لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

اسرائیل: رفتن بشار اسد پايان جنگ سوريه نيست


موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل
موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل
درحالی که موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل می‌گويد «رفتن بشار اسد نيز پايان جنگ سوريه نيست»، شائول موفاز وزير دفاع پيشين اين کشور، آمريکا را به «دخالت نظامی» در «فاجعه سوريه» فراخواند.
چهارشنبه سی ام مرداد ساعاتی پس از انتشار تصاوير هولناک کشته‌های بسيار در حمله شيميايی بامداد اين روز در مناطق اطراف دمشق، مقامات اسرائيل به اين فجايع در کشور همسايه خود واکنش نشان دادند.
اپوزيسيون سوريه شمار قربانيان اين حملات را بيش از ۱۳۰۰ نفر اعلام کرده است.
موشه يعلون وزير دفاع اسرائيل گفت «کشته‌های اين حمله بر بيش از يکصدهزار نفری که تا کنون در جنگ داخلی سوريه کشته شده‌اند، افزوده شد ولی اين نخستين بار نيست که در اين جنگ از سلاح شيميايی استفاده می‌شود».
يعلون افزود «حکومتی که نماينده طايفه علوی است با اپوزيسيونی که به شدت متشتت است، بر سر حيات يا مرگ می‌جنگد و پايانی برای آن ديده نمی‌شود ولی سقوط بشار اسد نيز آخر درگيری نيست».
موشه يعلون اين را نيز به خبرنگاران نظامی اسرائيلی در وزارت دفاع اين کشور گفت که هشتاد درصد از مناطقی که «نواحی حائل» بين اسرائيل و سوريه در زمان حکومت‌های حافظ اسد و بشار اسد بود، به تسلط اپوزيسيون سوری درآمده است.
در اين ميان، شائول موفاز وزيردفاع پيشين اسرائيل باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا را به دخالت فوری در بحران سوريه فرا خواند.
موفاز سی و يکم مرداد به راديوی ارتش اسرائيل گفت هر طرفی که از اين سلاح استفاده کرده است، دليل آن، بحران دامنه‌دار سوريه است و آمريکا نبايد امکان دهد که اين وضع فاجعه‌بار ادامه يابد.
آقای موفاز افزود «اسد عدم پاسخ غرب را ضعف تعبير می‌کند و هر زمان که بتواند به سلاح شيميايی متوسل می شود».
موفاز گفت «نه اسرائيل، بلکه جامعه جهانی بايد در اين زمينه اقدام کند؛ اما نه تنها بازرسان سازمان ملل محدود هستند بلکه جهان نيز اقدام نخواهد کرد و جامعه جهانی و آمريکا نيز به طور روشن گفته‌اند که قصد وارد شدن به اين عرصه را ندارند».
شائول موفاز گفت برای اسرائيل انتخاب روشنی در مورد سوريه که اسد بماند يا طرفی از اپوزيسيون حکومت را بدست گيرد، وجود ندارد و اسرائيل تنها بايد آماده مقابله با عواقب باشد.
پس از حمله شیمیایی ماه مارس در «خان عسل» در استان حلب که کشته‌های بسیاری برجای نهاد، برای نخستین بار، افسران سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، کاربرد سلاح شیمیایی در این منطقه را رسما اعلام کردند.
آمریکا پس از مدتها بررسی، اعلام کرد که نمی‌تواند حکومت اسد را متهم اصلی بداند.
پنج ماه پس از رخدادهای «خان عسل»، هیات بیست نفره بازرسان سازمان ملل تنها در روزهای گذشته برای بررسی وقایع این منطقه راهی سوریه شده است.
فجایعی که چهارشنبه در مناطق اطراف دمشق رخ داد، تنها چند کیلومتر با هتل محل اقامت هیات ناظران سازمان ملل فاصله دارد اما این هیات می‌گوید هنوز از اختیارات لازم برای بررسی این فاجعه برخوردار نیست و وظیفه‌اش رسیدگی به اتهامات کاربرد سلاح شیمیایی در ماه‌های گذشته است.
XS
SM
MD
LG