لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

کری: توافقی را که به نگرانی های اصلی ما نپردازد قبول نخواهيم کرد


جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز چهارشنبه با اشاره به مذاکرات ژنو گفت ما توافقی را که به نگرانی های اصلی ما نپردازد قبول نخواهيم کرد.

به گزارش سی ان ان، آقای کری افزود مذاکرات ژنو بهترین فرصت در یک دهه گذشته است تا برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده و به عقب برانیم.
آقای کری گفت در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد، این نتیجه به این معنا نیست که ما به ایران اجازه می دهیم زمان بخرد.
سخنان آقای کری در حالی بيان می شود که سومين دور از مذاکرات اتمی ژنو ميان مذاکره‌کنندگان ايرانی و نمايندگان گروه ۵+۱ روز پنجشنبه،۳۰ آبان، با هدف رسيدن به توافقی هرچند مقدماتی بر سر فعاليت‌های هسته‌ای ايران از سر گرفته شد.

پیشتر، چهارشنبه شب، تيم ايرانی مذاکره کنننده هسته ای به رياست عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه، با تيم آمريکايی به رياست وندی شرمن،معاون وزير خارجه آمريکا، در ژنو گفت‌وگو کرد.
در همين حال، جو بايدن، معاون رئيس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه با دوازده سناتور دموکرات ديدار و در باره مذاکرات هسته‌ای با ايران، با آنها گفت‌وگو کرده است.
بنابر اعلام کاخ سفيد، آقای بايدن در اين ديدار دو ساعته گفته است که هدف نهايی در مذاکرات هسته‌ای بازداشتن ايران از دستيابی به سلاح اتمی ست و نظارت‌های دقيق اجازه نخواهد داد که ايران در طول مذاکرات زمان بخرد.
آقای بايدن همچنين گفته است در گامی که مدت آن شش ماه خواهد بود ايران وادار به اجرای محدوديت‌هايی شديد در برنامه هسته‌ايش می‌شود تا به فوری‌ترين نگرانی‌ها، از جمله نگرانی در مورد غنی سازی، ذخاير اورانيوم غنی‌شده در داخل ايران، سانتريفوژها و توانايی توليد پلوتونيوم در راکتور اراک پاسخ دهد.
معاون رئيس جمهوری آمريکا همچنين گفته است که کاستن از تحريم‌ها «اندک و موقت» خواهد بود.
XS
SM
MD
LG