در لندن اجرا داشته اند و گروه هايی که به تازگی کار خود را شروع کرده اند. به دليل محدوديت ها تنوع چندانی در گروه ها ديده نمی شود و غالب آثار ارائه شده، کمدی هستند.

در نمايشی با نام «کارل مارکس در سوهو»، نوشته هوارد زين به کارگردانی فرشيد آريان، کارل مارکس به لندن بازمی گردد تا از عقايدش دفاع کند.

«تيمسار» به نويسندگی و کارگردانی و بازی مهدی اخوان داستان تيمساری را بازمی گويد که برای خودش کسی بوده و حالا در مهاجرت مجبور است به عنوان سخنران برای جمع کردن اعانه در مجالس شرکت کند.

موضوع پناهندگی در نمايش ديگری هم مورد توجه واقع شده است: «مولتی کالچرال». اين نمايش به نويسندگی و کارگردانی فرشيد عزيزی داستان پناهنده ای به نام علی را روايت می کند که در جامعه جديد دچار مشکلاتی می شود.

در «روايت سحر» به نويسندگی و کارگردانی پروانه سلطانی هم باز زندگی يک دختر ايرانی در مهاجرت مورد بررسی قرار می گيرد. سلطانی که پيشتر اجراهايی در لندن داشته، نمايش ديگری هم در اين جشنواره خواهد داشت که «عشق يعنی....؟؟ چی» نام دارد. در اين نمايش دختری به نام شيرين در روز تولدش تصميم تازه ای برای زندگی اش می گيرد.

نمايشنامه ای از وودی آلن هم بر روی صحنه خواهد رفت. اين نمايشنامه که «مرگ در می زند» نام دارد، داستان شبی را بازمی گويد که مرگ به سراغ يک هنرمند و سياستمدار می رود. اين نمايش به کارگردانی برديا جلالی به روی صحنه خواهد رفت.

«آش شله قلمکار» به کارگردانی سيما پوليت و نويسندگی ايران عطاری، داستان مرگ يک حاجی را می گويد که پس از آن پسرهايش به راز او پی می برند.

کمدی ديگری با نام «عمه جون و بوی فرندش» به نويسندگی و کارگردانی امير فرهاد اعظم پناه، قصه عمه جونی را روايت می کند که در لندن به دنبال دوست پسرش می گردد.

در «اينجا کجاست» به نويسندگی و کارگردانی مهدی هوشمند( با طرحی از تهمينه رزاقی)، مدير يک جلسه شب شعر منتظر افراد شرکت کننده است تا جلسه را آغاز کند، اما اتفاقات ديگری رقم می خورد. «مادر يتيمان و نگرانی هايش» به کارگردانی و نويسندگی ظاهر نويد محسنی، همان گونه که از عنوان اش مشخص است، قصد دارد نگرانی های يک مادر را روايت کند.

اين جشنواره هيات داوری خواهد داشت و در نهايت تنديس بهترين کار تئاتری به يک گروه اهدا خواهد شد.

نخستين دوره جشنواره تئاتر ايرانی لندن هر روز سه يا چهار اجرا را ميزبانی می کند و مراسم اختتاميه روز يکشنبه برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG