لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

شليک موشک اسکاد از عراق به کويت؟


موشک اسکاد
موشک اسکاد

بنا بر گزارش های منابع خبری اسرائيل، روز جمعه ۲۵ اوت، ۳ فروند موشک نوع اسکاد از خاک عراق به سمت کويت شليک شده است.

تائيد اين گزارش نشانه افزايش تنش در مناسبات دو کشور همسايه، دو دهه بعد از پايان جنگ مابين آنها، است. پيشتر انتظار ميرفت که بعد از سقوط صدام در بغداد مناسبات عراق و کويت تدريجا به حال عادی درآيد.


مناسبات عراق و کويت از ماه مارس سال جاری با آغاز عمليات احداث تاسيسات عظيم بندری موسوم به " مبارک-ال-کبير" در جزيره کويتی " بوبيان " رو به تيرگی نهاد. بندر ياد شده که قرار است با هزينه بيش از ۱ ميليارد دلار احداث و تا سال ۲۰۱۶ تکميل شود، در فاصله ۱۲ ميلی آبراه خور عبدالله در آبهای مشترک کويت و عراق قرار دارد.


عراق نيز بمنظور توسعه تاسيسات بندری خود در خليج فارس اعلام داشته که در صدد ايجاد " بندر بزرگ فاو " در همان منطقه است. دو کشور عراق و کويت دارای يک باريکه مشترک مرزی با يکديگرند.


تاسيسات بندری کهنه عراق در خليج فارس در ام القصر قرار داشت که در جريان جنگ با ايران و همچنين حمله آمريکا لطمه فراوان ديد. بعلاوه، ام القصر که با کمک اتحاد شوروی سابق بنا شده بود بيشتر در جهت تامين خدمات نيروی دريايی عراق قرار داشت.


با توجه به شرايط امنيتی خاص عراق بعد از صدام، مناسبات محدود تر دولت کنونی عراق با کشور های همسايه، و همچنين نياز آن کشور به توسعه ظرفيت صادرات نفت از خليج فارس، ايجاد تاسيسات غول آسای بندری کويت در جزيره بوبيان، بغداد را نگران کاسته شدن ميزان دسترسی به آبهای خليج فارس ساخته است.


دو کشور عراق و کويت، با استفاده از عدم تحرک تجاری و عمرانی ايران و غفلت از نوسازی و تجهيز تاسيسات بندری متعلق به خود، علاقمند شده اند که با ايجاد تاسيسات بندری مدرن و مجهز، انحصار تجارت منطقه بالا دستی خليج فارس را در اختيار خود بگيرند-تجربه ای که امارات در مناطق پائين دستی آبهای خليج فارس طی دو دهه گذشته با موفقيت پشت سر نهاده و در عمل، بدون داشتن توليد داخلی، به بزرگترين صادر کننده کالا به ايران تبديل شده است!


عراق در آبهای خليج فارس تنها دارای ۳۵ ميل خط مرزی است. بخشهايی از اين حدود و بخصوص خطوط مرزی آن کشور با کويت نيز بصورت دقيق و روشن علامت گذاری نشده اند.


توسعه تاسيسات بندری کويت در بوبيان، تا حدود زيادی محدوديت دسترسی عراق به آبهای خليج فارس را تشديد کرده و در بهترين شرايط مانع از گسترش اين فعاليت ها خواهد شد.


سابقه موشک پرانی

چندی پيش يک فروند موشک که تنها ميتوانست از بصره شليک شده باشد در آبهای ساحلی کويت، نزديک به يک مرکز خريد بزرگ موسوم به " سوق ال شرق "، منفجر شد.

در نتيجه انفجار موشک ياد شده، اگر چه بدون تلفات جانی، شيشه های مرکز خريد کويتی و مغازه های و رستورانهای اطراف آن خرد شد. در روز ۷ ماه اوت جاری نيز انفجار موشکی ديگری عليه کويت گزارش شد.

در طول هفته های اخير علاوه بر گزارش ۱۳ انفجار موشکی در خاک کويت، سفارت آن کشور در بغداد نيز مورد حمله قرار گرفته است. تهديد به اخراج سفير و انتقادات تند سياستمداران دو کشور عليه يکديگر، طی ماهها اخير، نشان داد که اميد به ايجاد مناسبات دوستانه مابين دو همسايه عرب چندان واقع بينانه نبوده و ريشه اختلافها همچنان زنده و قابل رشد باقی مانده است.

تهديد غير مستقيم

با توجه به محدوديت های سياسی و حقوقی مقامات رسمی دولتی، تهديد های عراق عليه کويت، عموما بصورت غير مستقيم و از سوی گروه شيعه موسوم به " الکتايب " که گفته ميشود شاخه عراقی حزب الله و مورد پشتيبانی جمهوری اسلامی در ايران است، صورت ميگيرد.

مطابق گزارش چندی پيش روزنامه کويتی رای العام، گروه عراقی الکتايب، تهديد کرده بود که در صورت ادامه پيگيری طرح احداث بندر مبارک ال کبير در بوبيان، سه موشک زمين به زمين، عليه "بندر عبدالله "، مرکز پايتخت و ساختمان پارلمان، شليک خواهد کرد.

ادامه تنش در مناسبات کويت و عراق، علاوه بر افزايش بی ثباتی موجود در منطقه، که با سقوط قذافی در ليبی وارد مرحله تازه ای شده است، ميتواند بخشی از توجه عمومی به درگيری های داخلی مابين مردم و نظام های های حاکم را به مسائل برون مرزی آنها معطوف سازد.

XS
SM
MD
LG