لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

جان کری در جستجوی راه حل برای پايان دادن به بحران سوريه


جان کری وزير خارجه تازه آمريکا طی سفر جاری به چهار کشور ترکيه، مصر، عربستان سعودی و قطر، علاوه بر جستجوی راه حل بحران سوريه اهميت مناسبات واشنگتن با کشور های خاورميانه را مورد تاکيد قرار خواهد داد.

سفر وزير خارجه آمريکا که بخش اروپايی آن در ۲۴ ماه فوريه از لندن آغاز شد تا شش ماه مارس ادامه خواهد يافت. به دليل قرار داشتن سياست داخلی اسرائيل در وضعيت انتقالی، جان کری طی ديدار خاورميانه ای جاری خود به آن کشور سفر نخواهد کرد. بمنظور حفظ تعادل، کری سفر به سرزمين فلسطين نيز از ديدار خاورميانه ای جان کری حذف شده است.

در صورت عدم موفقيت نتانياهو در تشکيل يک دولت ائتلافی با ثبات، انتظار ميرود که سفر پيشبينی شده اوباما رييس جمهور آمريکا به اسرائيل نيز تا آينده ای نا معلوم به عهده تعويق نهاده شود.

کشورهای عرب منطقه خليج فارس نگران اند که بعد از خروج نظامی از عراق و در پايان سال ۲۰۱۴ که نيروهای نظامی ناتو افغانستان را ترک ميکنند، علاقه آمريکا برای ادامه حضور فعال در خاورميانه کاهش يابد.

بر اساس يک ارزيابی از مصالح و منافع ملی آمريکا، قرار است حضور نظامی آن کشور در اسيا تدريجا افزايش يابد.

در حال حاضر ناوگان پنجم دريايی ايالات متحده در بحرين مستقر شده و پيشرفته ترين هواپيماهای نظامی آمريکا در قطر، کويت و امارات عربی متمرکز شده اند. آمريکا به علاوه دارای يک نيروی ۱۵ نظامی هزار نفری در کويت است.

طرح استراتژيک کاهش حضور نظامی ايالات متحده در منطقه خليج فارس و افزايش حضور نظامی در شرق آسيا و دريای چين قرار است طی ۵ سال آينده به موقع اجرا گذاشته شود.

مناسبات با رياض

طی اقامت دو روزه وزير خارجه آمريکا در عربستان سعودی علاوه بر توسعه روابط دو جانبه مابين واشنگتن و رياض، امنيت منطقه خليج فارس و کليات همکاری های آينده دو کشور در اين زمينه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حجم مبادلات تجاری عربستان سعودی و آمريکا در سال به ۶۰ ميليارد دلار ميرسد. عربستان دوازدهمين شريک تجاری بزرگ آمريکا. عربستان سعودی بيست و پنجمين بازار صادراتی آمريکا محسوب ميشود. در سال ۲۰۱۱ ارزش صادرات غير نظامی آمريکا به عربستان، شامل، اتومبيل، ماشين الات، تجهيزات پزشکی و هواپيما تنها ۱۳ ميليارد دلار بوده است. آمريکا علاقمند به توسعه بازار صادراتی خود به عربستان است.

انتظار ميرود همزمان با کاهش نيروهای نظامی در منطقه خليج فارس، آمريکا ميزان فروش تسليحات و آموزش نيروهای مسلح کشور های منطقه را برای جانشينی نيروهای تقليل يافته، افزايش دهد.

سوريه و افغانستان

در قطر، رايزنی های مقدماتی جان کری در اروپا و همچنين در سه کشور مصر،ترکيه، و عربستان سعودی به ترسيم روشنتر سياست خارجی آمريکا در قبال سوريه منجر شود.

دولت آمريکا تاکنون از تحويل مستقيم اسلحه به مخالفان اسد خودداری ورزيده است و کمکهای ارائه شده از محدوده ياری های بشر دوستانه و تجهيزات مخابراتی و راه يابی در شب فراتر نرفته است.

کشورهای همسايه سوريه انتظار دارند بمنظور سرعت بخشيده به جريان انتقال دولت از اسد به مخالفان و پيشگيری از خونريزی های بيشتر، آمريکا نقش نظامی فعال تری بر عهده بگيرد.

اعلام و اعمال منطقه ممنوع پرواز بر فراز بخشی از آسمان سوريه، محدوده اقداماتی است که تنها با مداخله مستقيم آمريکا مبادرت به آن امکان پذير است. روسيه تاکنون مخالفت شديد خود را در قبال اين اقدام احتمالی بروز داده است. از اين لحاظ تغيير سياست آمريکا در قبال سوريه مستلزم هماهنگی های مقدماتی با مسکو نيز خواهد بود.

در قطر علاوه بر موضوع سوريه، امنيت افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ و تلاش برای دست يافتن به نوعی مصالحه مابين دولت کابل و طالبان نيز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

طالبان افغانستان قرار است به تاسيس يک دفتر سياسی در قطر مبادرت نمايند. دولت حميد کرزای با وجود مخالفتهای ابتدايی با اين طرح، طی سفر ماه ژانويه به واشنگتن موافقت خود را با اين اقدام اعلام داشت. بعد از گشوده شدن درفتر نمايندگی طالبان در قطر ايجاد ارتباط و انجام مذاکره با نمايندگان رسمی طالبان شکل منظم تری خواهد گرفت.

مقامات آمريکايی تاکيد ميکنند که سفر جان کری به منطقه خاورميانه در شرايط فوق العاده حساسی صورت ميگيرد. انجام اين سفر در نگاه مسئولان دولت آمريکا نشانه اهميتی است که خاورميانه در روابط خارجی آمريکا حفظ کرده است.

بخش با اهميت روابط خارجی آمريکا مناسبات استراتژيکی واشنگتن با اسرائيل است. اشتباه محاسبه نتان ياهو نخست وزير اسرائيل و برگزاری انتخاباتی که در نتيجه آن دولت وی بجای تقويت موقعيت داخلی تضعيف شد، موقتا بخش اسرائيلی سياست های خاورميانه ای اسرائيل را تا تعيين تکليف دولت بعدی در آن کشور در حالت انتظار قرار داده است.

با اين وجود تلاش برای نزديک ساختن معترضين با دولت اسلام گرای محمد مرسی در مصر، گرم تر کردن مناسبات واشنگتن با آنکارا، توسعه روابط دوجانبه با رياض، فراهم ساختن مسير مذاکره مابين دولت کابل و طالبان در قطر، و البته هماهنگ ساختن سياستها و اقدامات کشورهای عربی و ترکيه بمنظور يافتن راه حل قابل قبول برای پايان بخشيدن به بحران سوريه هدفهايی است که وزير خارجه آمريکا انتظار دارد در پايان سفر جاری به آنها نزدیکتر شود.


----------------------------------------------------------------
نظرات مطرح در اینجا الزاما بازتاب دیدگاه رادیوفردا نیست.
XS
SM
MD
LG