لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

اسرائیل می خواهد ایران به یک کشور کاملا محاصره شده مبدل شود


بنيامين نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه در آخرين نشست دوره کنونی مجلس اسرائيل در بيت المقدس (اورشليم)، پيش از انحلال اين دوره کنست با هدف رفتن به سوی انتخاباتی زودتر از موعد، مدعی شد که اسرائيل اکنون توانايی های جديدی دارد که مقابله با ايران را امکان پذيرتر می کند.

نتانياهو به نوع اين «توانمندی های جديد» هيچ اشاره ای نکرد.

شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل نيز در همين نشست کنست بارديگر جمهوری اسلامی ايران را «بزرگ ترين خطر» برای منطقه و جهان ناميده بود.

در اين ميان، اسرائيل از برقراری تحريم های جديد که دوشنبه در نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا در لوکزامبورگ به تصويب رسيد، ابراز خشنودی عميق کرد.

سيلوان شالوم يکی از معاونان نخست وزير اسرائيل از حزب حاکم ليکود دوشنبه در مجلس اسرائيل گفت اين تحريم ها هنوز کافی نيست و امکان برقراری تحريم های کاملاً فلج کننده تر عليه ايران وجود دارد.

دولت اسرائيل می خواهد که ايران به يک کشور کاملاً محاصره شده و گرفتار آمده در انزوای همه جانبه مبدل شود و اقتصاد آن بشدت تحريم باشد و هيچ نوع معامله ای از سوی هيچ عامل و کشوری در جهان با ايران برقرار نگردد و حتی پروازهای هوايی متقابل ايران و جهان قطع شود.

هر کشور جهان که با ايران نوعی روابط دارد، مورد سرزنش و ملامت های پيگير دولت اسرائيل است. در اين راستا، سران اسرائيل مرتب به کشورهای جهان سفر می کنند و دولت های اين کشورها و نهادهای بين المللی را مورد نکوهش قرار می دهند. در روزهای گذشته نيز که وزيرخارجه برزيل در اسرائيل بود، او در تمامی ديدارهای خود با مقامات اسرائيل، بخاطر مناسبات برزايليا- تهران، مورد حمله لفظی ميزبانان خشمگين قرار گرفت.

آويگدور ليبرمن وزيرخارجه اسرائيل نيز در روزهای اخير در نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا حضور يافته و به آنها هشدار داده بود که بايد بانک مرکزی ايران را هم، مانند سياستی که آمريکا در پيش گرفت، مورد تحريم قرار دهند؛ درخواستی که مورد بی اعتنايی اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه در لوکزامبورگ قرار گرفت.

بسياری از مقامات اسرائيل خود اذعان دارند که تحريم هايی که اتحاديه اروپا، آمريکا و کشورهای ديگر عليه ايران برقرار کرده اند، در حقيقت برای راضی کردن اسرائيل است تا حمله نظامی مورد نظر خود به سايت های هسته ای ايران را عملی نکند.

دولت اسرائيل سياست هراس افکنی عامدانه «من ديوانه شده ام، مرا زنجير کنيد» در قبال ايران در پيش گرفته است تا جامعه جهانی را از احتمال حمله خود به تأسيسات هسته ای ايران بترساند.

برخی ناظران می گويند که تحريم هايی که مورد نظر دولت اسرائيل است، اگر براستی اجرا شود، ايرانيان را به گرسنگی و قحطی خواهد کشاند و ملت ايران را هدف قرار می دهد و ديگر تنها مجازاتی برای حاکميت ايران نخواهد بود.

اين شمار از ناظران می گويند که سران اسرائيل در اين انديشه اشتباه هستند که ملت ايران اگر زير فشار شديدتر اقتصادی قرار گيرد و به آستانه قحطی کشانده شود، عليه رهبران خود شورش خواهد کرد و سران ايران را وادار به تغيير مسير برنامه هسته ای اين کشور خواهد کرد.

در روزهای گذشته که تظاهرات محدودی در سطح بازار و کسبه در جنوب تهران، پس از بحران شديد ارزی ايران روی داد، سران اسرائيل با شتابزدگی پيش بينی کردند که تهران بزودی به ميدان التحرير قاهره مبدل خواهد شد؛ پيش بينی که درست از آب درنيآمد و نيروهای امنيتی و انتظامی ايران و دولت اين کشور بسيار زود بر اين اعتراض های اقتصادی نيز غلبه کرد – هرچند که بحران اقتصادی ايران همچنان ادامه دارد.

بسياری از ناظران می گويند که سران اسرائيل با ملاک و معيارهای غربی به ايران می نگرند و در اين اشتباه بسر می برند که رهبران ايران برای شنيدن خواسته های ملت ايران گوش شنوايی دارند؛ در حالی که حرف نهايی را در بسياری از امور، بويژه پرونده هسته ای ايران، آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بيان می کند.

بسياری از مقامات و سخنگويان ايران که در روزها و هفته های گذشته سخنانی بيان کرده اند که بوی نوعی نرمش از آن در مذاکرات آتی هسته ای ميان ايران با کشورهای ۱+۵ آمده است، بلافاصله ناچار شده اند که سخن خود را تغيير دهند و يا مدعی شوند که اظهارات آنها «تحريف» شده و «درست درک نشده است».

بسياری از ناظران می گويند که برقراری تحريم های شديد عليه ايران، به خودی خود، به نوعی ابزار برای کشورهای مخالف برنامه هسته ای ايران مبدل شده است؛ تحريم به خاطر تحريم، همانگونه که سران ايران نيز مذاکرات هسته ای با کشورهای ۱+۵ را تنها ظاهراً به خاطر بودن نوعی گفت و گو ادامه داده اند و بنظر می رسد که نيت واقعی برای سازش و مماشات ندارند.

سران ايران و فرماندهان سپاه پاسداران ايران همواره تأکيد می کنند که هيچ عاملی در جهان بويژه اسرائيل که کشوری بسيار کوچک و پرخطر است، شهامت عملی کردن گزينه نظامی عليه ايران را نخواهد داشت؛ محسن رفيقدوست از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران چند روز پيش صريحاً در يک همآيش نيروهای سپاه در تهران گفت: بخاطر وجود اين سپاه قوی، «گزينه نظامی» عليه ايران «هميشه در زير ميز خواهد بود.»

------------------------------------------------------
مطالب مطرح در این مقاله الزاما بازتاب دیدگاه رادیوفردا نیست.
XS
SM
MD
LG