لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

اتحادیه اروپا خواستار حفظ آرامش درباره مسئله کوزوو شد


کوزوو روز یکشنبه اعلام استقلال خود را جشن گرفت. (عکس: EPA)
کوزوو روز یکشنبه اعلام استقلال خود را جشن گرفت. (عکس: EPA)

اتحاديه اروپا، ناتو و بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی از احتمال آغاز دور جديد خشونت ها در منطقه بالکان، پس از اعلام استقلال کوزوو از صربستان، کشورهای منطقه را به خويشتنداری فرا خواندند.


اعلام استقلال کوزوو که از سوی صربستان «غير قانونی» اعلام شده اين نگرانی را برای اتحاديه اروپا به وجود آورده که خشونت دوباره به اين منطقه بازگردد. حدود يک دهه پيش فروپاشی یوگسلاوی موجب شد تا جنگ و خونريزی گسترده ای در مناطق بوسنی و هرزه گوین و کرواسی بوقوع بپیوندد.


کارل بيلدت، وزير امور خارجه سوئد روز دوشنبه در گردهم آيی وزيران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در بروکسل درباره به رسميت شناختن کوزوو از سوی اتحاديه اروپا، گفت: « ما تلاش می کنيم تا ثبات را در اين منطقه و در اين زمان بسيار حساس ايجاد کنيم.»


بسياری از کشورهای اتحاديه اروپا از جمله آلمان، بريتانيا و فرانسه در نظر دارند کوزوو را به رسميت بشناسند.


پير استيگ مولر وزير امور خارجه دانمارک نيز گفت که اتحاديه اروپا نمی تواند کوزوو را وادار کند که به صربستان بازگردد.


پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز که ۱۶ هزار نيروی پاسدار صلح به کوزوو اعزام کرده است از طرفين خواست تا از خود خويشتنداری نشان دهند.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در تانزانيا اعلام کرد که ايالات متحده تلاش خود را می کند تا از خشونت ها در کوزوو جلوگيری کند.


وی همچنين از غرب خواست که هرچه زودتر کوزوو را به رسميت بشناسند.


ديپلمات ها احتمال داده اند که قدرت های مهم اروپايی يعنی ايتاليا، فرانسه، بريتانيا و آلمان که نقش فعال ديپلماتيک در بالکان ايفا می کنند، پس از گردهمايی روز دوشنبه وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در بروکسل، اعلام کنند که استقلال کوزوو را به رسميت می شناسند.


روسيه مخالفت خود را با استقلال کوزوو اعلام کرده است و کشورهای اسپانيا، قبرس، يونان، اسلواکی بلغارستان و رومانی اعلام کرده اند که کوزوو را به سرعت به رسميت نخواهند شناخت.


قبرس مخصوصا نگران آن است که ترک های قبرس که فقط از سوی آنکارا به رسميت شناخته شده اند اعلام استقلال کنند. اسپانيا نيز نگران جنبش جدايی طلب باسک است.


برخی دیگر از کشورها نيز در مورد واکنش روسيه در مورد استقلال کوزوو نگران هستند. روسیه که مخالفت خود را با استقلال کوزوو اعلام کرده گفته است که این کشور می تواند همین امر را در مورد جدایی طلبان آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان به کار برده و از اعلام استقلال آنها حمایت کند.


اتحاديه اروپا روز شنبه اعلام کرد که ۱۸۰۰ پليس، دادستان و قاضی از سوی اين اتحاديه به کوزوو فرستاده می شوند تا سيستم قانونی چند نژادی را برای اين کشور طرح ريزی کنند.


«کوزوو کشوری جعلی است»


دولت صربستان تصميم پارلمان ايالت خودمختار کوزوو مبنی بر اعلام استقلال را امری غيرقانونی تلقی می کند و از کشوری جعلی نام می برد.


«به رسميت شناختن جعلی کوزوو ، اعلام خصومت با صربستان است و ما در مقابل اين چنين مواضع خصمانه ای عکس العمل نشان خواهيم داد.»
بوريس تاديچ ریيس جمهوری صربستان

بوريس تاديچ، ریيس جمهوری صربستان، تاکيد کرد کشورش به هيچ وجه قصد استفاده از ابزار خشونت برای پاسخگويی به تصميم يکجانبه آلبانيايی تباران کوزوو را ندارد ولی «از کليه ابزار سياسی و ديپلماتيک برای بازگرداندن کوزوو به صربستان استفاده خواهد کرد.»


اگر مقامات سياسی صربستان با احتياط صحبت می کنند، کليسای ارتدکس به زبان ديگری تکلم می کند. ریيس کليسای ارتدوکس صربستان آرتميه در گفتگو با روزنامه گلاس ياونستی مردم را به «قيام مسلحانه عليه آلبانی تباران کوزوو»دعوت می کند و از روسيه نيز می خواهد «از اين قيام پشتيبانی کند.»


پس از زد و خوردی روز گذشته نزديکی سفارت آمريکا، که ۴۷ زخمی به جای گذشت، آرامش به بلگراد بازگشته است.


ووک يه رميچ، وزير امور خارجه صربستان، علاوه بر درخواست برگزاری نشست فوق العاده سازمان امنيت و همکاری اروپا گفت «بلگراد سفرای خود از هر کشوری که کوزوو را به رسميت بشناسد فرا خواهد خواند.»


بوريس تاديچ قبل از ترک بلگراد در صبح روز دوشنبه به مقصد نيويورک برای شرکت در نشست شورای امنيت به مطبوعات صرب گفت: «به رسميت شناختن جعلی کوزوو ، اعلام خصومت با صربستان است و ما در مقابل اين چنين مواضع خصمانه ای عکس العمل نشان خواهيم داد.»


برخی از جنبش های جدایی طلب از تصمیم پارلمان کوزوو حمایت کرده اند.


يکشنبه، دولت محلی ايالت باسک اسپانيا در بيانيه ای، اعلام استقلال کوزوو را «درس بزرگی از دموکراسی» خواند و گفت: «دولت مرکزی اسپانيا نيز بايد اين حق را برای اهالی ايالت باسک قائل شود که آزادانه در مورد آينده شان تصميم بگيرند.»


XS
SM
MD
LG