لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

انتقاد کرزای از عملکرد بریتانیا و آمریکا در افغانستان


حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان. عکس از خبرگزاری (AFP)
حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان. عکس از خبرگزاری (AFP)

حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان، روز شنبه، در مصاحبه ای با يک روزنامه آمريکايی از عملکرد آمريکا و بريتانيا در جنگ افغانستان انتقاد کرد وگفت: «دولت افعانستان بايد تصميم گيرنده اصلی در افغانستان باشد.»


آقای کرزای در مصاحبه ای با روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز افزود که از نيروهای آمريکايی می خواهد تا هواداران طالبان و يا کسانی را که مظنون به همکاری با اين شبه نظامی هستند، دستگير نکنند.


رييس جمهوری افغانستان گفت: «اين دستگيری ها موجب می شود که طالبان از تحويل سلاح هايشان به نيروهای دولتی دلسرد شوند.»


رييس جمهوری افغانستان تهديد واقعی برای کشورش را پايگاه های القاعده و طالبان در همسايگی پاکستان دانست.


وی همچنين ابراز اميدواری کرد که عمليات نظامی عليه طالبان نبايد موجب تلفات غير نظاميان شود. آقای کرزای گفت: «تلفات غير نظاميان در سال گذشته کاهش يافته ولی من پايان آن را می خواهم.»


رييس جمهوری افغانستان افزود که آمريکا نگرانی های وی را درک کرده و با حسن نيت برای رفع مشکلات عمل کرده است.


آقای کرزای در مصاحبه اش با اين روزنامه آمريکايی گفت: «برای موففيت در افغانستان احتياج به تقويت دولت اين کشور است.»


وی در مورد روابط اين کشور با پاکستان گفت: «من اعتماد کامل به حسن نيت دولت جديد پاکستان دارم. اگر دولت فعلی از حمايت نظامی و امنيتی برخوردار بوده و حسن نيت هم داشته باشد، وضعيت رو به بهبود می رود.»


رياست جمهوری آقای کرزای سال آينده به پايان می رسد و برخی از ديپلمات ها اعلام کرده اند که گزينش ديگری به جز حامد کرزای وجود ندارد و کشورهای کمک کننده به افغانستان بايد پنج سال ديگر هم با مديریت «نه چندان کارآمد» وی رو به رو شوند.


مايکل مک کانل، مقام ارشد امنيتی به کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا اخيرا گفت: « پس از شش سال که از آغاز جنگ افغانستان و سقوط طالبان در آن کشور می گذرد هنوز بسياری از نقاط افغانستان در اختيار دولت حامد کرزی نيست.»

آقای مک کانل گفت: « ۱۱ درصد از خاک افغانستان در اختيار طالبان است و بقيه کشور در دست قبايل محلی است و دولت حامد کرزای تنها کنترل ۳۰ درصد از افغانستان را در اختيار دارد.»


XS
SM
MD
LG