لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

شش تن از نگهبانان سفارت ايران در بيروت کشته شدند


در انفجارهای روز سه‌شنبه در مقابل سفارت ايران در بيروت، شش تن از نگهبانان این سفارتخانه کشته شدند. يک گروه وابسته به القاعده، موسوم به گروه عبدالله عزّام ، مسئوليت انفجارها در مقابل سفارت ايران در بيروت را برعهده گرفته‌است.
انفجار دو موتورسيکلت و خودروی بمبگذاری شده در نزديکی سفارت جمهوری اسلامی ايران در جنوب بيروت، پايتخت لبنان، حداقل ۲۳ کشته بر جای گذاشته است.
براساس گزارش خبرگزاری ايرنا « حاج رضا » مسئول حفاظت سفارت ايران و محافظ شخصی سفير در ميان کشته شدگان هستند.

پیشتر اعلام شده بود که ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی سفارت ایران در این بمبگذاری جان باخته است.
خبرگزاری فارس گزارش داده که رايزن فرهنگی ايران ۵۴ ساله بوده و پيش از اين مديرکل بخش آفريقا- عربی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده است.
يک گروه وابسته به القاعده، موسوم به گروه عبدالله عزّام ، مسئوليت انفجارها در مقابل سفارت ايران در بيروت را برعهده گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شيخ سراج الدين زُرَيقات، رهبر گروه عبدالله عزّام، در توئيتر خود نوشته است: «دو عامل انتحاری از سنّی های لبنان اين انفجارها را انجام داده اند.»
وی تهديد کرده است که اينگونه حملات تا زمانی که نيروهای حزب الله لبنان از سوريه خارج نشوند و زندانيان سلفی در لبنان آزاد نشوند، ادامه خواهد يافت.
گروه عبدالله عزّام در سال ۲۰۰۹ تشکيل شد و ابتدا شعبه ای از القاعده در عراق محسوب می شد. گروه‌های مختلفی که خود را وابسته به گروه عبدالله عزّام می نامند در کشورهای مختلف خاورميانه پخش اند و تابحال مسئوليت چندين اقدام تروريستی در پاکستان و اردن را برعهده گرفته اند.
در نخستين واکنش رسمی ايران به اين انفجار، علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی در ديدار با سفير سوريه گفته که «اين گونه اقدامات تروريستی موجب تنفر روزافزون افکار عمومی جهان از عاملان و حاميان آن است».
XS
SM
MD
LG