لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

بررسی روزنامه های صبح شنبه ایران


روزنامه تهران امروز، از اظهارات متناقض مقامات ایرانی و روسی در خصوص نیروگاه هسته ای بوشهر خبر داده است.
روزنامه تهران امروز، از اظهارات متناقض مقامات ایرانی و روسی در خصوص نیروگاه هسته ای بوشهر خبر داده است.

به دنبال هشدار علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به مطبوعات در خصوص عدم انتشار گزارش و تحلیل درباره مجلس خبرگان رهبری، روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود رسانه های مورد اخطار علی خامنه ای را معرفی کرده است.


این روزنامه ادعا کرده که شماری از روزنامه ها و سايت هاي داخلی نظير روزنامه های وابسته به احزاب كارگزاران، مشاركت و سايت های تحت مديريت اين دو حزب نظير «روزنا»،«عصر نو»،«بازتاب»،«آفتاب» در کنار روزنامه های «کارگزاران» و«اعتماد ملی» دنباله داخلی دشمنان بوده و مصداق رسانه هایی هستند که رهبر جمهوری اسلامی به آنها اخطار داده است.


کیهان صراحتا این رسانه ها را به عواقب وخیم انتشار هر گونه مطالبی در مورد مجلس خبرگان تهدید کرده و نوشته« در صورت «ورود» نيز«خروجی» رسوا در انتظار آنان خواهد بود.»


نیروگاه هسته ای بوشهر


روزنامه تهران امروز، از اظهارات متناقض مقامات ایرانی و روسی در خصوص نیروگاه هسته ای بوشهر خبر داده است.


به نوشته این روزنامه،شرکت «اتم استروی اكسپورت»،مجری اصلی احداث واحد اول نيروگاه اتمی بوشهر اخبار طرف ايرانی در مورد موافقت جدول زمانی جديد برای راه اندازی نيروگاه بوشهر را تاييد نكرد.


سرگئی نوويكوف،سخنگوی اتم استروی اكسپورت گفته«ما اين مساله را تاييد نمی كنيم كه با همكاران ايراني خود جدول زمانی نهايی راه اندازی نيروگاه اتمی بوشهر را مورد موافقت قرار داده باشيم.»


تهران امروز اظهارات سخنگوی اتم استروی اكسپورت را واکنشی به اظهارات اخیرعلی لاریجانی ارزیابی کرده و نوشته که دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی اخیرا در مصاحبه ی تلويزيونی گفته بود«تهران و مسكو جدول زمانی نهايی احداث اولين نيروگاه اتمی ايران را با يكديگر مورد موافقت قرار داده اند.»


روند صعودی نرخ تورم


روزنامه همشهری از تداوم روند صعودی نرخ تورم در کشور خبر داده و نوشته که بانکمرکزی نرخ تورم مرداد ماه را ۱۷.۳ اعلام کرده است.


این روزنامه به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی نوشته «خلاصه نتایج بدست آمده از شاخص بهای کالاها وخدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، در مرداد ماه ۱۳۸۶ نسبت به تیر ماه ۶ دهم در صد،و نسبت به مرداد سال گذشته ۱۷.۳ در صد افزایش یافت.»


همشهری نوشته که میزان تورم در دوازده ماه منتهی به مرداد ماه سال ۱۳۸۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به مردادماه سال ۸۵ نیز معادل ۱۵.۴ در صد است.


انتقاد عمادالدين باقی از احزاب اصلاح طلب


روزنامه اعتماد ملی تقاضا و انتقاد عمادالدين باقی از احزاب و مراجع اصلاح طلب در خصوص افزایش اعدام در ایران را منعکس کرده است.


به نوشته این روزنامه، باقی در بخشی از نامه خود نوشته است «در روزها و هفته هاي گذشته در حوزه حقوق بشری شاهد فجايع عظيمی بوده ايم که احزاب و فعالان اصلاح طلب در آن حوزه غايب بوده اند. فاجعه ياد شده، اعدام هاي پي در پی است که در ماه گذشته به ۴۱ نفر رسيده است كه علاوه برآنان چند تن نيز در لحظه اجرای حكم نجات يافته اند.»


به نوشته اعتماد ملی، آقای باقی در این نامه با انتقاد از سکوت احزاب اصلاح طلب نوشته «فاجعه بزرگتر از اعدام های پی در پی،سكوت نخبگان و احزاب و نهادهای مدنی ايران از يک سو و بی تفاوتی يا تمكين افكار عمومی در برابر تبليغات و ادعاهای یک سويه رسانه های دولتی از سوی ديگر است.»


قتل در آبادان


روزنامه خراسان از کشته شدن یک نفر بر اثر شليک گلوله ماموران نیروی انتظامی در آبادان خبر داده است.


سرهنگ پاسدار عليرضا متين راد، فرمانده نيروی انتظامي آبادان در گفتگو با این روزنامه فرد کشته شده را سارق کابل برق معرفی کرده و گفته که وی و یک نفر دیگر قصد فرار با خودرو پژو را داشته اند که با شلیک گلوله کشته شده است.


کمربند ایمنی


روزنامه جمهوری اسلامی ، خبر داد که طی يک روز ۱۱۰۰ راننده در مدان دستگیر شده اند. این روزنامه علت دستگیری این تعداد راننده را نبستن کمربند ایمنی عنوان کرده و نوشته که آنان در طرح انضباط اجتماعی نیروی انتظامی دستگیر شده اند.


روزنامه جمهوری اسلامی از قول خضريان معاون فرماندهي انتظامي استان همدان نوشته که خودروهای این افراد نیز توقیف شده است و ۷۵۸ موتور سیکلت و تعدادی دیگر خودور نیز به اتهامات مشابه توقیف شده اند.


«افشا کن!»


روزنامه اعتماد، واکنش احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم و دکترای فیزیک هسته ای به اظهارات اخیر احمدی نژاد را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته« اگر آقای احمدی نژاد واقعاً سند و مدرک اين مدعا را در اختيار داشته باشند موظف هستند اسامی اين افراد را افشا کنند.»


به نوشته این روزنامه، آقای شیرزاد در خصوص ادعای اخیر ریيس جمهوری اسلامی مبنی بر اينکه «هشت تا ۱۰ نفر از عناصر ترسوی داخلی، اطلاعات هسته يي کشور را به غربي ها مي دادند»،گفته است« حدود دو سال و نيم از زمانی که تمام امکانات تبليغاتی کشور در اختيار آقای احمدی نژاد و دوستان ايشان قرار گرفته، می گذرد و در تمام اين مدت جناب ریيس جمهور به مردم وعده داده اند اسامی خائنين به کشور را افشا می کنند.»


به گفته این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت «تهديد به افشاگری از سوی آقای احمدی نژاد تنها مختص به پرونده هسته ای نبوده و حوزه هاي ديگری مانند اقتصاد را نيز دربرگرفته است اما احمدی نژاد تاکنون هيچ کدام از وعده هاي افشاگرانه خود را عملی نکرده است.»


«جعل نام خليج فارس توسط فرمانده پليس امنيت »


روزنامه همبستگی در خبری با عنوان«جعل نام خليج فارس توسط فرمانده پليس امنيت در در اخبار شبكه اول سيما»، نوشته در جريان پخش يک گزارش تلويزيوني از اخبار شبكه اول سيمای جمهوری اسـلامـی، سـردار روزبـهـانـی، به جای نام خليج فارس از عنوان جعلی خليج عربي استفاده كرده است.


به نوشته این روزنامه چـهــارشـنـبـه شـب (14شـهـريـور) و در جـريـان پـخـش اخـبـار سـاعـت ۲۱ شـبـكـه اول سيما،روزبهانی، رييس پليس مبارزه با مفاسد اجتماعي ناجا، در حالي كه مشغول مصاحبه درباره انتقال و قاچاق زنان ودختران ايراني به كشورهاي حاشيه خليج فارس بود، به جای نام خليج فارس، يک بار عنوان «خليج»و بار ديگر عنوان «خليج عربی» را به كار برده است.



XS
SM
MD
LG