لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

گزارشی از وضعيت مسيحيان ايرانی در سال ۲۰۱۲


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
در بخشی از آخرين گزارش احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر، به بازداشت ۳۰۰ مسيحی در ايران از خرداد سال ۱۳۸۹ تا زمان انتشار گزارش، اشاره شده بود که ۴۱ نفر از آنها بدون اتهام از يک ماه تا يک سال در زندان به سر برده‌اند.

هر چند جمهوری اسلامی ايران گزارش سوم احمد شهيد، را مغرضانه خوانده و آنرا مردود شمرد، اما رويدادهای سال گذشته حاکی از تداوم فشارها بر نوکيشان و مسيحيان تبشيری است که با محدوديت‌های بيشتر و بی سابقه‌ای روبرو هستند.

«کميته ماده ۱۸» وابسته به شورای کليساهای ايرانی همگام که هر ساله گزارشی از وضعيت آزار و اذيت مسيحيان ايرانی تهيه می‌کند، به موارد متعددی از نقض حقوق مسيحيان در سال ۲۰۱۲ اشاره می‌کند.

ادامه بازداشت و حبس غيرقانونی نوکيشان مسيحی به دلايل عقيدتی

در سال گذشته اين روند تداوم داشته و بيش از ۵۰ مسيحی بازداشت شده‌اند. با احتساب کسانی که بازداشت موقت داشته‌اند اين رقم به حدود ۱۱۰ نفر ميرسد. در حال حاضر ۱۴ نفر از اين افراد همچنان در زندان به سر می‌برند. برخی از اين افراد کشيش، يا از رهبران کليسا و برخی ديگر نيز از اعضای عادی شرکت کننده در کليساهای رسمی يا خانگی هستند.

در اين ميان نام کشيش يوسف ندرخانی نيز به چشم می‌خورد. کشيش ندرخانی در پی فشارهای بين‌المللی روز ۱۸ سپتامبر از زندان آزاد شده بود. اما مدتی پس از آزادی، و در روز کريسمس، برای بار دوم بازداشت شده و روانه زندان گرديد تا ۴۵ روز باقيمانده از دوران محکوميت سه ساله خود را نيز سپری کند. اتهام کشيش ندرخانی، اقدام عليه امنيت ملی اعلام شده بود. اما مسيحيان ايرانی اين اتهام و موارد مشابه را پوششی برای مجازات افرادی می‌دانند که در زمينه تبليغ انجيل فعال هستند.

دو رهبر ديگر مسيحی نیز، با نام‌های فرشيد فتحی و بهنام ايرانی هم در ليست زندانيان عقيدتی قرار دارند. اين دو رهبر مسيحی، از سال ۲۰۱۰ تا کنون زندانی بوده و احکام ۶ سال حبس خود را با اتهاماتی مشابه آقای ندرخانی سپری می‌کنند.

سعيد عابدينی، کشيش ايرانی تبار ساکن آمريکا، که در مهر ماه گذشته بازداشت شده بود، همچنان بدون تفهيم اتهام در زندان اوين نگهداری می‌شود. اين زندانی مسيحی تا سه هفته پيش از داشتن وکيل محروم بود. آقای سعيد عابدينی که به گفته همسرش نغمه، برای ديدار خانواده خود و تاسيس يک پرورشگاه به ايران رفته بود، در پی تهاجم نيروهای امنيتی به منزل پدر وی بازداشت شد و تا کنون زندانی است.

در روزهای پايانی سال ۲۰۱۲ حدود ۵۰ نفر از مسيحيان فارسی زبان ساکن تهران به مناسبت زادروز عيسای مسيح، و جشن کريسمس در خانه‌ای گرد هم آمده بودند. اين گردهمايی با حمله ماموران امنيتی لباس شخصی مواجه شد و طی آن تمامی حاضرين با فرم‌های مخصوصی در همان خانه مورد بازجويی قرار گرفتند و پس از اخذ تعهد کتبی آزاد شدند.

کشيش «وروير آوانسيان»، از کشيشان رسمی کليسای جماعت ربانی ايران است که به علت بيماری حاد کليوی سال‌هاست بازنشست شده و نيازمند ديالز هفتگی است. وی تنها فرد بازداشت شده در اين گردهمايی بود که به زندان اوين منتقل شد. نگرانی در مورد سلامت اين کشيش همچنان ادامه دارد.

با پايان سال ۲۰۱۲،‌شهر شيراز بالاترين تعداد زندانيان مسيحی را داراست. با گذشت نزديک به يک سال از دستگيری تعدادی از مسيحيان اين شهر، ۵ نفر از آنان همچنان بدون اتهامی مشخص، در زندان به سر می‌برند. نزديک به سه ماه پيش نيز تعداد ديگری از مسيحيان فارسی زبان اين شهر بازداشت و روانه زندان عادل‌آباد شيراز شدند.

محدوديت و محاصره کليساهای رسمی فارسی زبان

به گزارش «کميته ماده ۱۸» وابسته به شورای کليساهای همگام، بيشترين فشارها در سال گذشته متوجه کليساهای رسمی بوده است که جلسات عبادی خود را به زبان فارسی برگزار می‌کنند.

تعطيلی کليسايی در اهواز، در آستانه کريسمس سال گذشته و نيز کليسای ديگری در منطقه جنت آباد تهران از موارد گزارش شده در سال گذشته بوده‌اند. با توجه به اطلاعات دريافتی از«کميته ماده ۱۸» ، تعداد کليساهای تعطيل شده و املاکی را که با تهديد ماموران اطلاعات به نحوی از مالکيت کليسا خارج شده‌اند بيش از ميزان گزارش شده ميداند.

«برخی ناظران مسيحی معتقدند» کليساها در شرايط فعلی، حاضر به انتشار اخبار مربوط به اين موارد نيستند اما تعداد اين موارد به شکل نگران کننده‌ای رو به رشد است.

کليساهای فارسی‌زبان در اين دوره از برگزاری جلسات در روزهای تعطيل جمعه منع شده‌اند. معدود کليساهای فارسی‌زبانی که تا امسال، به دليل استقبال زياد مردم، در روزهای جمعه و يکشنبه جلسات پر تعدادی داشتند، از اين پس تنها اجازه برگزاری جلسه عبادی در روز يکشنبه را دارند.

جلسات ميان‌هفتگی تعليم کتاب‌مقدس به اجبار تعطيل شده و حتی کتاب‌فروشی داخل کليساها نيز به تعطيلی کشيده شد. اين در حالی است که انجمن کتب‌مقدسه سال‌هاست به دستور مقامات امنيتی بسته شده و هزاران مسيحی فارسی‌زبان اجازه انتشار و پخش کتاب‌مقدس را ندارند.

شرکت کنندگان در کليساهای رسمی فارسی زبان مجبور به ارائه مشخصات کامل و شماره ملی خود شدند که امکان بيشتری به ماموران امنيتی برای کنترل شرکت کنندگان در اين جلسات بدهد. برجی معتقد است‌اين يک نوع سياست بازدارنده است تا از يک سو تعداد جلسات و از ديگر سو تعداد شرکت کنندگان را به حداقلی برسانند که قابل کنترل و يا حتی نفوذ باشند.

رهبران کليساها برای متابعت از محدوديت‌های غيرقانونی مقرر شده، تحت فشارهای شديد قرار گرفته و حتی گاهی با تهديد جانی خود و اعضای خانواده مواجه می‌شوند. از برخی از اين رهبران رسما خواسته شده کشور را ترک کنند و يا از خدمات کليسايی پرهيز کنند.

ادامه برخورد با کليساهای خانگی

گزارش‌ها همچنان حاکی از ادامه تلاش‌های مقامات امنيتی برای کشف و تعطيلی کليساهای خانگی است. در سال‌های اخير به دليل محدوديت‌های زيادی که بر کليساهای رسمی اعمال شده است، برخی نوکيشان و مسيحيان فارسی‌زبان برای پرستش و عبادت در گروه‌های کوچکتر به خانه‌ها پناه برده‌اند.

رشد اين کليساها به قدری چشمگير بوده که مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در سال‌های اخير نسبت به خطرات آن برای نظام هشدار داده، و از گسترش آن به شهرهای کوچک و حتی روستاها اظهار نگرانی کرده‌اند.

آيت‌الله خامنه‌ای نيز در سخنرانی خود در حضور مردم قم، از «گسترش شبکه کليساهای خانگی» به عنوان يکی تهديدات جدی ياد کرد که نظام اسلامی ايران را تهديد می‌کند.
خبرگزاری‌های داخلی ايران در ۲۴ مهرماه گذشته از شناسايی و انهدام چهار شبکه کليساهای خانگی در شيراز و کوار، و دستگيری رهبران آن خبر دادند.

------------------------------------------------------------------------------------------

منصور برجی، سخنگوی «کمیته ماده ۱۸» وابسته به «شورای کلیساهای ایرانی همگام» است.
XS
SM
MD
LG