لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

بررسی روزنامه های صبح شنبه ایران


روزنامه شرق: وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای توضيح در خصوص ادعای ارضی روزنامه کیهان به بحرين رفته است.
روزنامه شرق: وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای توضيح در خصوص ادعای ارضی روزنامه کیهان به بحرين رفته است.

روزنامه اعتماد ملی، در گزارشی از نشست رییس جمهوری اسلامی با ۵۷ تن از اقتصادانان منتقد،نوشت «سرانجام دولت نهم پس از دوبار نامهنگاری اقتصاددانان، به اين نتیجه رسيد تا ۵۷ اقتصاددان نويسنده نامه را به دفتر ریيس جمهوری فرا بخواند و با آنها به گفت وگو بنشيند.»


به نوشته این روزنامه، اين گفت وگو دور از چشم و گوش جامعه اتفاق افتاد و افكار عمومی نماينده ای در اين محفل نداشتند تا با انعكاس آنچه در اين جمع گذشت، جامعه را از استدلال های طرفين آگاه سازند.


از نهاد رياست جمهوری خبر رسيده که محمود احمدی نژاد در نشست با منتقدان اقتصادی كه بيش از ۵ ساعت به طول كشيد، تصريح كرده است «استادان اقتصاد دانشگاه ها بايد با توجه به قانون، راهكارهای اجرايی خود را برای برون رفت از مشكلات و حل ريشه ای مسائل اقتصادی كشور ارائه كنند.»


احمدی نژاد:«استادان اقتصاد دانشگاه ها بايد با توجه به قانون، راهكارهای اجرايی خود را برای برون رفت از مشكلات و حل ريشه ای مسائل اقتصادی كشور ارائه كنند.» اعتماد ملی

اعتماد ملی همچنین خبر داده که در این نشست ۵۷ اقتصاددان منتقد سیاست های اقتصادی دولت نامه انتقادی دیگری را به آقای احمدی نژاد ارائه کرده اند.


در بخشی از این نامه آمده است؛ دولت هنوز در يک گزارش رسمی پاسخی به نگرانی های ابرازشده اقتصاددانان نداده است، و منتقدان اقتصادی همچنان بر سر مواضع كارشناسی خود باقی هستند.


کاهش صادرات غیر نفتی


روزنامه همشهری، از كاهش ۸.۸ درصدی صادرات غيرنفتی ایران در سه ماه اول سال جاری خبر داده است.


به نوشته این روزنامه، بر اساس نتايج حاصل از آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ايران ميزان صادرات كالاهای غيرنفتی طي ۳ ماهه اول سال ۸۶ به بیش از ۶.۸ میلیون تن رسید و از لحاظ ارزش نیز از ۳ میلیارد دلار فراتر رفت كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی8 .۸ درصد و از لحاظ ارزش ۸.۳ درصد کاهش داشته است.


همشهری در عین حال خبر داده که در سه ماه اول سال جاری واردات با رشد ۱۵ در صدی همراه بوده، و ارزش آن بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

همشهری در عین حال خبر داده که در همین مدت واردات با رشد ۱۵ در صدی همراه بوده، و ارزش آن بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.


«انتقاد از فیلتر شدن ایلنا»


روزنامه اعتماد، یادداشتی از مسعود حیدری مدیرعامل مستعفی خبرگزاری کار ایران ایلنا را منعکس کرده که طی آن وی به انتقاد از صدور دستور فیلتر کردن این خبرگزاری پرداخته است.


مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا دفاع از حقوق کارگران را اتهام اصلی این خبرگزاری عنوان کرده و نوشته « برای هيچ يک از ما اعضای خانواده ايلنا قابل پذيرش نبوده و نيست که دفاع از حقوق طبقه شريف و محرومی نظير کارگران تاوان سخت و سنگينی را در پی خواهد داشت.»


حیدری: «تمامی شکايت های طرح شده عليه ايلنا در يک سال گذشته مربوط به نهادها و دستگاه های دولتی بوده که اهداف خاصی را دنبال می کردند.»

مدیرعامل خبرگزاری ایلنا که به دنبال افزایش فشار بر این خبرگزاری از سمت خود استعفا داده است، در عین حال با انتقاد از برخی چهره های نزديک به دولت نهم، نوشته که نزدیکان دولت با طرح عناوين مختلفی درباره رسانه های منتقد به دنبال مظلوم نمايی از يک سو و زمينه سازی و فراهم آوردن مقدمات لازم براي برخورد با رسانه ها از سوی ديگرند.


آقای حیدری، در عین حال نوشته «تمامی شکايت های طرح شده عليه ايلنا در يک سال گذشته مربوط به نهادها و دستگاه های دولتی بوده که اهداف خاصی را دنبال می کردند.»


روزنامه کیهان، در واکنش به اعتراض مقامات ارشد بحرین به یادداشت نماینده ولی فقیه در این روزنامه که کشور بحرین را یکی استان های ایران خوانده است، باردیگر این ادعا را تکرار کرد.


این روزنامه به نقل از حسین شریعتمداری نوشته«اين مقاله نظر بسياری از مردم ايران و بحرين است.»


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان در عین حال باردیگر تاکید کرده که بحرین جزیی از خاک ایران است ولی گفته که سرمقاله دوشنبه گذشته این روزنامه نظر شخصی خود وی بوده است.


اعتراض بحرین به اظهارات شریعتمداری


روزنامه شرق، خبرداده که وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای توضيح در خصوص ادعای ارضی روزنامه کیهان به بحرين رفته است.


شرق:بحرين در همین خصوص کاردار ايران در منامه را فراخوانده و خواستار توضیح ایران در خصوص یاداشت نماینده ولی فقیه در مورد ادعای مالکیت بحرین شده است.

به نوشته این روزنامه، رضا هنرور کاردار ايران در منامه گفته که اين سفر فرصتی مناسب براي اعلام موضع رسمی ايران در قبال اظهارات اخير حسين شريعتمداری سردبير روزنامه دولتی و رسمی کيهان فراهم می کند، اظهاراتی که طی آن شريعتمداری بحرين را به عنوان بخشی از خاک ايران دانست و منوچهر متکی را برای تشريح موضع ايران در اين خصوص و روشن شدن ابهامات بين طرفين عازم منامه کرده است.


به نوشته شرق، بحرين در همین خصوص کاردار ايران در منامه را فراخوانده و خواستار توضیح ایران در خصوص یاداشت نماینده ولی فقیه در مورد ادعای مالکیت بحرین شده است.


مرگ در جاده


روزنامه رسالت از مرگ ۸۱ نفر در هر روز طی تصادف رانندگی در کشور خبر داده است.


به نوشته این روزنامه، در جدید ترین مورد طی حادثه برخورد يک دستگاه کاميون با يک دستگاه اتوبوس مسافربرى درمحور «سمنان — جندق» که منجر به کشته شدن ۱۹ تن و مجروح شدن ۱۸ نفر شد، اورژانس کشور دو ساعت پس از حادثه، از وقوع آن اطلاع پيدا کرده است.


XS
SM
MD
LG