لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ایران


روزنامه رسالت، در تيتر اول خود به طرز بی سابقه ای لايحه بودجه دولت برای سال آينده را مورد انتقاد قرار داده و به نقل از غلامرضا مصباحی مقدم نوشته پيشبينی درآمدها در اين لايحه اغلب غيرواقعی است.
روزنامه رسالت، در تيتر اول خود به طرز بی سابقه ای لايحه بودجه دولت برای سال آينده را مورد انتقاد قرار داده و به نقل از غلامرضا مصباحی مقدم نوشته پيشبينی درآمدها در اين لايحه اغلب غيرواقعی است.

روزنامه همشهری، از اختصاص ۱۲۰۰ ميليارد تومان از بودجه سال ۸۶ برای احداث نيروگاه هسته ای در کشور خبر داد.


به نوشته اين روزنامه، کميسيون تلفيق بودجه مجلس پيشنهاد دولت را در لايحه بودجه ۸۶ برای اختصاص ۱۲۰۰ ميليارد تومان به منظور مطالعه و احداث نيروگاه های هسته ای تصويب کرد.


همشهری، به نقل از محمد مهدی مفتح مخبر کميسيون تلفيق در تشريح اختصاص چنين بودجه ای نوشته که اين پيشنهاد دولت بوده که به تصويب رسيده و کميسيون تلفيق نيز مقرر کرده تا ۱۰ درصد از مبلغ فوق برای تربيت نيروی متخصص و آموزش علوم هستهای از طريق عقد قرارداد با دانشگاه های کشور اختصاص يابد.


اجلاس کشورهای مسلمان بدون حضور ایران


روزنامه اعتماد ملی، ضمن انتشار گزارشی از نشست وزرای خارجه هفت کشور مسلمان در پاکستان و عدم دعوت از جمهوری اسلامی برای شرکت در اين کنفرانس، در سرمقاله امروز خود اين مساله را قابل تامل دانسته است.


اين روزنامه با اشاره به اين که مناقشه هسته ای ايران با کشورهای غربی از مهمترين محورهای اين اجلاس بوده، نوشت شايد اين مساله در نوع خود کم نظير باشد که اجلاسی در اين سطح و در خصوص موضوع تشديد بحران ايران مطرح می شود اما از مقامات ايرانی دعوت به عمل نيامده است.


اعتماد ملی در ادامه تحليل شرايط حساس برگزاری اين کنفرانس نوشت که عدم دعوت از وزيرخارجه ايرانيا به اين دليل بوده که مقامات کشورهای همسايه بر اين باورند که حوزه بازی و مانور ايران به دليل اعمال فشارهای آژانس و تحريم های شورای امنيت محدود شده، و يا آنکه اميد چندانی به رايزنی و کنترل تنش در اين شرايط ندارند.اين روزنامه تاکيد کردهکه در هر حالت بايد اين فقدان را به فال بد گرفت.


«عبور از سنگین ترین تحریم ها»


سرمايه از قول اين عضواتاق بازگانی همچنين خبر داد که هماکنون برای خريد کالا، برخی ازشرکت ها اعتبارات اتاق بازگانی ايران را قبول ندارند و يا در زمينه فروش کالا و برای نقل و انتقال پول حالت غيرممکنی ايجاد کرده اند.

روزنامه سرمايه، به نقل از اسدالله عسگراولادی يکی از اعضای اتاق بازرگانی نوشت که آنقدر ذخيره داريم که از سنگين ترين تحريم ها عبور کنيم.


عسگراولادی در عين حال به خبرنگاران گفت مشکلات بازرگانان چه واردکنندگان و چه صادرکنندگان از بحث مشکلات گمرکی و مرزی فراتر رفته است.


وی تاکيد کرده که بازرگانان ايرنی با يک سری مشکلات بانکی در دنيا رو به رو شده اند که روز به روز محدوديت را برای تجارت بيشترمی کند.


سرمايه از قول اين عضواتاق بازگانی همچنين خبر داد که هماکنون برای خريد کالا، برخی ازشرکت ها اعتبارات اتاق بازگانی ايران را قبول ندارند و يا در زمينه فروش کالا و برای نقل و انتقال پول حالت غيرممکنی ايجاد کرده اند و حتی برخی کشورها برای استفاده از يورو نيز به دليل اين که عامل استفاده کننده ايرانی است، ممانعت ايجاد می کنند.


انتقاد از لایحه بودجه


روزنامه رسالت، در تيتر اول خود به طرز بی سابقه ای لايحه بودجه دولت برای سال آينده را مورد انتقاد قرار داده و به نقل از غلامرضا مصباحی مقدم نوشته پيشبينی درآمدها در اين لايحه اغلب غيرواقعی است.


سخنگوی جامعه روحانيت تهران و عضو کميسيون اقتصادی مجلس به رسالت گفت که در چند سال اخير،آنچه در لايحه بودجه پيشبينی شده با خطای ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدی پيشبينی همراه بوده است.


مصباحی مقدم لايحه سال آينده را نيز لايحه ای دانسته که در آمدهای پيش بينی شده در آن غير واقعی است و تاکيد کرده که اين خطا تا ۱۰ درصد طبيعی است،اما وقتی به ۱۰۰۰ درصد ميرسد ديگر طبيعی نيست.


«جنگ روانی و درس هایی از عراق»



صفار هرندی: چطور برای نشريات با تيراژ دو هزار عدد بايد اجازه گرفته شود اما رسانه هايی که از جنس پايگاه های اطلاع رسانی اند، آزاد باشند. ایران

روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت سخنان وزير ارشاد درباره جنگ روانی و تشابه موقعيت فعلی جمهوری اسلامی با ده سال پايانی حکومت صدام حسين در عراق را منعکس کرده، و گفته که صدام بر اثر جنگ روانی کوتاه آمد و در نهايت شکست خورد.


به نوشته اين روزنامه وزير ارشاد برخی سايت ها و پايگاه های اطلاع رسانی در داخل کشور را متهم کرده که درصدد تضعيف روحيه و همبستگی هستند، و تاکيد کرده که «اين چه ساده لوحی است که برخی انتظار دارند به سايت ها اين اجازه داده شود که هر چه می خواهند، بگويند.»


وی همچنين گفت که چطور برای نشريات با تيراژ دو هزار عدد بايد اجازه گرفته شود اما رسانه هايی که از جنس پايگاه های اطلاع رسانی اند، آزاد باشند و بتوانند در يک اتاق دربسته ميان مسئولان نظام اختلاف ايجاد کنند و برای جنگ روانی دشمنان و حتی اقدام های نظامی دشمن توجيه بتراشند.


صفار هرندی در عين حال گفته که حتی پيامبر اسلام نيزدر برخورد با اين جماعت در کنار اقدام های ايجابی، اقدام های سلبی نيز انجام می داد.


XS
SM
MD
LG