لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

تنش تازه در صحنه سیاسی لبنان


سعد حريری
سعد حريری
در آستانه معرفی دولت جديد لبنان به نخست وزيری سعد حريری رهبر جريان «المستقبل»، جدا شدن وليد جنبلاط يکی از ديرپاترين سياستمداران لبنانی از هم پيمانی با گروه ۱۴ مارس، تنش تازه ای را در صحنه سياسی آن کشور بوجود آورده است.

وليد جنبلاط رهبر حزب سوسياليست ترقی خواه دروزی های لبنان يکشنبه در نشست حزب خود «جدائی» حزب از هم پيمانی با جناح ۱۴ مارس را اعلام کرد.

وليد جنبلاط گفت که نسبت به احساسات عربی راستين و وفاداری به قضيه فلسطين درميان سران جناح ۱۴ مارس دچار ترديد شده، و اطمينان ندارد که تصميمات رهبران اين جناح مستقل اتخاذ می شود، و نيز گفت سفرش در زمان جرج بوش به واشينگتن «نقطه ای سياه» در زندگی اش بود، و تاکيد کرد که «ما چپ بوديم و بايد به ارزش های چپ بازگرديم».

جنبلاط که هفتم اوت ۶۰ ساله خواهد شد، پسرکمال جنبلاط رهبر ترور شده حزب سوساليست های ترقی خواه و نوه شيخ ارسلان از روحانيون با نفوذ طايفه دروزی است، که از زمان نبردهای داخلی لبنان از سال ۱۹۷۵ در صحنه سياسی کشورش ايفای نقش کرده است.

وليد جنبلاط همواره يکی از سرسخت ترين مخالفان سوريه و جمهوری اسلامی ايران بوده، و بارها جانش به خطر افتاد.

پس از قتل رفيق حريری آقای جنبلاط گفت حريری برای او فاش ساخته بود که بشاراسد حريری را شخصا تهديد کرد و در ديداری ۱۵ دقيقه ای سراو داد کشيد و گفت اميل لحود (رئيس جمهوری وقت لبنان) مال من است، مواظب خودت باش اگر تو و ژاک شيراک (رئيس جمهوری وقت لبنان) می خواهيد سوريه را ازلبنان بيرون کنيد، من لبنان را درهم می شکنم...».

با وجود افشاگری های تکان دهنده آقای جنبلاط درطول سال ها عليه سوريه، ايران و هم پيمانان آنها، اکنون خروج آقای جنبلاط از هم پيمانی با جناح ۱۴ مارس می تواند به تقويت حزب الله و جناح هشت مارس کمک کند.

وی يکشنبه گفت خواهان روابط ويژه با سوريه است.

حزب آقای جنبلاط همراه با حزب فالانژ مسيحی سميرجعجع، حزب کتائب امين جميل و جريان «المستقبل» (آينده) چهار ضلع جناح ۱۴ مارس را تشکيل می دادند. اين جناح بلافاصله درپی قتل رفيق حريری نخست وزيراسبق لبنان که فوريه ۲۰۰۵ درانفجاری سهمگين دربيروت کشته شد، پا گرفت.

يک ماه پس از آن قتل سياسی، مخالفان نفوذ سوريه و ايران درلبنان با شرکت درتجمعی عظيم و ميليونی در روز ۱۴ مارس، در برابر حزب الله و ديگرمهره های وابسته به سوريه صف آرائی کردند.

جناح ۱۴ مارس درانتخابات دو ماه پيش اکثريت کرسی های پارلمانی را بدست آورد. سعد حريری که از پنج هفته پيش از سوی ميشل سليمان رئيس جمهوری لبنان مامور تشکيل دولت جديد شده، در روزهای آينده بايد دولت خود را به پارلمان معرفی کند.

حزب الله لبنان درهفته های اخير تلاش جدی به عمل آورده تا آقای حريری را متقاعد کند که ۱۱ پست وزارتی را به فراکسيون حزب الله بدهد تا «حق مخالفان در دولت تضمين شود». اما آقای حريری تنها با دادن ده پست موافقت کرده است. کمبود يک پست، به حزب الله امکان نخواهد داد که تصميمهای دولت را وتو کند.

حزب الله رهبری جناح هشت مارس را که مخالف ۱۴ مارس است برعهده دارد، اما بر لزوم ورود به دولت ائتلافی تاکيد دارد تا همچنان بتواند نقش مهمی در صحنه سياسی لبنان ايفا کند.

حسن نصرالله درسخنرانی دو هفته پيش گفت «حزب الله خواهان مشارکت واقعی در دولت وحدت ملی است...زيرا اکثرلبنانی ها خواهان توافق و همکاری و دوری از تنش هستند». وی نصرالله در اين رابطه با آقای حريری ديدارکرده بود.

حزب الله بويژه تلاش می کند زرادخانه خود را حفظ کند. وجود سلاح حزب الله با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنيت مغايرت دارد اما رئيس جمهوری لبنان از «سلاح مقاومت» دفاع کرده است.

رئيس جمهوری لبنان در ديدارروزهای اخير با آقای حريری خواهان «سازش گروه ها بخاطر منافع ملی و تشکيل دولت وحدت ملی» شد.

سعد حريری که جوان ترين نخست وزيرتاريخ لبنان خواهد بود، پس از گذشتن از موانع تشکيل دولت و رسيدن به توافق با حزب الله برسرپست های وزارتی، و گرفتن رای اعتماد برای دولتش، بايد با مشکلات مهمی مانند آينده سلاح حزب الله، مناسبات با سوريه، دادگاه بين المللی ترور رفيق حريری و ادامه تنش های طايفه ای دست و پنجه نرم کند.
XS
SM
MD
LG