لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

عفو بين‌الملل خواستار اقدام فوری برای آزادی آيت‌الله خلجی شد


آيت‌الله محمدتقی خلجی
آيت‌الله محمدتقی خلجی
سازمان عفو بين‌الملل اخيرا با انتشار بيانيه‌ای خواستار آزادی آيت‌الله محمدتقی خلجی شد که در تاريخ بيست و دوم دي‌ماه در منزل مسکونيش در قم بازداشت و از آنجا روانه زندان اوين شده است.

وی يکی از حاميان آيت‌الله منتظری روحانی فقيد و از منتقدان حکومت ايران است.

به گزارش این نهاد مدافع حقوق بشر، در مراسم سوگواری آيت الله منتظری و به‌خصوص در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا اعتراضات در ايران شدت گرفت و نيروهای امنيتی به سرکوب معترضين پرداختند.

به گفته خانواده آيت‌الله خلجی، پس از انتخابات دوره دهم رياست جمهوری ايران آيت الله خلجی با سخنرانی‌های خود به‌خصوص سخنرانی در مراسم شب عاشورا ضمن تجليل از آيت الله منتظری از عملکرد اخير نظام در به کارگيری خشونت عليه معترضان انتقاد کرد و از طرفداران دولت و معترضين خواست تا راه حل مسالمت آميزی برای حل بحران اخير بيابند. پيش از اين نيروهای اطلاعاتی به وی به دليل مواضع انتقاديش هشدار داده بودند.

اين احتمال وجود دارد که آيت الله خلجی در دادگاه ويژه روحانيت محاکمه شود. مهدی خلجی، فرزند آيت الله خلجی و عضو موسسه مطالعات خاور نزديک در واشينگتن، در اين باره به راديوفردا مي‌گويد: «وقتی خانواده ام پرسيده اند که پدرم را کجا می برند، آنها جوابی ندادند و گفته اند که خانواده به دادگاه ويژه روحانيت مراجعه کنند و پيگير کار ايشان باشند.»

چهار نفری که آيت الله خلجی را بازداشت کرده اند خود را از ماموران وزارت اطلاعات معرفی کرده و ضمن دستگيری ايشان تمامی نوشته‌ها، کتاب‌ها و کامپيوتر شخصی وی را به علاوه گذرنامه تمامی اعضای خانواده را با خود بردند، که البته گذرنامه آيت‌الله خلجی را در تاريخ سی‌ام دي‌ماه پس دادند.

خانواده آيت الله خلجی بارها تحت فشار قرار گرفته‌اند که درباره دستگيری ايشان اعتراضی نکنند.

نيروهای اطلاعات همچنين در تاريخ بيست و پنجم دي‌ماه به منزل دختر ايشان يورش برده و برخی لوازم شخصی او را با خود بردند.

تاکنون دليل اصلی بازداشت آيت الله خلجی مشخص نشده است.

مهدی خلجی در اين باره می گويد: «پدرم به مهندس موسوی رای داده بودند و از جنبش سبز حمايت می‌کردند، اما عضو هيچ گروه يا جريان سياسی نبوده‌اند.»
XS
SM
MD
LG