لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

بررسی روزنامه های پنج شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۹


اغلب روزنامه های ايران از انتشار شماره پنج شنبه به دليل تعطيلی روزهای چهارشنبه و جمعه خودداری کرده اند اما برخی نيز چون روزنامه آرمان ، خراسان و روزنامه قدس امروز پنج شنبه نيز به چاپ رسيده اند.

روزنامه آرمان تيتر نخست خود را به اظهارات تازه محمدتقی مصباح يزدی درباره لزوم سرکوب مخالفان در زمان استقرار دولت اسلامی اختصاص داده و از قول وی نوشته « اگر حاکم اسلامی ياور داشت ، بايد کمر را محکم ببندد، و احکام اسلامی را دقيقا اجرا کند و در اين جا ديگر بحث دموکراسی ، آزادی و حقوق بشر جايی ندارد.»

به گزارش اين روزنامه مصباح يزدی از روحانيان تندرو و حامی محمود احمدی نژاد طی سخنانی که در محل دفتر آيت الله خامنه ای در قم ابراز کرده با اشاره به اينکه « اگر مردم آمدند و تسليم شدند و رهبری ولی امر مسلمين را پذيرفتند، اگر کسانی شلوغ کردند ، آشوب کردند و خواستند که کودتا کنند، اينجا بايد با قوه قهريه جلويشان را گرفت » تاکيد کرده که « وقتی مردم با امام خويش بيعت کردند و جامعه اسلامی تشکيل شده و حکومت حق تحقق پيدا کرده است ، اما اگر بعد از آن کسی مخالفت کرد ، بايد با او برخورد کرده و او را سرجايش نشاند. »

وی همچنين خواهان اجرای احکام اسلامی از جمله « قطع يد » و به ويژه احکام محاربه عليه مخالفان حکومت اسلامی و « اعدام يا قطع دست و پای مخالف » آن ها شده و گفته « اسلام، احکامی دارد و کسانی که مسلمان شدند و اين احکام را قبول کردند، بايد به اين احکام تن در دهند؛ تا قبول نکردند کسی هم مسئولش نيست، و حتی حاکم اسلامی هم، به دليل اين که ياوری ندارد ، وظيفه ندارد، اما اگر حاکم اسلامی ياور داشت ، بايد کمر را محکم ببندد ، و احکام اسلامی را دقيقا اجرا کند و در اين جا ديگر بحث دموکراسی ، آزادی و حقوق بشر جايی ندارد. »

به نوشته روزنامه آرمان مصباح يزدی همچنين درباره شمول آيه معروفی از قرآن که تاکيد دارد در دين اجباری نيست نيز گفته که اين آيه تا پيش از پذيرش اسلام و برای غيرمسلمانان اعتبار دارد و « لا اکراه فی الدين برای پذيرش اصل دين است » اما وقتی مسلمانان با حکومت اسلامی و رهبر آن مخالفت کنند بايد سرکوب شوند.

« ۴۰ تا ۵۰ درصد اقتصاد ايران زير زمينی است »

روزنامه خراسان گزارشی درباره اقتصاد زير زمينی منتشر کرده و خبر داده که دستکم ۴۰ تا ۵۰ درصد اقتصاد ايران « اقتصاد زير زمينی » و « اقتصاد سياه » است.

اين روزنامه از قول ابوالقاسم حکيمی پور استاد اقتصاد دانشگاه های تهران نوشته « برآورد می شود اقتصاد زيرزمينی، بين ۴۰ تا ۵۰ درصد کل اقتصاد ايران را در بر گرفته است » و اين « اقتصاد سياه که متزلزل کننده اقتصاد هر جامعه ای است، در ايران وجود دارد. »

وی حجم اقتصاد زير زمينی از جمله قاچاق کالا به کشور نزديک به ۲۰ ميليارد دلار اعلام کرده و گفته « وقتی از اقتصاد زيرزمينی صحبت به ميان می آيد، منظور واردات قاچاق کالا است که برآورد می شود سالانه حدود ۲۰ ميليارد دلار باشد که همين اقتصاد سبب شده صنعت نساجی و مواد غذايی کشور دچار بحران شود .»

روزنامه خراسان به نقل از آقای حکيمی پور نوشته « گمرکات غيرقانونی است که در دست اشخاص يا سازمان های خاص است » و « دولت نمی تواند از اين گونه گمرکات ماليات وصول کند. »

وی يک نمونه از اسکله ها و فرودگاه های تحت اختيار نهادهای حکومتی و نهادهای نظامی قرار دارند را « فرودگاه پيام » در اطراف کرج معرفی کرده و گفته « سال های سال از اين محل کالا وارد و خارج می شد. »
مهدی تقوی اقتصاددان و استاد دانشگاه نيز درباره اقتصاد زير زمينی در ايران گفته « هيچ اطلاعاتی از فعاليت اين بخش در دست نيست به همين دليل فعالان اين بخش با وجود درآمدهای کلان هيچ گونه مالياتی نمی پردازند و شايد اين بزرگ ترين لطمه ای باشد که اقتصاد زيرزمينی به شالوده اقتصادی - اجتماعی يک کشور می زند. »

روزنامه خراسان اقتصاد زير زمينی را ناشی « اقتصاد سياسی » دانسته و با تاکيد براينکه « تقريبا همه کارشناسان به اين حقيقت اذعان دارند که ما به جای آن که سياست اقتصادی منسجمی داشته باشيم از اقتصاد سياسی رنج می بريم ، و ظاهرا اقتصاد زيرزمينی نيز به نوعی زاييده همين اقتصاد سياسی است.»

پيشنهاد وزير بازرگانی برای حل گرانی؛ « مردم نبايد گوشت ۲۰ هزار تومانی بخرند »

روزنامه قدس خبر داده که وزير بازرگانی دولت احمدی نژاد « ضمن تأييد اينکه قيمت گوشت گوسفندی هر کيلوگرم ۲۰ هزار تومان است » راه حل تازه ای را برای مقابله با گرانی به مردم پيشنهاد کرده و گفته « مردم نبايد گوشت کيلويی ۲۰ هزار تومان بخرند.»

به نوشته اين روزنامه درحالی که قيمت گوشت به ويژه گوشت گوسفندی در خرده فروشی ها همچنان قيمت های بالا را تجربه می کند و سياست های وزارت بازرگانی برای تنظيم بازار اين کالای استراتژيک هنوز پاسخگو نبوده » مهدی غضنفری وزير بازرگانی گفته است « در مورد گوشت قرمز گوسفندی کاهش توليد بسيار جدی است و انتظار می رود تا دستگاه های توليدی برنامه ويژه ای در اين خصوص داشته باشند. چرا که وقتی توليد نمی تواند نياز بازار را فراهم کند ديگر بحث مطرح نيست بلکه بايد سياستهای توليدی جدی گرفته شود. »

غضنفری که وزارتخانه تحت امرش مسئوليت تنظيم بازار به ويژه اقلام خوراکی را بر عهده دارد پس از ناکارآمدی سياست ها و وعده های مختلف ، اين بار به مردم پيشنهاد کرده برای مقابله با گرانی « مردم نبايد گوشت کيلويی ۲۰ هزار تومان بخرند.»

محمد کاظم نجاتی معاون امور دام جهاد کشاورزی در استان تهران نيز يک سال پيش به دنبال رسيدن قيمت گوشت مرغ به مرز ۴ هزار تومان گفته بود « مردم نبايد مرغ‌هايی با قيمت بالا خريداری کنند.»

اولين بار مسعود ميرکاظمی وزير بازرگانی دولت پيشين محمود احمدی نژاد به هنگام گران شدن مرغ در زمان وزارتش به مردم توصيه کرده بود که مرغ نخرند.وی حتی در سال ۸۷ ادعا کرده بود که « چون مردم ايران فرهنگ استفاده از مرغ منجمد را ندارند و در عوض تمايل به استفاده از مرغ تازه را دارند ، ضوابط عرضه محصولاتی چون مرغ کمی دچار مشکل شده است. »

مسعود ميرکاظمی اکنون به عنوان وزير نفت در دولت احمدی نژاد ارتقاء يافته و جانشين او، مهدی غضنفری نيز برای مديريت گرانی از حذف برخی اقلام خوراکی از جمله گوشت از سبدخانوار مردم سخن می گويد.

سلب عضويت ۵ عضو شورای شهر اهواز از سوی وزارت کشور و بازداشت اين شورا

روزنامه آرمان خبر داده که وزارت کشور با دخالت مستقيم در امور شورای شهر اهواز « از ۵ عضو شورای اسلامی شهر اهواز سلب عضويت » کرده و همزمان رييس اين شورا نيز بازداشت شده است.
به نوشته اين روزنامه حميد حسن‌زاده، رمضان منجزی،داريوش ممبينی، آرزو بابادی و قاسم حمادی اعضای شورای اسلامی شهر اهواز هستند که از سوی وزارت کشور سلب عضويت شده اند. اکثريت شورای شهر اهواز تا پيش از دخالت اخير وزارت کشر از منتقدان دولت به شمار می آيند.

روزنامه آرمان به دلايل وزارت کشور برای چنين دخالتی مستقيمی اشاره نکرده اما همزمان خبر داده که « حميد حسن‌زاده، رئيس شورا شهر اهواز و رئيس ستاد انتخاباتی محسن رضايی در استان خوزستان نيز در اهواز بازداشت شده و « تاکنون از علت بازداشت و اتهام احتمالی وی اطلاعی در دست نيست. »

۵ سانحه هواپيمايی طی ۵ روز

روزنامه خراسان از وقوع دو سانحه ديگر برای هواپيماهای مسافربری خبر داده و نوشته از ۵ شنبه تا دوشنبه دستکم ۵ سانحه هوايی در ايران روی داده گکه تازه ترين آن « آتش سوزی لاستيک و نشت گاز » در دو هواپيمای مختلف بوده است.

به نوشته اين روزنامه دو سانحه اخير روز دوشنبه ۸ شهريور رخ داده و « در حادثه مربوط به هواپيمای توپولف مشهد - تهران به دليل نقص فنی و آتش سوزی لاستيک مجبور به فرود اضطراری شد » و در حادثه دوم در « پرواز شيراز - تهران به دليل انتشار مقدار زيادی گاز منواکسيدکربن در فضای درونی هواپيما، پرواز لغو شد. »

روزنامه خراسان در عين حال نوشته که پنج شنبه هفته قبل نيز « شاهد سانحه و نقص فنی برای ۳ هواپيمای ايرباس و فوکر » بود که « موجب فرود اضطراری ۲ فروند هواپيمای ايرباس در فرودگاه استانبول و خروج يک فروند فوکر از باند فرودگاه تبريز شد. »
XS
SM
MD
LG