لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

سهم سينمای ايران از جوايز جشنواره کن


صحنه ای از به امید دیدار
صحنه ای از به امید دیدار
به اميد ديدار ساخته محمد رسول اف، يکی از دو فيلم ايرانی پذيرفته شده در جشنواره کن که در بخش نوعی نگاه به نمايش درآمد، جايزه بهترين کارگردانی اين بخش را نصيب خود کرد.

بخش نوعی نگاه در جشنواره کن به فيلم هايی اختصاص دارد که در بخش اصلی مسابقه نيستند، اما بخاطر نگاه ويژه و متفاوت شان در اين بخش گنجانده شده اند. اين بخش هيات داوران مخصوص به خود را دارد که امسال رياست آن به عهده امير کوستوريکا بود.

در مراسم اهدای جوايز اين بخش که روز شنبه، يک روز پيش از مراسم پايانی چشنواره، برگزار شد، امير کوستوريکا گفت که سال ها در جشنواره کن حضور داشته اما هيچ وقت موفق نشده که فيلمی تماشا کند، اما امسال به عنوان داور اين بخش با خيال راحت به تماشای فيلم هايی نشسته است که غالب آنها فيلم های خوبی بوده اند.

در بخش نوعی نگاه دو جايزه با عناوين بهترين فيلم و جايزه ويژه هيئت داوران اهدا می شود، اما اين بار برای اولين بار جايزه بهترين کارگردان هم اهدا شد که اين جايزه تازه که مشخص نيست در سال های بعد هم اهدا خواهد شد يا نه، به محمد رسول اف تعلق گرفت.

همسر رسول اف به همراه محمد حقيقت به عنوان مترجم بر روی صحنه حاضر شد و در چند جمله کوتاه گفت که رسول اف از تمام دست اندرکاران فيلم، دست اندرکاران جشنواره کن و هيئت داوران تشکر کرده است.

امير کوستوريکا ديپلم بهترين کارگردانی را به همسر رسول اف تقديم کرد و دبير جشنواره از او خواست که در عکسی دسته جمعی با هيات داوران شرکت کند.

همسر آقای رسول اف به هنگام اولين نمايش فيلم به همراه ليلا زارع، بازيگر فيلم بر روی صحنه حاضر شد و گفت که نگران رسول اف است و نيروهای امنيتی امروز با او تماس گرفته اند و خواسته اند که بار ديگر به دادگاه رجوع کند. پس از اين، دولت ايران اعلام کرد که ممنوع الخروجی رسول اف رفع شده است، اما در نهايت وکيل او گفت که مراحل اداری دست و پا گير مانع از خروج به موقع او و شرکت در جشنواره کن شده است.

جايزه بهترين فيلم نوعی نگاه به دو فيلم آريرانگ ساخته کيم کی دوک و Halt Aut Freier Streck ساخته آندرآس درسن تعلق گرفت.

کيم کی دوک فيلمساز برجسته کره ای بر روی صحنه حاضر شد و به جای حرف زدن خواست که آواز آريرانگ را بخواند. اين آواز آن طور که در فيلم گفته می شود زمانی خوانده می شود که کره ای ها بسيار غمگين هستند. فيلم کيم کی دوک که حکايت مشکلات روحی خود فيلمساز است که به مدت سه سال به بالای يک کوه پناه برده و با کمترين امکانات زندگی می کند.

کيم کی دوک دوربين را کار گذاشته و رو به دوربين خودش را نقد می کند.
جايزه ويژه هيات داوران اين بحش به فيلم روسی النا ساخته آندری ژياگينتسوف تعلق گرفت.
XS
SM
MD
LG