لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

وزیر صنعت،معدن و تجارت: دارو همچنان ارز مرجع دریافت می کند


مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران
مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران روز چهارشنبه- ۲۹ مهرماه- اعلام کرد کالاهای اولویت دوم که شامل داروست همچنان ارز مرجع دریافت می کنند. این در حالی است که خبرگزاری مهر خبر داده بود که کالاهای اولويت دوم از جمله داروها و تجهيزات پزشکی از دريافت ارز محروم شده اند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، مهدی غضنفری در حاشيه‌ جلسه چهارشنبه هيات دولت با بيان اين که قرار است جزئيات اين تصميم توسط ریيس کل بانک مرکزی و وزير اقتصاد به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت اعلام شود، گفت: «خلاصه تصميم دولت اين است که بانک مرکزی ارز برخی از صادرکنندگان عمده مثل شرکت های پتروشيمی را با قيمت ‌های نزديک به قيمت بازار آزاد به وارد کنندگان و توليدکنندگان دارای برگه ثبت سفارش معتبر از اولويت سه به بعد ارائه کند و آنها اين ارز را برای کالاهای اوليه و مسائل مرتبط با آن دريافت می‌کنند.»

آقای غضنفری افزود: «کالاهای اولويت اول و دوم همچنان از بانک مرکزی ارز مرجع را دريافت خواهند کرد و تصميم فوق برای کالاهای اولويت سوم تا دهم است و آنها می‌توانند از اين فرصت استفاده کنند.»

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه گزارش داده بود که بانک مرکزی بخشنامه ای را به بانک ها ابلاغ کرده که بر اساس آن، ارز با نرخ دولتی ۱۲۲۶ تومانی تنها به کالاهای اولوبت يک از جمله گوشت قرمز پرداخت می شود و کالاهای اولويت دوم از جمله داروها و تجهيزات پزشکی از دريافت ارز محروم شدند.

به گزارش مهر، در بخشنامه بانک مرکزی، ارز با نرخ دولتی ۱۲۲۶ تومانی تنها به اولویت يک يعنی مواردی چون قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سويا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شيرخشک صنعتی پرداخت می شود.

سازمان توسعه تجارت نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که حذف کالاهای اولویت دوم از دریافت ارز مرجع به این نهاد ابلاغ نشده است.

تشديد تحريم ها عليه موسسات مالی ايران و صادرات نفت اين کشور، بازار ارز ايران را به شدت آشفته کرده و موجب سقوط ارزش ريال شده است.
در فاصله يک سال و نيم گذشته، بهای هر دلار آمريکا از ۱۰۴۵ تومان به ۲۵۰۰ تومان رسيده است.
XS
SM
MD
LG