لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

«به خاطر قوانين قشنگ تان با اسرائيل مسابقه ندادم»


محمد علیرضایی
محمد علیرضایی
شنا، شيرجه و واترپلوی ايران از دستيابی به سهميه های المپيک لندن بازمانده. اما وايلدکارت اعطايی از سوی فدراسيون جهانی، باعث بروز جنجال و درگيری لفظی در خانواده اين رشته ورزشی شده است.

محمد عليرضايی شناگر ايرانی که در کاپ ترکيه به مدال طلا رسيد، در شرايطی از اعزام به المپيک بازمانده که فرد منتخب فدراسيون شنا در ماده ای ديگر با قرار گرفتن در رده نهم از دور مسابقات حذف شده بود.

عليرضايی موفق ترين شناگر تاريخ اين رشته ورزشی در ايران است. او سال ۲۰۰۷ در بازيهای آسيايی داخل سالن به ميزبانی ماکائو اولين مدال طلای تاريخ شنای ايران در رده بزرگسالان را کسب کرد.

عليرضايی همچنين اولين و آخرين شناگر ايرانی است که با رسيدن به حد نصاب فدراسيون جهانی ورزش‌های آبی موفق شد سهميه المپيک را کسب کند.

او در ماده ۱۰۰ متر قورباغه راهی المپيک شد. قبل از او بابک فرهودی و حميدرضا مبرز با وايلدکارت راهی المپيک شده بودند. قبل از انقلاب اسلامی نيز که حيدر شنجانی و منوچهر فصيحی به المپيک ۱۹۶۴ رفتند، مسابقات گزينشی وجود نداشت.

عليرضايی اما به رغم کسب سهميه در المپيک پکن نتوانست مسابقه بدهد. زيرا حريف اسراييلی نيز در آن مسابقه حضور داشت.

ابتدا علی کفاشيان دبيرکل وقت کميته المپيک اعلام کرد که چون تماس بدنی وجود ندارد، منعی در حضور او نيست اما ساعتی بعد، تصميمی ديگر اتخاذ شد و وحيد مرادی رييس وقت فدراسيون شنا به تلويزيون ايران گفت: «عليرضايی در استخر دچار حالت تهوع شده و بلافاصله با آمبولانس به پزشک مراجعه کرده، به همين خاطر در مسابقه شرکت نمی کند!»

فاميل خودشان را به لندن می فرستند

عليرضايی برای المپيک لندن و استفاده از وايلدکارت اعطايی به ايران، مدنظر فدراسيون قرار نگفته. او در اين باره به خبرگزاری فارس گفته: «می‌گويند جابجايی شناگر برای حضور در المپيک ممکن نيست، درحالی که من با فدراسيون جهانی در ارتباط هستم و آنها گفته‌اند که اين کار در مدت يک روز هم شدنی است.»

اما چرا عليرضايی خود را مستحق حضور در لندن می داند؟ او در اين باره می گويد: بيشترين امتياز مربوط به من است و حتی پس از من هم حق محمد بيداريان (شناگر منتخب فدراسيون) نيست. مسئولان کميته ملی المپيک هم آنقدر سرشان شلوغ است که وقت نمی‌کنند پيگيری کنند. حق من را می‌خورند و بهانه می‌آورند.

او در همين مصاحبه با بيان اينکه بيداريان ضعيف‌ترين شناگر ايران در رقابت‌های ترکيه بود، گفت: در ترکيه همه مدال گرفتند غير از بيداريان. اما اينها دروغ‌ می‌گويند و دست‌های سياهی پشت پرده است. رکوردهای اشتباه را به رسانه ها می دهند و در عوض، من که بهترين شناگر در مسابقات ترکيه شدم در سايت فدراسيون هيچ اشاره‌ای به آن نشد.

اين شناگر با سابقه با مدعی شد: «عده‌ای جمع شده‌اند تا بيداريان که خويشاوند مرادی رئيس اسبق فدراسيون است را به المپيک اعزام کنند.»

او با انتقاد از تغييرات اخير در فدراسيون شنا گفت: رئيس فدراسيون ورزش های عشايری را به شنا آورده‌اند که هيچ چيزی از اين رشته نمی‌داند. مدير اجرايی فدراسيون هم در اظهار نظری جالب می‌گويد که می خواهيم در المپيک مدال بگيريم!

خودتان گفتيد با اسرائيل مسابقه نده

شناگر سرشناس ايرانی در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری فارس، با اشاره به مسابقات جهانی ۲۰۱۱ شانگهای و عدم مسابقه با حريف اسراييلی در ماده ۱۰۰ متر قورباغه گفت: «مگر من گفتم نمی‌خواهم مسابقه دهم؛ خودتان با آن قوانين قشنگتان اعلام کرديد که با نماينده اسراييل مسابقه ندهم. من به خاطر احترام به قوانينی که در ايران داريم مسابقه ندادم. آيا اين نوع برخورد با من درست است؟»

عليرضايی که دارنده بهترين نتايج در جمع شناگران حال حاضر ايران است، در ادامه گفت: دبير فدراسيون جهانی شنا گفته است که اگر مسئولان ايران نامه بفرستند و نام عليرضايی را اعلام کنند، يک روزه نام من جايگزين بيداريان می‌شود. اين موضوع نشان می‌دهد که مسئولان فدراسيون هيچ کاری برای اعزام من نکرده‌اند.

اما خشايار حضرتی مربی تيم ملی شنا با رد اظهارات محمد عليرضايی به خبرگزاری فارس گفت: نظری ندارم؛ قانون همه چيز را مشخص کرده. حق‌خوری وجود ندارد و همه می‌دانند که انتخاب شناگر المپيکی ايران نه دست من است و نه دست فدراسيون، بلکه فدراسيون جهانی شنا اين کار را انجام می‌دهد.

مربی تيم ملی شنا با اشاره به روش های ورود به المپيک گفت: برای وايلدکارت ۱۵۰ سهميه وجود داشت که فدراسيون جهانی بر اساس قوانين و رکوردهای رقابت های جهانی شانگهای، شناگران مدنظرش را انتخاب می‌کند.

حضرتی همچنين تاکيد کرد که اگر شناگری در رقابت‌های جهانی به آب نزده باشد، نمی تواند در المپيک حاضر شود.

او با با مطرح کردن اين سوال که آيا عليرضايی می‌تواند به جمع ۸ شناگر برتر المپيک راه پيدا کند، به سوال خودش چنين پاسخی داد: «اين موضوع بعيد هم نه، بلکه غيرممکن و محال است.»

سميع زاده: عليرضايی سر تا پا تخلف است

مدير اجرايی فدراسيون شنا هم با تاييد اظهارات خشايار حضرتی می گويد: «عليرضايی سر تا پا تخلف است ولی ما برای حفظ شخصيت افراد، بسياری از حرف‌ها را مطرح نمی‌کنيم.»
محسن سميع‌زاده در پاسخ به خبرگزاری فارس، با رد اعتراضات عليرضايی می گويد: حتی اگر پای بيداريان هم بشکند، عليرضايی نمی‌تواند به المپيک برود و سعيد آشتيانی راهی لندن خواهد شد.

او درباره انتقاداتی که پيرامون ناکامی بيداريان در مسابقات آزاد ترکيه مطرح می شود، گفت: «عليرضايی در مقامی نيست که بخواهد کارشناسی کند. هر وقت آنقدر بدبخت شديم که کسی را نداشتيم، از عليرضايی به عنوان کارشناس استفاده می‌کنيم!»

سميع زاده در شرايطی از اين ادبيات درباره عليرضايی استفاده می کند و توجه کردن به نظرات کارشناسی او را «بدبختی» می داند که عليرضايی موفق ترين شناگر تاريخ ايران محسوب می شود.

مدير اجرايی فدراسيون شنا، اتهام درج رکوردهای غير واقعی برای شناگران را هم رد کرده و مدعی شده است که اشتباهات مزبور فقط اشکالات تايپی بوده.
XS
SM
MD
LG