لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

جنبلاط: قيمت مرغ در تهران از قيمت موشک گران‌تر است


ولید جنبلاط
ولید جنبلاط
سفر روز دوشنبه ۱۶ مرداد سعيد جليلی دبير شورای امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران به لبنان و ديدار با برخی مقام‌های اين کشور، با انتقاد شديد اللحن سعد حريری نخست وزير پيشين لبنان و وليد جنبلاط رهبر دروزی‌های اين کشور روبرو شد.

وليد جنبلاط رهبر دروزی‌های لبنان و رئيس حزب سوسياليست پيشرو نيز در اعلام مواضع هفتگی خود که در مصاحبه به روزنامه الانباء ارگان رسمی حزبش درج می‌شود، از سفر جليلی به بيروت انتقاد کرد.

او در سخنان خود با تاکيد بر ضرورت مسلح سازی معترضان سوری برای مقابله با کشتارهايی که نظام بشار اسد مرتکب آن می‌شود وسرنگونی اين نظام گفت که توطئه بين المللی عليه مردم سوريه به گونه‌ای رقم خورده که اکنون از خطر اسلامگرايان جهادی در اين کشور سخن می‌گويند.

جنبلاط تاکيد کرد که اين نظريه تنها به سود نظام حاکم در سوريه است که خود مبتکر آن است.
او با اشاره به استراتژی دفاعی که لبنان در پی آن است و اختلاف‌هايی که گروه‌های لبنانی بر سر آن دارند اظهار داشت: «ما سلاح را برای دفاع از لبنان و لبنانی‌ها می‌خواهيم، نه دفاع از تنگه‌ هرمز.»

رهبر دروزی‌های لبنان با اشاره به سفر جليلی به بيروت گفت: «ما اهميتی که آقای جليلی برای امنيت و استراتژی‌های بزرگ قائل است را ارج می‌نهيم. اما ‌ای کاش آقای جليلی به جای توزيع سامانه‌های نظامی در اينجا و آنجا، ابتدا به امور داخلی کشور خود رسيدگی می‌کرد که برخی مناطق آن شاهد اعتراض‌هايی موسوم به انقلاب مرغ بود. اکنون قيمت مرغ در تهران از قيمت موشک گران‌تر است.»

بخشی از گروه‌های لبنانی جمهوری اسلامی ايران را متهم می‌کنند که با مسلح سازی حزب الله، در جهت اهداف منطقه‌ای خود گام بردارند. آن‌ها همچنين می‌گويند که حزب الله از سلاح خود برای اهداف داخلی بهره می‌برد. حزب الله اما می‌گويد که اين سلاح تنها برای مقاومت در برابر اسرائيل است.


در همين حال به گزارش روزنامه المستقبل لبنان، سعد حريری، سفر دبير سعيد جليلی به لبنان در زمانی که «مردم سوريه در معرض زشت‌ترين شکل از کشتار و خرابی به دست نظام بشار اسد و حاميان خارجی‌اش قرار دارند» را «نا‌ميمون» دانست.

او اين سفر را در تعارض با منافع مردم لبنان دانست «که نمی‌توانند خود را از همبستگی با برادرانشان در سوريه و موضع عموم ملت عرب که خواستار کناره گيری بشار اسد از قدرت و پايان دخالت‌های ايران در امور عربی به شکل عام و سوريه و لبنان به شکل خاص هستند، دور نگاه دارند» دانست.

نخست وزير پيشين لبنان ادامه داده است: «ما با شک و ترديد شديد به اهداف اين سفر در اين مقطع زمانی می‌نگريم که پس از سفر وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه به تهران و همچنين تهديدهای سياسی و نظامی رهبران ايران صورت می‌گيرد، به ويژه آنچه که اخيرا بر زبان وزير دفاع ايران جاری شد.»

جمهوری اسلامی ايران مهم‌ترين متحد منطقه‌ای نظام بشار اسد است. مقام‌های ايرانی همچون مقام‌های سوريه، اعتراض‌ها در اين کشور را «توطئه بيگانه» می‌دانند و بر حمايت خود از نظام بشار اسد تاکيد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG