لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

انتقاد ایران از پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت


سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران. ( عکس: EPA)
سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران. ( عکس: EPA)

سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، روز شنبه پیش نویس قطعنامه جدید شورای امنیت را که توسط کشورهای ۱+۵ تهیه شده است، «سازنده» ندانست.


وی این پیش نویس را «بیانیه ای» بیش ندانست و گفت: در اين پيش نويس، هيچ موضوع و مساله جديدي مطرح نشده است.


این سخنان در حالی بیان می شود که سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز جمعه گفت: کشورهای ۱+۵ بر سر پيش نويس قطعنامه جديد شورای امنيت عليه ايران به توافق دست يافته اند.


جان ساور، سفير بريتانيا در سازمان ملل متحد، نيز گفت: آمريکا و روسيه بر سر تصويب قطعنامه تازه ای عليه ايران به توافق رسيده اند.


در همين زمينه، «خبرگزاری فرانسه» به نقل از يک ديپلمات آلمانی گزارش داده است که در نشست غير منتظره وزيران امور خارجه کشورهای فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، بر سر پيش نويس قطعنامه تازه عليه ايران توافق شده است.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، نيز در اين زمينه گفت: اين پيش نويس روز جمعه به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.


غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و معاون رييس جمهوری ايران، برای شرکت در برای حضور در نشست مجمع عمومی آژانس بين المللی انرژی اتمی به وين می رود.

در همين حال، ديپلمات های غربی می گويند: در پيش نويس قطعنامه جديد، بر تحريم های تصويب شده در سه قطعنامه پيشين شورای امنيت عليه ايران تاکيد شده است تا از اين طريق نشان داده شود که روند صدور قطعنامه ها عليه جمهوری اسلامی متوقف نشده است و تهران بايد اين قطعنامه ها را اجرا کند.


قطعنامه جديد، تحريم های تازه ای را در بر نخواهد داشت، اما بيانيه قاطعی عليه اقدامات ايران در ناديده گرفتن در خواست های بين المللی خواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، «ایرنا»، سعید جلیلی در این مورد گفت: نکته‌ای که يکي از وزیران امور خارجه عضو گروه پنج به علاوه يک هم به آن اشاره کرده، اين است که اين قطعنامه، نکته جديدی ندارد و تنها کشورهای عضو اين گروه خواسته اند انسجام خود را به نمايش بگذارند.


مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران افزود: يکي ديگر از وزیران امور خارجه عضو اين گروه اعلام کرده که اين پيش نويس برای اين به شورای امنيت ارائه شده است که به ايران اعلام کنند خيلی خوشحال نباشد.


سخنان آقای جلیلی اشاره به فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، بود که اعلام کرد «هرچند پیش نویس قطعنامه تازه حاوی تحریم های جدید علیه ایران نیست، اما آنها را مردود نیز نمی داند.»


وزیر امور خارجه آلمان گفت: نگرانی من این بود که اگر یک اعلامیه مشترک تنظیم نمی کردیم، دولت ایران بیش از اندازه خوشحال می شد.


سفر آقازاده به وین


در همین حال، غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و معاون رييس جمهوری ايران، برای شرکت در برای حضور در نشست مجمع عمومی آژانس بين المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه برگزار می شود، به وين می رود.


به گزارش «ايرنا»، غلامرضا آقازاده قرار است روز دوشنبه همچنین با محمد البرادعی، مدير کل این آژانس ديدار و گفت و گو کند.


او مسئول جنبه های تکنيکی برنامه هسته ای ايران است، در حالي که سعيد جليلی، مذاکره کننده اصلی برنامه هسته ای ايران است.


آقای جليلی پيشتر با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، و به عنوان نماينده ايران در مذاکرات با نمايندگان کشورهای ۵+۱ شرکت کرده است.


کشورهای ۵+۱ شامل پنج عضو دائمی شورای امنيت يعنی آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و چين ، به اضافه آلمان هستند.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، هفته گذشته در سازمان ملل متحد در نيويورک، بار ديگر، اعلام کرد که ايران حاضر است با پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان در مورد برنامه هسته اي خود مذاکره کند، ولی هيچ پيش شرطی را در اين رابطه نمی پذيرد.


گروه ۵+۱ از ايران خواسته است تا غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد و در مذاکرات شرکت کند.


این گروه اعلام کرده که در ازای تعلیق فعالیت های هسته ای ایران، حاضر است کمک های اقتصادی و فنی در اختیار تهران قرار دهد، اما ایران تاکنون به این پیشنهاد پاسخ مثبت نداده است.


شورای امنيت تاکنون با تصويب سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، ولی تهران تاکنون از اين دستور سازمان ملل متحد سرپيچی کرده و غنی سازی را حق خود دانسته است.


XS
SM
MD
LG