لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

مانورهای مشترک هوایی اسرائیل


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو
در گرماگرم گمانه زنی های رسانه ای در اسرائيل و جهان با ادعای نزديک شدن موعد حمله احتمالی نظامی به تأسيسات هسته ای جمهوری اسلامی ايران، اسرائيل اعلام کرد که مانورهای مشترک هوايی را نيز به رزمآيش جديد آمادگی های پشت جبهه خود افزوده است.
روز جمعه در اسرائيل اعلام شد که اين کشور انجام پروازهای مشترک بين المللی را در آسمان اسرائيل با مشارکت شماری از کشورها به برنامه آمادگی های خود افزوده است.
اين پروازهای بين المللی افزون بر رزمآيش های مشترکی است که جنگنده های نيروی هوايی اسرائيل در روزهای اخير در جزيره ساردينيای ايتاليا برگزار کرده اند و به گزارش نشريه نيوزويک، نيروی هوايی ايتاليا، آلمان و هلند نيز در رزمآيش های مشترک با جنگنده های اسرائيلی مشارکت داشته اند.
اندکی پيش نيز از مانور هوايی مشترک اسرائيل با يونان، رومانی و چند کشور ديگر در اروپا خبرهای جسته و گريخته ای رسيده بود.
اين ها درحالی است که اعلام شد که در روزهای آينده تدارکات پشت جبهه اسرائيل برای آماده تر کردن مردم اين کشور در صورت بروز وضعيت فوق العاده و احتمال اصابت موشک های دوربرد به اسرائيل ادامه خواهد يافت.
پنجشنبه بخش نخست اين مانور جديد در شماری از مدارس و بيمارستان های مرکز اسرائيل به اجراء در آمد و مجروحان فرضی در «بمباران های احتمالی موشکی» خارج شدند.
اين گزارش ها در حالی است که روزنامه بريتانيايی گاردين نيز چهارشنبه از آمادگی نيروی هوايی اين کشور برای ياری رسانی به آمريکا دريک حمله احتمالی به تأسيسات هسته ای ايران خبر داده بود.
بنوشته گاردين در صورتی که ايران همه فعاليت های مهم اتمی خود را زيرزمينی کند، «آخرين فرصت» برای جامعه جهانی جهت وارد کردن ضربه نظامی به ايران از بين می رود و لذا آمريکا نيز ممکن است که برنامه های خود را برای حمله موشکی هدفمند به تأسيسات هسته ای ايران جلو بيندازد؛ خبری که سخنگوی کاخ سفيد در برابر آن سکوت را ترجيح داده بود.
خبر روزنامه گاردين در حالی منتشر شد که اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، برای گفت و گو با مقامات بلندپايه نظامی و دفاعی بريتانيا از چهارشنبه به لندن رفته است و همچنان در پايتخت بريتانيا بسر می برد و جمعه نيز در رشته مصاحبه هايی با شبکه های تلويزيونی مهم جهان شرکت می کند.
رسانه های اسرائيل پنجشنبه خبر داده بودند که سفر اهود باراک به بريتانيا تنها چند روز پس از پايان سفر رييس ستاد مشترک ارتش انگليس به اسرائيل صورت گرفته است؛ دراين گزارش ها گفته شد که ژنرال ديويد ريچاردز در سفرش به اسرائيل از جمله با ارتشبد بنی گانتس، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل ملاقات کرده بود.
چهارشنبه نيز از آزمايش موفقيت آميز نوع جديد و دوربردتری از موشک باليستيک اسرائيلی خبر داده شد که اسرائيل آن را از پايگاه «پالماخيم» به سوی نقطه ای در دريای مديترانه شليک کرد.
به گفته ناظران، موشک دومرحله ای جديد اسرائيل احتمالاً نوع پيشرفته تر«يريخو» با توانايی حمل کلاهک هسته ای دارای پنج هزار کيلومتر برد است که می تواند سراسر خاک ايران را زير پوشش داشته باشد.
اين ها در حالی است که روزنامه اسرائيلی هاآرتص و برخی از رسانه های ديگر اين کشور از پنجشنبه خبر می دهند که آقای نتانياهو، نخست وزير اين کشور از افشای زودهنگام خبر حمله نظامی به ايران خشمگين شده و به تشکيلات امنيت داخلی اسرائيل دستور داده است که عوامل اين افشاگری زيان آور را ردگيری کنند.
رسانه های اسرائيلی اين خبر را به نقل از روزنامه کويتی «الجريدة» منتشر کردند هرچند که هاآرتص جمعه نوشت که «الجريدة» در سالهای اخير، تريبونی مهم و بی رقيب برای انتقال شماری از پيام های خاص نخست وزير اسرائيل به دنيای عرب بوده است و لذا مطالب منتشره آن از هميت زيادی برخوردار است.
اين نشريه مدعی شده بود که بيشترين شک به مئير داگان، رييس پيشين موساد و يووال ديسکين، رييس پيشين تشکيلات امنيت داخلی اسرائيل است که ضمن همکاری با خانم تسيپی ليونی، رهبر اوپوزيسيون اسرائيل، گزارش مربوط به «قطعی» شدن توافق نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل را برای آغاز حمله به ايران، به رسانه ها عمداً درز دادند تا مانع از عملی شدن آن گردند.
اين درحالی است که آقای مئير داگان، چهارشنبه شب در يک همآيش در تل آويو برای بررسی ارتباط مسائل اقتصادی با امور امنيتی گفت «اين خود نتانياهو و اهود باراک بودند که دوباره گزينه نظامی را سر زبان ها انداخته اند».
آقای داگان که پيشترنيز چند بار نسبت به «عواقب هولناک» درگيرشدن نظامی با ايران هشدار داده است، در اين سخنان خود افزود که معضل هسته ای ايران بيش از تصور، پيچيده شده و هر طرحی برای مقابله با آن، بايد ضمن درنظرگرفتن همه پيآمدها باشد.
بحث های اسرائيلی وجهانی در مورد نزديک شدن موعد يک ضربت نظامی به تأسيسات اتمی ايران در آستانه انتشار گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی در زمينه ابعاد برنامه هسته ای ايران شدت گرفته است؛ گزارشی که قرار است هشتم نوامبر، هفدهم آبان منتشر شود.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا پنجشنبه در اجلاس سران قدرت های صنعتی در شهر کان فرانسه گفت که گزارش جديد آژانس نقطه عطفی برای جامعه جهانی خواهد بود تا تصميم بگيرد که در برابر تخطی های ايران از تعهدات بين المللی چگونه عمل کند.
باراک اوباما گفت با نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، اتفاق نظر دارد که بايد بيشترين فشارهای بی سابقه بر ايران وارد شود.
در همين حال، ريک پری، فرماندار ايالت تکزاس و يکی از نامزدهای مهم جمهوريخواهان برای انتخابات آتی رياست جمهوری آمريکا پنجشنبه گفت از ضربت پيشگيرانه اسرائيل به تأسيسات هسته ای ايران پشتيبانی می کند.
۵۹ درصد از اسرائيلی ها در يک نظر سنجی جديد ابراز نظر کرده اند که چنين حمله ای می تواند موجب وقوع يک جنگ منطقه ای شود.
اين ها در حالی است که علی اکبر صالحی، وزيرخارجه ايران پنجشنبه در سفر به ليبی گفته بود که آزمايش موشک جديد باليستيک اسرائيلی «چيز مهمی نبود و حتی فکر ايران را به خود مشغول نمی کند» هرچند که افزود ايران خود را برای «بدترين رويداد» نيز آماده کرده است.
سرلشگر بسيجی حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران نيز پيشتر گفته بود که واکنش ايران به هر حمله ای چنان سهمگين خواهد بود که موجب تعجب همگان شود و همچنين تأکيد کرده بود که ايران هر تهديدی -هرچند کوچک و دور را جدی تلقی می کند.
در اين زمينه، نشريه نيوزويک نوشته است هرچند که ايران، حزب الله و سوريه ممکن است که بتوانند حرکات ايذايی برای اسرائيل و آمريکا ايجاد کنند اما نبايد از ياد برد که بيست سال پيش که صدام حسين، حاکم وقت عراق تهديد به حمله به اسرائيل می کرد، اهود باراک، رييس وقت ستاد کل ارتش و وزير دفاع کنونی اسرائيل، به صدام اخطار داد که اگر گستاخی کند از همان لحظه ای که موشک با کلاهک شيميايی به اسرائيل بفرستد به ساعت خود نگاه کند زيرا تا يک ساعت بعد از آن بغداد خاکستر شده است.
در آن زمان هرچند صدام حسين ۳۹ فروند موشک سکاد به مرکز اسرائيل روانه کرد اما هيچيک از آن ها حامل کلاهک شيميايی نبود و اين حملات نيز تنها به مرگ يک اسرائيلی در نتيجه هراس انجاميد و خساراتی معدود به اموال وارد شد؛ اقدامی که صدام بعداً بابت آن ناچار به پرداخت غرامت سنگينی به اسرائيل شد.
XS
SM
MD
LG