لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

کروبی: با خاتمی ائتلاف نمی کنم


مهدی کروبی (راست) و محمد خاتمی (چپ) در کنگره حزب اعتماد ملی.
مهدی کروبی (راست) و محمد خاتمی (چپ) در کنگره حزب اعتماد ملی.
مهدی کروبی دبير کل حزب اعتماد ملی و کانديدای رياست رياست جمهوری روز سه شنبه ضمن مثبت خواندن حضور محمد خاتمی در انتخابات، اعلام کرد که با وی ائتلاف نمی کند.

سخنان آقای کروبی در حالی بيان می شود که محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، روز يکشنبه به طور رسمی نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری خرداد سال ۱۳۸۸ اعلام کرد.

محمد خاتمی همچنين گفت که حضور وی، جا را برای هيچ کس يا هيچ جريانی تنگ نمی کند.»

آقای خاتمی ابراز اميدواری کرد که «انتخاباتی آزاد، مطلوب و قانونی برگزار شود و زمينه حضور مردم در صحنه و نقش آفرينی ايشان به وجود آيد.»

به گزارش خبرگزاری فارس مهدی کروبی در حاشيه راه پيمايی ۲۲ بهمن در تهران به خبرنگاران درباره نامزدی رئيس جمهوری سابق گفت: حالا آقای خاتمی چه صلاح می داند، نمی دانم. با اين شرايط راحتم و با خاتمی ائتلاف نمی کنم.

مهدی کروبی، رييس سابق مجلس شورای اسلامی، اخيرا در واکنشی تند به سخنان رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران، وی را متهم کرد که «رياست ستاد نظاميان دخالت کننده در انتخابات» را بر عهده گرفته است.

سيد حسن فيروز آبادی روز دوشنبه در سخنانی به مناسبت سی امين سالگرد انقلاب با حمايت صريح از محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، گفته بود: «دولت احمدی نژاد نشان داد رياست جمهوری ظرفيت کاری بسيار بالايی دارد و توانمندی و تحرک زيادی می طلبد و مناسب افراد بازنشسته و خيلی مسن نيست.»


کروبی و نهمين دوره انتخابات

مهدی کروبی در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران در خردادماه سال ۱۳۸۴ توانست با کسب بيش از ۱۷ درصد کل آرا بعد از اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد نفر سوم شود.

وی که تنها با اختلاف کمی با محمود احمدی نژاد از حضور در مرحله دوم اين انتخابات باز مانده بود، با ارسال نامه سرگشاده ای به آيت الله علی خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی ايران، سيد مجتبی، فرزند وی را به دخالت در انتخابات متهم کرد.

آقای کروبی در نامه خود مدعی شد که بيشترين آراء را در انتخابات به خود اختصاص داده اما بخش هايی از سپاه پاسداران و بسيج در بسياری از شهرستان ها از طريق پرداخت پول به هيئت های مذهبی آرای مردم را مخدوش کرده و به نفع يکی از نامزدها تغيير داده است.

دولت آقای خاتمی این انتخابات را تائید کرده و سخنی از دخالت سپاه پاسدران و یا بسیج بیان نکرد.

مهدی کروبی همچنين در اين نامه ضمن پذيرش مسئوليت همه اتهاماتی که در اين نامه مطرح کرده بود، اعلام کرد: از کليه مسئوليت های سياسی اش از جمله مشاور آيت الله خامنه ای و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام کناره گيری می کند و حزبی تازه را تشکيل می دهد.
XS
SM
MD
LG