لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۲

لاریجانی: گزارش سولانا مثبت خواهد بود


لاریجانی: « به هيچ وجه مکانيزم تعليق را برای کشور به صلاح نمی بينم.»
لاریجانی: « به هيچ وجه مکانيزم تعليق را برای کشور به صلاح نمی بينم.»

علی لاريجانی، نماينده آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در شورای عالی امنيت ملی، روز دوشنبه، پنجم آذر، پيش بينی کرد که گزارش خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در مورد برنامه هسته ای ايران، مثبت خواهد بود.


آقای لاريجانی که در دانشگاه صنعتی شريف سخن می گفت، گزارش محمد البرادعی، دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در مورد برنامه هسته ای ايران را، مثبت دانست و افزود: «اگر توجه کافی شود، گزارش خاوير سولانا هم مثبت خواهد بود، مگر آنکه حوادثی رخ دهد که البته با توجه به مسائل بين المللی ظرفيت چنين حوادثی ضعيف است.»


علی لاريجانی گفت که طرح تعليق در برابر تعليق را قبول ندارد و افزود :« به هيچ وجه مکانيزم تعليق را برای کشور به صلاح نمی بينم.»

خاوير سولانا به نمايندگی از کشورهای اتحاديه اروپا با مقام های هسته ای ايران مذاکره می کند و قرار است تا پيش از پايان ماه نوامبر، نتايج گفت و گوهايش را در گزارشی به گروه کشورهای موسوم به ۱+۵ ارائه دهد.


اين گروه شامل پنج عضو دائمی شورای امنيت يعنی آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه- به اضافه آلمان است.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای لاريجانی در مورد ايده هايی که قرار است سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی، در مذاکرات هسته ای با خاوير سولانا مطرح کند گفت:« هنوز اين ايده ها تکميل نشده و در حال بحث و بررسی بر روی آنها هستيم.»


علی لاريجانی گفت که طرح تعليق در برابر تعليق را قبول ندارد و افزود :« به هيچ وجه مکانيزم تعليق را برای کشور به صلاح نمی بينم.»


وی در مورد بانک جهانی و يا منطقه ای سوخت گفت: « بانک سوختی که کليد آن در دست آمريکايی ها باشد به درد ما نمی خورد.»


شورای امنيت سازمان ملل تاکنون دو قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده و از اين کشور خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. دولت ايران از اين قطعنامه ها سرپيچی کرده و احتمال می رود قطعنامه سومی نيز عليه ايران تصويب شود.


آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. آمريکا و بسياری از کشورهای جهان ايران را متهم می کنند که قصد ساختن بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه خود را توليد برق می داند.


XS
SM
MD
LG