لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

رهبران سياسی لبنان به مذاکره ادامه می دهند


به گزارش رویترز رقبای سياسی لبنان، روز جمعه، نهم مارس به دومين روز مذاکرات خود برای حل بحران لبنان ادامه دادند.
به گزارش رویترز رقبای سياسی لبنان، روز جمعه، نهم مارس به دومين روز مذاکرات خود برای حل بحران لبنان ادامه دادند.

رهبران گروههای رقیب در عرصه سياست لبنان، روز جمعه، نهم مارس به دومين روز مذاکرات خود برای حل بحران لبنان ادامه دادند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، مبارزه چهار ماهه قدرت بين دولت ضد سوری و اپوزيسيونی که گروه حزب الله نيز جز آن است، موجب برخوردهای مرگبار فرقه ای شده و جنگ داخلی کشور را تهديد می کند.


سعد حريری، رهبر اکثريت پارلمان اين کشور با نبی بری، سخنگوی پارلمان لبنان و از رهبران اپوزيسيون، هشتم مارس با يکديگر ملاقات کردند. سعد حريری، فرزند رفيق حريری نخست وزير سابق لبنان است که در سال ۲۰۰۵ ترور شد.


به گفته منابع سياسی هر دو نفر به از نمايندگی ازدیگر رهبران جناح های درگير در اين گفت و گوها شرکت کردند.


حسن نصرلله، رهبر حزب الله لبنان نيز گفت که فرصت جديدی در مقابل ما است تا به يک راه حل سياسی برسيم. وی افزود: «من به همه می گويم اين فرصت را از دست ندهيد.»


آقای «بری» و متحدانش يعنی گروه حزب الله و ميشل عون که يکی از رهبران مسيحی است، درگير جنگ قدرت با نخست وزير اين کشور، فواد سينيوره هستند؛ چرا که وی حاضر به دادن حق وتو به آنها در مورد تصميات دولت نيست. نخست وزير لبنان از پشتيبانی ائتلافی به رهبری سعد حريری برخوردار است.


يکی از درخواست های گروه «آينده» به رهبری سعد حريری، برقراری دادگاهی برای محاکمه کردن افراد متهم به ترور «رفيق حريری» است. به گزارش هیاتی از سازمان ملل که مشغول تحقيق در مورد اين ترور است، ماموران امنيتی سوری و لبنانی در عمليات اين ترور شرکت داشتند. سوريه چنين اتهاماتی را رد کرده است.


به گزارش رويترز، ايران و عربستان سعودی مايل نيستند که لبنان مانند عراق صحنه درگيری شيعه و سنی شود.


هواداران اپوزيسيون از اول دسامبر سال گذشته در مقابل دفتر نخست وزيری در بيروت به تظاهرات و تحصن مشغول بودند و مرکز اقتصادی شهر فلج شده است.


XS
SM
MD
LG