لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

توريست های ايرانی در باکو؛ از ميدان «فواره ها» تا کنسرت شهرام و شهره


بندر باکو
بندر باکو
مشکل بتوان با چشم هايی تيزبين ظاهر بسياری از توريست های ايرانی را از اهالی شهر يا توريست های ديگر کشورها که به باکو آمده اند تمايز داد.

بايد سراپا گوش بود تا شايد از صحبت‌های آنها به زبان فارسی يا لهجه آذربايجانی های ايران دريافت که اهالی ايران هستند که برای گذراندن ايام نوروزی مهمان باکو هستند.

خلاصه، خيلی از توريست های ايرانی در باکو، اعم از زن و مرد، برای چند روز با شلوار و تی شرت در هوای ساحلی و آفتابی سيتی سنتر باکو قدم زنان مشغول گذراندن روزهای نوروزی سال ۹۰ هستند.

از ميدان «فواره ها» در مرکز شهر تا داخل ارگ باکو - شهر باکوی قديم محصور در قلعه که هم اکنون ۷ دروازه ورودی دارد، مملو از توريست های ايرانی است که برای گذراندن روزهای آغازين سال جديد خورشيدی به آذربايجان سفر کرده اند.

شرکت در کنسرت های پاپ و سنتی خوانندگان آذربايجان که چهار روز متوالی در پارک «حيدر علی يف» بلوار ساحل دريای خزر برگزار می شود، تماشای مراسم سنتی، نمايشهای فولکولوريک و نمايشگاه های صنايع دستی و هنری در «ارگ باکو»، ديدن مجسمه ها، موزه ها و اماکن تاريخی تا آماده شدن برای کنسرت شهرام صولتی و خانم شهره که روز جمعه در هتل «اليت» باکو برگزار خواهد شد، توريست های ايرانی را مشغول خود کرده است.

بليتهای کنسرت شهرام و شهره که در يکی از دو کاروانسرای قديمی ارگ باکو، محل بازديد اغلب توريست ها، فروخته می شود و علاوه بر توريست های ايرانی، مورد استقبال ايراني‌های مقيم آذربايجان هم قرار گرفته است. اميد، معمار ايرانی الاصل که ۱۲ سال است در آذربايجان مشغول کار ساخت و ساز است و برای تهيه بليت به کاروانسرای ارگ آمده، می گويد که قيمت مناسب بليت کنسرت (۱۰۰ دلار برای هر بليت) وی و مادرش را که چند روزی است به باکو سفر کرده، ترغيب کرده که حتما در اين کنسرت شرکت کنند.

مادر اميد که به قول خودش هر سال برای گذراندن عيد نوروز به باکو می آيد، امسال برای شادکامی در عيد نوروز بهانه ديگری هم دارد؛ با خنده و لهجه ای تبريزی می گويد "اومود اويله نيب" (اميد ازدواج کرده)»، می گويم خوش به حالت که مهمان عروس جديدت هم هستی.

هم اکنون هزینه ویزای جمهوری آذربایجان برای ایرانیان ۳۵ يورو است، بعلاوه پرداخت ۲ هزار تومان به ازای هر پاسپورت (و ۱۰ هزار تومان برای هر همراه) در گذرگاه مرزی خروجی ايران، مبلغی که از نظر خانواده هايی که با آنها صحبت می کردم به صرفه بود، خصوصا اينکه به محض ورود توانسته بودند خانه ای با قيمت نازل، يا هتلی مناسب همتراز و حتی نازلتر از قيمت هتل‌های داخل ايران اجاره کنند.

هوای ملايم ساحلی باکو و جشن های موسيقی و مراسم سنتی که از پارک «ساحل» تا ارگ باکو به مسافت دو کيلومتر از صبح تا نيمه شب ادامه دارد، مواردی بود که مورد توجه اين خانواده های ايرانی قرار گرفته بود، اگرچه، گرانی قيمت کالا و محصولات مصرفی در باکو که حتی با کشورهای اروپايی برابری می کند، حسابی آه از دل توريست های ايرانی در آورده بود.

در تماس تلفنی که با کنسولگری ايران در باکو و سفارت جمهوری آذربایجان در تهران داشتم، اعلام دقيق آمار توريست های نوروزی ايران به باکو را به بعد از تعطيلات نوروزی موکول کردند، اما در تماس تلفنی با گمرک بيله سوار که يکی از گذرگاههای مرزی ايران و آذربايجان است، اعلام کردند که حدود پانزده هزار ايرانی در آستانه نوروز از اين پايانه وارد آذربايجان شده اند.

وضعيت توريسم درجمهوری آذربايجان

سال گذشته طبق اظهارات جوانشير آخوندف سفير جمهوری آذربايجان در ايران يک صد هزار ايرانی برای گذراندن ايام نوروز به آذربايجان سفر کرده بودند. طی تماسی که با وزارت توريسم آذربايجان داشتم، تاکيد داشت که آمار مسافران نوروزی ايرانی به جمهوری آذربايجان در نوروز امسال تا حد قابل توجهی افزايش داشته است، اما وی اذعان داشت که آمار دقيق توريست های خارجی به تفکيک کشورها بعد از تعطيلات نوروزی اعلام خواهد شد.

باکو که به برکت درآمدهای نفتی در چند سال گذشته به صورت گسترده ای نوسازی شده، خصوصا ساختمانهای مرکز باکو که با معماری آلمانی در سالهای دهه ۵۰ ساخته شده و همچنين ساختمانهای لوکس مرکز شهر همراه با هتلهای چهار و پنج ستاره توجه توريست های خارجی را جلب کرده، همه ساله همراه با افزايش توريستهای خارجی سرمايه های هنگفتی در صنعت توريسم نيز انجام داده است.

سال گذشته طبق آمار رسمی وزارت توريسم جمهوری آذربايجان درآمد این کشور از توريست های خارجی، يک ميليارد و ۱۲۲ ميليون دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۲ سه برابر افزايش نشان می دهد. تنها طی دو سال گذشته، آمار توريست های خارجی که به جمهوری آذربايجان سفر کرده اند، ۴۱ درصد افزايش داشته است.

دولت آذربايجان اخيرا پروژه ای چهار ساله (۲۰۱۱-۲۰۱۴) برای افزايش سرمايه گذاری، جذب توريست و افزايش درآمدهای صنعت توريسم در سبد درآمدهای کشور آغاز کرده است و برای سال جاری ميلادی احداث ۵ هتل پنج ستاره نيز در نظر گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG