لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

قشقاوی: جلو طرح قطع كامل رابطه با انگلیس را گرفتیم


حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، كنسولی و امور ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه ایران
حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، كنسولی و امور ایرانیان خارج از كشور وزارت امور خارجه ایران
حسن قشقاوی، معاون پارلمانی، كنسولی و امور ایرانیان خارج از كشور در وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه، ۲۰ خردادماه، به خبرگزاری ایرنا گفت که مجلس سال گذشته قصد تصویب طرحی برای قطع رابطه کامل با بریتانیا را داشته، ولی دولت موفق شده است جلو تصویب این طرح را بگیرد.

به گفته آقای قشقاوی، سال گذشته «يکی از نمايندگان کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی به من اطلاع داد که فردا در جلسه علنی مجلس، طرح قطع کامل روابط با دولت انگليس راس ساعت هشت و ۳۰ دقيقه با قيد دو فوريت مطرح خواهد شد».

وی می‌افزاید که این موضوع را ساعت ۱۱ شب با رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران در میان گذاشته و آنها نیز این موضوع را به اطلاع علی لاریجانی، رئیس مجلس، رسانده‌اند.

معاون پارلمانی وزارت خارجه ایران می‌گوید که علی لاریجانی هم این موضوع را منعکس کرده است، در حالی که این طرح زمينه تصويب شدن با رای قاطع را هم داشته، اما به رای گذاشته نشد.
معاون وزير امور خارجه گفت: «چه ما که استدلال می‌کرديم، بهتر است روابط تا سطح کاردار کاهش پيدا کند و چه نمايندگان که خواستار قطع روابط بودند، عاشق جمال انگليسی‌ها نبوديم، بلکه هر کدام دلايل کارشناسی خود را داشتيم و اين مسائل را از سر دلسوزی و منافع ملی مطرح می‌کرديم.»

حسن قشقاوی افزود: «من و آقای آهنی معاون وقت اروپا و آمريکای وزارت خارجه که اکنون در فرانسه سفير هستند، چهار تا پنج دليل برای نمايندگان آورديم که اکنون ضرورتی ندارد آنها را مطرح کنم.»

آقای قشقاوی سال گذشته در این مورد گفته بود: «مجلس شورای اسلامی از يک سال پيش به دنبال قطع کامل روابط ميان دو کشور بود، اما اصلی‌ترين دليلی که وزارت خارجه نمی‌خواست اين روابط قطع شود، مسائل کنسولی ايرانيان و هموطنان مقيم انگليس بود.»

پس از اعلام تحریم بانک مرکزی ایران از سوی بریتانیا، مجلس، ششم آذرماه سال ۱۳۹۰ با تصويب طرح دو فوريتی کاهش رابطه با بريتانيا از دولت محمود احمدی‌نژاد خواست تا ظرف دو هفته روابط سياسی تهران- لندن را به سطح کاردار کاهش دهد. شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کرد.

هشتم آذرماه عده‌ای تظاهرکننده در برابر ساختمان سفارت بريتانيا در تهران تجمع کرده و سپس وارد ساختمان شده و پرچم اين کشور را پايين کشيدند. منابع خبری در آن زمان مهاجمان به سفارت بريتانيا را «دانشجو» خواندند.

در حالی که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران از اقدام اين افراد «ابراز تاسف» کرده است، علی لاريجانی در همان زمان با حمايت تلويحی از حمله به سفارت بريتانيا، آن را «نمادی از فضای افکار عمومی مردم ايران» دانست.
به دنبال این اتفاق ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، اعلام کرد که سفارت ايران در لندن تعطيل شده و ديپلمات‌های ايرانی نیز بايد خاک بريتانيا را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG