لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

«ایران در دهه آینده به بمب اتمی دست می یابد»


مک کانل: «ايران عمليات تروريستی را جز اصلی استراتژی امنيت ملی خود می داند و حزب الله نقش اساسی در اين مورد ايفا می کند.»
مک کانل: «ايران عمليات تروريستی را جز اصلی استراتژی امنيت ملی خود می داند و حزب الله نقش اساسی در اين مورد ايفا می کند.»

مسئولان اطلاعاتی آمريکا، روز سه شنبه، ۲۷ فوريه، القاعده را خطر شماره يک برای امنيت آمريکا دانستند و خطر ايران را نيز در حال افزايش اعلام کردند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، مایکل مک کانل، رئیس اطلاعات ملی آمریکا، اگر چه القاعده خطر اصلی برای منافع آمریکا و متحدانش دانست ولی وی در مورد حزب الله لبنان نیز، که از پشتيبانی ايران برخوردار است، ابراز نگرانی کرد.


مک کانل گفت:« اگر چه فعاليت های حزب الله در لبنان متمرکز است ولی در صورتی که موجوديت اين گروه و يا جمهوری اسلامی مورد تهديد واقع شود، حزب الله طرح هايی برای حمله به منافع آمريکا دارد.»


وی در مورد ايران گفت که اين کشور در پی ساختن سلاح های هسته ای است و چندان علاقه ای به دستيابی به يک راه حل ديپلماتيک قابل قبول در مورد برنامه هسته ايش نيست.


وی گفت يک ايران هسته ای می تواند موجب بی ثباتی در منطقه شود.


مک کانل:«افزايش درآمد نفتی ايران و گروه های حماس و حزب الله که از سوی اين کشور حمايت می شوند موجب افزايش نفوذ ايران در منطقه و نگران شدن کشورهای عربی شده است.»

آقای مک کانل افزود اگر چه اطلاعات ما در مورد برنامه هسته ای ايران کامل نيست ولی ما حدس می زنيم که در اوايل و يا اواسط دهه آينده اين کشور موفق به ساختن بمب اتمی شود.


وی گفت افزايش درآمد نفتی ايران و گروه های حماس و حزب الله که از سوی ایران حمايت می شوند، موجب افزايش نفوذ این کشور در منطقه و نگران شدن کشورهای عربی شده است.


به گفته مايکل مک کانل ايران به دنبال افزايش قدرت خود است تا متحدان آمريکا در منطقه را تحت فشار قرار دهد تا از سياست آمريکا حمايت نکنند.


رئيس اطلاعات ملی آمريکا گفت که نفوذ ايران در عراق به طور قابل توجهی افزايش يافته است و اين امکان وجود دارد اگر چه ثابت نشده است که رهبران ايران از فعاليت های سپاه قدس پاسداران که افراطيون را در عراق آموزش می دادند، آگاه بودند.


وی افزود ايران عمليات تروريستی را جز اصلی استراتژی امنيت ملی خود می داند و حزب الله نقش اساسی در اين مورد ايفا می کند.


شبکه فعال القاعده


مايکل مک کانل تروريسم را خطر اصلی برای منافع اين کشور و متحدان امريکا در جهان دانست. وی افزود که اعضای اصلی القاعده همچنان به طراحی برای حمله به امريکا و اهداف ديگر ادامه می دهند.


آقای مک کانل به «کميته ارتش سنا» گفت که القاعده به فعاليت خود برای دستيابی به سلاح های شيميايی، بيولوژيکی و اتمی ادامه می دهد.


وی افزود القاعده اردوگاه های آموزشی در مناطق قبيله ای پاکستان در نزديکی مرز افغانستان ايجاد کرده است.


مايکل مک کانل می گويد اگر چه اين اردوگاه های آموزشی قابل مقايسه با شبکه اردوگاه های آموزشی القاعده پيش از يازده سپتامبر نيست ولی بسيار نگران کننده است.


ديک چينی، معاون رئيس جمهوری آمريکا، در سفر اخير خود به پاکستان از مقامات اين کشور خواست تا به طور جدی تری با القاعده در پاکستان برخورد کنند.


مک کانل در مورد حمله احتمالی القاعده گفت حمله اصلی القاعده به احتمال زياد از طرف پاکستان می آيد ولی اعضای اين گروه در عراق، سوريه و اروپا در حال برنامه ريزی هستند.


XS
SM
MD
LG